Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
OscarE skrev:[ Bild ]
Vad är detta för ett filter till oa 51.2? Är det ett filter framtaget som alternativ till det första från 97?
OscarE skrev:Stefan upplevde du att 51.2 lät närmare 52.2 än vad 51:an gör med orginalfiltret för 51.2. 52.2 är ju trevlig och det filtret du har erfarenhet av verkar ju relativt lätt att få till med enkla modifieringar av orginalfiltret. Fortfarande nyfiken på vem som skapat detta filter. Ingvar verkade inte känna igen det när han kommenterade det ovan och man kan väl anta att en skicklig konstruktör skulle haft koll om man gjort ngt förmodat bättre än det första 51.2 filtret så frågan kvarstår. Skulle vara spännande att mäta högtalare med detta filter för att se skillnader mot original 51.2
OscarE skrev:Jag har förstått att 51N och 61 är två modeller som tagit konceptet oa51 in i nutid, men, ur en historisk synvinkel är det intressant om det finns ett 51.2 filter som mäter lika bra som det till 52.2 och vad det ser ut så verkar det inte vara stora förändringar gentemot orginalfiltret. Misstänker att om ni som lyssnat mycket på de olika modellerna gillar specialfiltret mer så torde det kanske ligga närmare ett Carlssonskt ljudideal. När man kikar runt i trådarna där det dykt upp verkar det som de som provat filtret tycker att det låter bättre än det där man bara byter ett motstånd på 51.1 filtret så någon verkar ha gjort ett bra jobb en gång i tiden. Vem och när?
Stefan skulle du kunna skicka ett PM med märke och värde på de komponenter som satt i ditt filter om du minns och har tid så skulle jag vara tacksam. Skulle vara skoj att se och mäta hur bra 51.2 kan låta innan man går vidare och prövar er senaste uppgradering som jag inte betvivlar är en massiv uppgradering men jag är nyfiken på om man kan få högtalarna att låta lika bra som jag tycker 52.2 gör.
avr7000 skrev:Stoppa pressarna.... hittade en gammal tråd...
viewtopic.php?p=459592#p459592
foliespolar från "solo" och "WonderCap" kondensator.
Motstånden var alltså ett större antal metallfimsmotstånd som var parallellkopplade för att få rätt värde.
Stefan
petersteindl skrev:avr7000 skrev:Stoppa pressarna.... hittade en gammal tråd...
viewtopic.php?p=459592#p459592
foliespolar från "solo" och "WonderCap" kondensator.
Motstånden var alltså ett större antal metallfimsmotstånd som var parallellkopplade för att få rätt värde.
Stefan
Ok, jag stoppar pressarna. Din länk går i och för sig till den tråd vi skriver i d v s till denna tråd.Var det svårt att hitta tråden?
Med vänlig hälsning
Peter
avr7000 skrev:OscarE skrev:[ Bild ]
Vad är detta för ett filter till oa 51.2? Är det ett filter framtaget som alternativ till det första från 97?
Detta filter satt i ett par "OA51.2", SS8545 och vifa aludome som jag köpte av en person.
Personen i fråga hävdade att filtret var framtaget av Ingvar?
Motståndsvärden är uppmätta (men förmodligen medvetet gjorda så ). Motstånden består av ett större antal "vanliga" moststånd (förmodligen metallfilm) för att få rätt värde och tillräcklig effekttålighet.
Här finns en tråd om "mysteriet"
viewtopic.php?f=17&t=64589
Anledningen att OA51 inte var aktuell som en OA51.2 variant när Stig och John tog fram OA52.2 och OA50.2 var att John inte trodde på dess kommersiella möjlighet.
OA51 sålde dåligt i slutet av 80 tal innan konkursen och man fick rea ut lagret av OA51.
De var också krångligare att tillverka (tid hade gått och man hade inte längre kontakt med samma snickaeri som gjort dem, mallar var inte kvar etc.)
Stefan
IngOehman skrev:...
Oavsett vilket finns det ju idag mycket bättre högtalarelement för både bas och diskant, och därtill ett filter anpassat för dessa. Bara att kontakta HiFi-Kit.
Vhb
IngOehman skrev:Ingen aning om vad A3 eller a4 betyder, eller vad du menar med att något skulle vara anpassat till en betydligt lägre avstämning? Avstämningsfrekvenserna är likartade.
Hur som helst - de nya elementen passar utmärkt i en gammal låda, ja.
Man kan inte signifikant ändra avstämningsfrekvensen för OA-51. Sänker man den mer än pytteliten så tappas det redan från början svaga undre värmeregistret, höjer man den sigifikant så förlorar man den djupbasförmåga som finns. Man kan höja den pyttelite eller möjligen sänka den pyttelite, för att t ex anpassa till ett rum som är illa bassvagt eller kraftigt bashöjande, men stora förändringar blir bara pannkaka.
Vh, iö
5.1. Basreflex
Förlängs med 5 cm vid användande av 8545
Tipset och måttet 5 cm kommer från Ingvar Öhman.
Orginalavstämmningen i OA51 är ju uträknad för SS 18W8542 och det nya 18W8545 skiljer sig lite från detta element. 18W8545 låter bättre i OA51 lådan om den avstäms en smula lägre än original
Ljudet blir lite mindre bumligt, högtalaren går lite lägre ner i frekvens, ljudet blir överlag bättre och tydligare då "bumligheten" tidigare maskerat andra ljud.
Ett enkelt test för att lyssna hur det blir med längre port är att ta 4-5 A4 papper och klippa till längden på dessa till 29 cm...
lägg pappren lite förskjutna i sidled (alltså inte i en ordnad hög) och rulla ihop dem till en tub på ca 3 cm i diameter. Stoppa in detta "papprör" i basreflexröret, släpp ut och kolla så att det ligger snyggt längs orginalrörets insida.
Efter det att du släppt ut papprena i basreflexröret, ta lite tejp och tejpa fast papprena i varandra, annars kommer de att vandra ut och in i takt med basgångarna i bastunga låtar från ex.vis Infected Mushroom
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster