Jag har experimenterat lite hemma senaste dagarna och då bla med att ta bort/minska den reflekterande ytan i främre delen av rummet.
Som det är nu så har jag ingen reflekterande ute vid framväggen samt att min TV är framdragen så pass mycket att högtalarna inte ”ser” framsidan av TV’n alls.
Min TV är på 65” så det är en ganska stor reflekterande yta i sig själv och under denna finner man en TV bänk som är exakt lika bred som TV’n men utan luckor på fronten eller sidor = 2st exponerade hyllplan från såväl sidor som framifrån.
Rummet är 4,2m brett (egentligen ca 6m i basen men smalare längre upp i frekvens) och högtalarna står så nära sidoväggarna som det är möjligt.
Högtalarna är dom ganska direktiva i64s, det kan kanske vara en variabel som har betydelse för frågorna och funderingarna här nedan.
Några intressanta observationer är att ju mer högtalarna ser TV’n ju sämre upplevs detaljfokus och djup i inspelningen, om TV’n flyttas så att diskanten är i linje med/ precis ser TV’n så blir det lite bättre.
Men om jag fortsätter och gör så att boomer och woofer ser TV’n men diskanten gör det ej, då blir ljudbilden lite tjock på något vis...
Om jag flyttar bak TV’n så att samtliga element får se TV’n igen så blir det balans, men som sagt så försämras fokuset och djupet i ljudbilden.
Bäst upplevdes det vara TV’n helt enkelt dras ut så att ingen del av någon högtalarelement ser TV’n!
Men jag ska testa att ha TV,n helt i linje med diskanten igen för att vara säker på vilket läge som tilltalar mig mest.
Borde inte detta vara lite översättningsbart till spalten som brukar rekommenderas på framväggen ?
Hur påverkar denna ?
Jag testar!
Jag har haft en spalt på ca 80cm bredd och från golv till tak (bara översta 1,5m syns ju pga nämnda TV) denna hängdes nu ett tyg över och min upplevelse var att det blev än mer detaljfokus och djup...
Dessutom tillförde jag en skiva ACO bakom tyget och det kändes än mer balanserat, som om det innan var för smalbandigt dämpat.
Men är denna upplevelse av djup ”rätt” eller ska det vara mer så som det var innan ?
Eller är det helt enkelt så att min TV på 65” + bänk med samma bredd räcker som reflekterande yta ÄVEN om denna är närmare än högtalarna ?
För att ljud ska studsa i min TV så krävs ju att ljudet först träffat någon del av den bakre delen av rummet och därmed är kraftigt fördröjt.
Bänken kan nog skicka lite tidigare reflexer mot lyssnaren via någon av apparaturerna i denna, men ändå inte tidigare än att det bör ha studsats i alla fall 2m extra eller så...
Eftersom inspelningar är så olika och jag inte vet hur ”dom ska” låta när det kommer till presentation så tycker jag detta är oerhört svårt...
Vad är ”rätt” och vad är ”fel” = egentligen mer menat som: hur vet jag att det jag gör är närmare optimerat än det som var innan, sett ur perspektivet att jag vill återge, inte tillägga något.
Jäkligt svårt detta...

Vad har ni för erfarenheter och upplevelser kring ämnet och har någon ett konkret tips på hur man kan tänka/resonera eller räkna på hur mycket yta som rimligtvis kan behövas där framme.
Samt om någon har information om hur vida högtalarna behöver eller en BÖR se denna reflekterande yta där framme om allt ska vara perfekt... !?