Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
lennartj skrev:Sedan kommer det mer komplicerade steget - att prova ut passiva filterkomponenter.
Tänker du även laborera med konjugatlänkar och sugkretsar, vill jag nämna att jag är skeptisk mot sådana.
Man kan visserligen få till snyggare frekvensgång med sinustoner, men jag inbillar mig att musikåtergivningen
försämras, i synnerhet mikrodynamiken, åtminstone om man använder rörslutsteg med hög upplösning.
Min misstanke är att de lagrar energi på ett sätt som inte märks på statiska signaler, som sinustoner.
Jag kan vara ute och cykla beträffande orsaken, men lyssna noga både med och utan och ta inte för givet
att extra länkar är av godo. Åtminstone jag lever hellre med några smärre färgningar än med mikrodynamiskt
mer utslätad återgivning.
Hos mig står ju OA52.2 ovanpå 30 cm höga baslådor (OB52 inlusive SD-fötter). Det vore intressant om vi kunde förstå
varför OA51 och OA52 har olika delningsfilter, om det beror på skillnaden i rekommenderat avstånd från golvet.
Om ni hinner och hittar något lagom högt att ställa OA52.N på skulle jag gärna se hur den mäter med både
OA 51.N och OA52.N filter. Jag har inte bråttom att få tillbaka mina OA52.
lennartj skrev:...
Om ni hinner och hittar något lagom högt att ställa OA52.N på ...
avr7000 skrev:lennartj skrev:Sedan kommer det mer komplicerade steget - att prova ut passiva filterkomponenter.
Tänker du även laborera med konjugatlänkar och sugkretsar, vill jag nämna att jag är skeptisk mot sådana.
Man kan visserligen få till snyggare frekvensgång med sinustoner, men jag inbillar mig att musikåtergivningen
försämras, i synnerhet mikrodynamiken, åtminstone om man använder rörslutsteg med hög upplösning.
Min misstanke är att de lagrar energi på ett sätt som inte märks på statiska signaler, som sinustoner.
Jag kan vara ute och cykla beträffande orsaken, men lyssna noga både med och utan och ta inte för givet
att extra länkar är av godo. Åtminstone jag lever hellre med några smärre färgningar än med mikrodynamiskt
Hos mig står ju OA52.2 ovanpå 30 cm höga baslådor (OB52 inlusive SD-fötter). Det vore intressant om vi kunde förstå
varför OA51 och OA52 har olika delningsfilter, om det beror på skillnaden i rekommenderat avstånd från golvet.
Om ni hinner och hittar något lagom högt att ställa OA52.N på skulle jag gärna se hur den mäter med både
En sugkrets i Basdelen är ett "måste"....
Konen har en uppbrytning vid ca 5 kHz och en kraftig peak m a p distortion om man låter denna vara orörd.
Lånad bild från Karlssonkult: basens distkurva överst..... kolla 3:e ton
[ Bild ]
Stefan
Tangband skrev:avr7000 skrev:lennartj skrev:Sedan kommer det mer komplicerade steget - att prova ut passiva filterkomponenter.
En sugkrets i Basdelen är ett "måste"....
Konen har en uppbrytning vid ca 5 kHz och en kraftig peak m a p distortion om man låter denna vara orörd.
Lånad bild från Karlssonkult: basens distkurva överst..... kolla 3:e ton
[ Bild ]
Stefan
Exakt VILKET baselement uppvisar denna peak ?
STDI skrev:lennartj skrev:...
Om ni hinner och hittar något lagom högt att ställa OA52.N på ...
Hur utvecklingsarbetet går till har jag inga synpunkter på. Men jag hoppas att det ni jobbar fram är en lösning som är gjord för vanlig golvplacering.
lennartj skrev:Baselementets hiskliga uppbrytning vid 5 kHz kallar jag inte smärre färgning, men orsakar tre frågor:
1. Vid vilken ljudnivå inträffar den visade uppbrytningen?
2. Hur mycket måste man sänka maxnivån för att disten inte ska skena iväg?
3. Hur ska jag läsa grafen m.a.p. tredjetonedisten,
är den vid påförd 5 kHz ton och inträffar vid 15 kHz
eller inträffar vid 5 kHz med påförd 1,7 kHz?
Jag vet inte hur ofta Grafpro kollar här, men jag söker väl honom direkt mot slutet av veckan, om han inte...?
Jag har just pratat med Ingvar Öhman, som gjort hela utvecklingen av OA61 åt SSC, och vi lär väl inte komma åt att lyssna och mäta på "hans" element, om ingen är beredd att betala för att syna (pokerhanden eller elementen).
juanth skrev:Låter helt galet med bättre bas...djupare?
lennartj skrev:Sedan kommer det mer komplicerade steget - att prova ut passiva filterkomponenter.
avr7000 skrev:Om det blir mässa i Jönköping kommer kommer det med all sannolkhet finnas lådor från Stockholm att dema.
Stefan
Nattlorden skrev:Får vi en trevägare.N också?
48IDA skrev:avr7000 skrev:Om det blir mässa i Jönköping kommer kommer det med all sannolkhet finnas lådor från Stockholm att dema.
Stefan
Läste på FB att det blir mässa men på ett annat hotell.
Kul att ni forskar vidare med OA52.
avr7000 skrev:Nattlorden skrev:Får vi en trevägare.N också?
Det blir trevägare.E..... Erik pillar kansek med den eller med derivat av denna? vem vet![]()
![]()
![]()
RMA skrev:avr7000 skrev:Nattlorden skrev:Får vi en trevägare.N också?
Det blir trevägare.E..... Erik pillar kansek med den eller med derivat av denna? vem vet![]()
![]()
![]()
Det vore spännande! En framtida byggtråd med ritningar vore najs.
juanth skrev:8ohm
Jag pratade med hifikit och de sa att den snart skulle upp på sidan
RMA skrev:juanth skrev:8ohm
Jag pratade med hifikit och de sa att den snart skulle upp på sidan
Tackar för info!
Är filtret till 52;an såpass klart att man kan få schemat mot 500 till cancerfonden?
radelius skrev:Imorgon testar vi vår variant av filter på Juanths 52:or. Skiljer lite grann mot våra "konkurenter" i söder:)
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster