Fakta är dock att högtalaren med sina 16 liter kämpar BÅDE med att hålla nivån uppe i värmeregistret och att åstadkomma rimlig djupbas.

En förlängning med några cm ger ytterst liten sänkning av resonansfrekvensen, och vad är egentligen utgångspunkten?
Jag råkar veta att Stig INTE visste att det 8542-element som han dimensionerat OA-51 för, hade ett helt annat motorsystem (även med avseende på talspolen) än inte bara 8545 utan också senare producerade 8542! Inte ens de som arbetade på Scan-Speak i mitten av 90-talet (ingen av dem jag pratat med om saken i varje fall, vilket inkluderar deras officiella talesman) visste (/mindes) ju det motorsystem som 8542 hade när Stig dimensionerade OA-51!
Och Stig lekte ju aldrig med OA-51 med de senare baselementen, så hur de beter sig i samma låda vågar jag påstå att han faktiskt inte kunde bedöma.
Det hindrade honom självklart inte att till vissa kunna säga att porten kanske borde vara lite längre (till förmån för djupbasen) och till andra säga att den kanske borde vara lite kortare (till förmån för värmeområdet, och även ljudtrycksförmågan över fh). Jag tror jag ställde frågan ledande, om inte röret kunde vinna på att kortas lite (för att vinna i värmeområdet) och fick svaret ja. Det behöver inte betyda att han menade det, det kan vara den ledande frågan som drog fram ett ”ja”.
Man oavsett detta - jag tycker det är bäst att bortse ifrån det och istället utgå ifrån den fysiska verkligheten, och där ingår ju de nya* elementens egenskaper. Och gör man det vill jag hävda att det alls inte är självklart att ett kortare eller längre rör är bättre. Det beror på och det beror på mycket!
Och oavsett val så blir det gärna en kompromiss vars olika tänkbara balanser allihopa har för- och nackdelar. Vilken nackdel är ”minst dålig”?
Hmmm...
Vh, iö
- - - - -
*Med de nya elementen menar jag inte bara det allra nyaste, utan alla de som kommit fram sedan det 8542 som OA-51 faktiskt dimensionerades för. Det var ett element med SIGNIFIKANT högre impedans än de SS-elementversioner som kommit senare. De senare (inklusive dagens 8542) är ju såklart olika varandra, men ändå är de mera lika varandra motormässigt än de är lika den ursprungliga (well, version två var det faktiskt) 8542 som satt i OA-51.