Någon som haft dessa i sin ägo? Låter kanske bättre än mina OA116?
Jag kunde förstås inte hålla mig och köpte dom, plus en Marantz 2230 i toppskick.

Moderator: Redaktörer
paa skrev:Original är alltid original!
mangrove skrev:Jag minns de här från min ungdoms Technicskataloger, det var nog toppmodellen. Det såldes nog inte speciellt många högtalare av den modellen i Sverige, grattis till en unik högtalare. Vad fick du ge?
Eftersom du har så unika fina Technics nu så måste du kanske sälja dina OA-116 till mig, trist men nödvändigt.![]()
Om man studerar sprängskissen av elementen så ser det ut som en egentligen högst ordinär högtalare, ja förutom koax-konfigurationen då. De platta woofrarna är också lite fusk, det är en kon bakom, lite som Sonys billigare APM-högtalare. Min gissning är att de inte uträttar några stordåd men de är väldigt fina och det ska bli riktigt intressant att läsa din recension...
DVD-ai skrev:Det är ju bara ett onödigt sätt att få mer area på ledarna men potentiellt sämre övriga egenskaper pga att dom lösa kablarna kan ligga olika långt från varandra.
Bättre att bara köra med tillräckligt grova kablar från början
mattiasvejdeland skrev:Såna där har ju jag med.. endast 3 par men 1 par till är aldrig fel
Dock är det sjukt petigt med placering för att dom ska komma till sin rätt ljudmässigt, har för mig att rekomendationer från technics är stativ på mellan 15-40cm (anpassas helst efter sitthöjd på lyssningsplats) sen 5-30cm från vägg (ju längre ifrån desto högre ökning i basregister) missar man det låter dom rätt tråkiga..
FBK skrev:Dålig bild, men grymma högtalare.TECHNICS SB-7
[ Bild ]
VintageHiFi skrev:FBK skrev:Dålig bild, men grymma högtalare.TECHNICS SB-7
[ Bild ]
Jag har storebror till dessa som heter Technics SB-10 trevliga
högtalare. Stabilt byggda då dom vägen in på 32kg.
FBK skrev:VintageHiFi skrev:FBK skrev:Dålig bild, men grymma högtalare.TECHNICS SB-7
[ Bild ]
Jag har storebror till dessa som heter Technics SB-10 trevliga
Killen hade också ett sådant par som han aldrig tänkte sälja.
VintageHiFi skrev:FBK skrev:VintageHiFi skrev:Jag har storebror till dessa som heter Technics SB-10 trevliga
Killen hade också ett sådant par som han aldrig tänkte sälja.
Även mina kommer bli kvarTyvärr har det blivit lite av en ovana att högtalare jag köper blir kvar
![]()
Mina spelas det varsamt på då delningsfiltren ännu inte fått sig en översyn.
Kommer gå igenom dom framöver & byta ut kondensatorerna mot nya friska.
Kollar jag hur länge mina nuvarande högtalare funnits i min ägo så blir det några årRekordet innehar mina Qln System one ca 30år i min ägo används fortfarande dagligen.
Väl investerade kronor köpte dom beg 1990 för 5500:-
[ Bild ]
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster