Aavik Acoustics, Børresen AcousticsMitt första rum och här befann jag mig hyfsat länge. Aavik gör fruktansvärt läckra apparater, önskar jag kunde ta mig råd men de befinner sig en tiopotens för högt för att de ska kunna vara intressanta för mig på riktigt. Synd då jag dreglar lite varje gång jag ser dem.
De spelade lite för högt på de rätt så komprimerade inspelningarna (när jag var där) tålde och det gjorde ont i öronen tyvärr. Har lite känsliga öron i vissa områden, kan ha varit det som spökade. Hade också känslan av att oavsett var i rummet jag befann mig, var högtalarna placerade för nära lyssnarna. Inspelningarna tenderade att låsa sig fast i högtalarna och delar av musiken återfanns på lite skumt olika höjd. I mitten av lokalen gick det att få mer av inspelningens rum återgivet, men det höll inte riktigt ihop. Vad som var inspelning och vad som var sena reflexer i rummet är svårt att sia om. Det fanns åtskilliga meter bakom och gissar att de kanske testat en annan placering tidigare och valt den som gav minst av det dåliga i rummet. Är ändå nyfiken på hur högtalarna hade uppfattats med större avstånd till lyssnarna.
Tyvärr väldigt lite prat om högtalarnas konstruktion och elektroniken – mer tid gick till att tala om de aktiva (?) kablarna. Kommer aldrig begripa fascinationen för kablar.
Verity - LakméMycket märklig presentation. Ingen representant i rummet och det spelades på en mycket, mycket tyst nivå. Detta sagt av en ökänd lågnivåspelare som mig! Gick inte att få någon uppfattning av potentialen tyvärr, det var viskande lågt.
Boenicke, AyreLyssnade inte särskilt länge i rummet, då jag inte är så intresserad av så små högtalare, men mina förutfattade meningar om hur jag
trodde det skulle låta kom helt på skam. Det spelades Billie Eilish när jag var där och mer storvuxet än jag hade trott. Högtalarna
ser ut att låta sprött och tunt, men de låter varmt och rätt svulstigt. Man kunde skönja karaktären på basdisten på inspelningen bättre än jag hade trott (jag hoppas det var inspelningen och inte högtalarna, för det distade rätt rejält).
Stenheim, Absolare, C.E.C.Det här rummet fick jag bäst intryck av vid min första rundlyssning, men vid upprepade besök sjönk intrycket. Det lät begränsat i tonomfång och lite… sprött. Kul med representant (konstruktören?) från Absolare på plats, det förhöjer!
Dutch & DutchSkulle gärna lyssna på de här högtalarna igen då jag inte lyckades få någon bra bild av dem. Blev aldrig riktigt engagerande utan kändes en smula distant varje gång jag var där. Satt aldrig på någon av de två främre raderna och det borde jag nog ha provat. Kul med konstruktören på plats, han hade gärna få bre ut sig ordentligt om konstruktionsarbetet. Det kan han ha gjort, men inte när jag var där, dock svarade han då och då på någon fråga ställd från publiken.
FinkTeam - The Borg, CH PrecisionHär fanns den för mig bästa och mest lovande lyssningen. Besökte rummet några gånger och började de första besöken med att befinna mig längst bak i rummet eller på sista raden och där lät det allt annat än engagerande. Entonsbas och frånvarande. På rad två lät det betydligt roligare och mer välbalanserat och entonsbasen som hängde i rummet var bättre tyglad. Skulle gärna lyssna mer på denna skapelse under andra förutsättningar, det känns som det finns en hel del att hämta här. De tycks vara välingenjörade skapelser – tyvärr bortom min egen prisram.
SammanfattningMarcus på Perfect Sense har satt ihop en fantastisk liten presentation av ett urval av de märken han representerar. Har varit på Perfect Sense på inbjuden demo tidigare och tycker han alltid lyckas skapa trevliga tillkomster. Det här var ett mycket roligare och trevligare format än de större mässorna. Människor var mer hänsynsfulla och rummen var inte lika svettigt knökfulla som de brukar vara på mässorna. Sorl från korridoren läcker så klart in i rummen, men så är det bara. Det är lätt att vara skeptiskt granskande, men demo är demo och inte intrimmad hemmalyssning. Stort tack för kalaset, det var välordnat!
Riktigt kul att träffa ett fång hifibröder igen. Hade inte räknat med att träffa någon, men skakade tass med flera favoritmänniskor jag inte sett på alldeles för länge.