dewpo skrev:Jag har ingen statistik men jag tror att det blir vanligare och vanligare att konsumenter mäter på sina ljudsystem!
Vanligast måste vara att en AVR används!
Men spontant känns det som om olika typer av DSP system, Typ miniDSP och dylikt är en växande nischmarknad.
Om man lär sig vad som går och inte går att korrigera, Så kan digital signalbehandling faktiskt göra under med ljudet

Dewpo och även goat76:
Det är ju väldigt kul och intressant med mätningar och för MIG har det inneburit ett generellt bättre ljud från mina högtalare. Lusten att köpa färdiga högtalare än numera noll.
Jag har lärt mig kanske allra mest genom att göra egna inspelningar och därmed förstått att hörseln och mikrofonen funderar helt olika efter 1-2 ms ljudfärdväg. Det finns även något som heter critical distance som hanterar balansen mellan reflekterat och direkt ljud - sett ur mikrofonens perspektiv . Critical distance finns förstås även för hörseln/hjärnan men hanteras helt olika jämfört med mikrofonen, som saknar intelligens.
Ett annat stort framsteg för mig är att börja räkna allt akustiskt i våglängder för att kunna se samband.
Ljudets hastighet i rumstemperatur är 343 m/sek. 1 kHz ton har en våglängd på 34,3 cm . Det sker peakar eller dippar inom 1/2 våglängd eller 1/4 våglängd osv om ljudet studsar mellan olika ytor. Osv....
Fallgroparna är många vid mätningar och jag har ramlat i nästan alla

.
En sådan är tex tron att man ska mäta båda kanalerna från lyssningsplats samtidigt, ( jag har testat mycket ). Eller att man ska mäta en högtalare från lyssningsplats med LTAS metoden och rosa eller vitt brus. Dessa tillvägagångssätt anser jag efter hundratals mätningar och lyssningar stämmer ganska illa med det som hörseln uppfattar. Mikrofonen tar upp allt ljud och hörseln/hjärnan selekterar ljud efter 1-2 ms. Det är väldigt stor skillnad.
Från lyssningsplats kan det vara 4-5 meter till högtalaren och på det avståndet selekterar hjärnan väldigt friskt det som hörs- och speciellt om det kommer från två håll samtidigt

.
Mikrofonen struntar fullständigt i detta och tar upp allt ljud.
Det som jag tycker korrelerar bäst med lyssningsintryck från lyssningsplatsen är mätning med mikrofon med sinussvep eller puls inom max 1,5 meters avstånd på en enda högtalare i olika vinklar, samt individuella element -mätningar inom 30 cm i olika vinklar med eller utan filter vid själva konstruerandet av dsp-filtret.
John Atkinssons tester i stereophile har väldigt bra information.
Jag skulle inte hålla på med mätningar alls om det inte skulle innebära några förbättringar.