Tangband skrev:Shifts och hifikg :- fina bilder
” Skulle gärna lyssna på de här högtalarna igen då jag inte lyckades få någon bra bild av dem. Blev aldrig riktigt engagerande utan kändes en smula distant varje gång jag var där.” - skrev shifts.
Att dutch &dutch upplevdes låta distanta kan bero på många saker. Men en stor waveguide presenterar ljudet på ett lite annorlunda sätt än en domediskant utan waveguide. Det har jag erfarenhet både från HYBRIDDIST och från Jbl 530.
Man kanske kan kalla det att det faktiskt blir en mer distant lyssning, om man är van högtalare med sämre spridningsmönster.
Sedan påstår jag att högtalare som mäter väldigt rakt och inte har störande resonanser mellan 1-5 kHz presenterar inspelningar så att de inte återger tex röster som att de vore framför högtalarna- mätmässigt korrekta högtalare presenterar musiken mera på en linje mellan högtalarna, och öppnar istället ett ”djup” i ljudbilden.
Jag har de senaste 3 åren erfarenhet av att laborera mycket med dsp-filter och det går att få solo instrument och röster att komma fram i ljudbilden mer med nästan alla högtalare genom att helt enkelt:
1. Överlappa delningfrekvenser en smula från det akustiskt optimala.
2. Eq med väl valda ställen. Sätter man en liten betoning på 2 dB vid 1 kHz gör det att ljudet ofta upplevs som mer närvarande.
Men ovanstående är inte neutralt och både överlappningar med delningsfrekvenser och eq med avsteg från akustiskt rakt genererar mätmässigt sämre resultat. Och viss musik kommer upplevas färgad.
Då man konstaterat att det är på dethär sättet, så får man välja hur man vill ha det. Ska det mäta bra och neutralt så kommer aldrig shelby Lynne att sitta i ditt knä....
Några halvstarka påståenden där...
Alla kanske inte konstaterar samma sak som du?
Och det kan ju även finnas andra recept som du inte tänkt på?
Hur vet du att de saker du gillar att göra inte bara kompenserar andra problem som du inte varken tänkt på eller kartlagt? Problem som kanske kan motverkas bättre med helt andra kompensationer, eller som kan tas bort med andra lösningar...
Jag tycker det du skriver är intressant, men saknar en analys av vad du uppfattar att du ändrar och varför du föredrar det. Du är självklart inte skyldig att leverera en sådan.
Överlappande delning kan ju betyda en väldig massa olika saker, det kan ge större spridning horisontellt under delningsfrekvensen, och mindre över någon oktav runt den, vertikalt. En annan högtalare med helt andra geometrier och/eller element kan bete sig helt annorlunda. Att öka nivån runt 1 kHz kan man ifrågasätta, men det är inte långt därifrån till 1,4 kHz, och att öka nivån där kan man faktiskt argumentera för - som kompensation för egenskaper som stereosystemet under vissa förutsättningar ställer till. Har du testad det?