Morello skrev:Det är väl också så att videospelarna tarvar bildskärm för att kunna navigera i de ofta krångliga menysystemen.
Som sagt, bioprylar har inget i en seriös musikanläggning att göra.
Inte om du lagt en helt vanlig audio-CD (som aldrig har något menysystem att ladda för då är det ingen vanlig audio-CD) i en multiformatsspelare, men det verkar som de flesta sådana spelare först testar alla mer komplicerade format, så man får vänta en evinnerlig tid innan de motvilligt antar att det är en vanlig CD som ligger i släden.
Oppo BDP-95, BDP-105 och BDP-205 anser jag att i högsta grad har en viktig uppgift att göra i en seriös musikanläggning, nämligen att återge musik inspelad i fler kanaler än två.
Glöm AV-försteg eller hembioreceivrar och skala bort så många prylar du bara kan.
Anslut tre monoslutsteg (jag har några att ta av)

- På bredden_PC040132.jpg (1.71 MiB) Visad 8042 gånger
direkt till Oppospelarens obalanserade analogutgångar LF, C och RF och Carlsson OA52.2 på sidona, en specialbyggd symmetrisk OA51.3

- Den svarta färgen är nu bortslipad och ska ersättas med carlssonvit
- Carlsson OC51_1.jpg (77.57 KiB) Visad 8042 gånger
som center och ett par Sonab OD11 drivna av godtycklig förstärkare för bakkanalerna.
Tyvärr behöver man ha en ansluten TV för att aktivera Oppons inbyggda volymkontroll som sedan styrs via fjärren.
Jag trodde länge att det här med centerhögtalare var överflödigt för musikåtergivning, i synnerhet om man har Carlssonhögtalare, men blev överbevisad.
Om du planerar att anvvända en bättre beg CD-spelare, köp inte något alltför exklusivt och dyrt för det kommer säkert inte att finnas reservdelar den dagen de behövs. Jag har en Marantz CD12 vars Philips CDM1-laser sägs hålla "i evighet", men vad hjälper det när en gränslägessensor som ska rapportera till logiken att släden är inne har spruckit.
Det sägs att Marantz sålde hela sitt reservdelslager till apparater tilverkade före 1990 någon gång på 00-talet till någon firma i USA.
http://bernardsradiovideo.se/ försökte limma fast sensorn, men den lagningen blev inte långlivad så han mailade reservdelsfirman som svarade ja, vi har den och Bernard frågade "vad kôster den?" med tanke på att CD12 och DA12 tillsammans kostade 35.000 SEK när de var nya 1988. Det var väldigt mycket pengar på den tiden, så Bernard vågade inte beställa. Läger jag i en CD drar den in släden blixtsnabbt med en smäll och vägrar starta för släden har åkt in för långt. Då måste jag baxa ut 28 kg spelare +DAC och lossa ett tiotal skruvar för att få ut CD'n.

- CD12-03.jpg (84.53 KiB) Visad 8042 gånger
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]