Heltäckningsmatta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Heltäckningsmatta?

Inläggav adagio » 2006-03-04 23:58

Hej, det förespråkas ofta heltäckningsmattor här som en åtgärd som närmast är en förutsätning för bra ljud. Finns det några undantag?
Varför är det så viktigt att täcka hela golvet?
Vilken tjocklek/kvalitet ska det vara?
Vilka frekvenser dämpas?
Kan det vara en bra åtgärd i mitt rum?
Mitt rum är ca 4m i bredd och ca 6m långt, 240cm i takhöjd.
På väggen där högtalarna står har jag två stora 120x240cm mellanbasabsorbenter av helmholtztyp avstämda till att verka innom omr 150-500Hz.
I hörnen bakom lysningspositionen finns inbygda djupbas absorbenter, arbetsområde från ca 60-200Hz.
Även fyra st bredbandsabsorbenter finns bla vid första reflexen, arbetsområde 250-20.000Hz
I taket sitter diffusorer som arbetar mellan 900Hz-21.000hz infälda, dessa är 120cm X 240cm.
Bild
Väggen med mellanbasabsorbenter.

Bild
Samma vägg, här ser man djupet på absorbenterna

Bild
Bakväggen sett från högtalaren, de 45gradiga djupbasabsorbenterna 105cm breda och mer än en meter djupa. Man ser även bredbandsabsorbenterna vid första reflex samt längre bort.

Vad är det man uppnår när man dämpar hela golvet? Är det efterklangstiden, dämpar inte en hel matta för "snävt" eller smalbandigt?

Jag ska snart köpa ett par lämpliga "fotpallar" för att dämpa första golvreflexen.

Några mer förslag, ej hårdvaraförslag tack :D
Tacksam för bra informativa svar.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-05 01:51

Mycket imponerande med 3-fasuttag på väggen :D
Vad är signalkablarna för?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-05 11:25

Dom 9st? mellanbasabsorbenter är ju jättesnygga. Var köper man dom & ca. pris är ju intressant också. Skulle sitta snyggt på min bakvägg/lyssningsväggen.

Imponernade anläggning både estetiskt sett & val av komponenter, grattis :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-05 11:34

Skall vi byta vardagsrum med varandra?

Du har redan en matta framför högtalaren. Jag skulle vilja påstå att det gör den största skillnaden, men ställ frågan till Ingvar Öhman - han kan rätta mig ;-)

/Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-05 11:42

adagio

Din beskrivning låter lite märklig. Djupbas absorbenter, arbetsområde från ca 60-200Hz. Är väl inte direkt djupbas? Djupbas är väl under detta frekvensområde? Du har alltså ingen absorbent för rummets största resonanser? Diffusorer som arbetar mellan 900Hz-21.000hz? Har diffusorer ett specifikt frekvensområde de arbetar inom?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-05 11:57

RogerGustavsson skrev:adagio

Din beskrivning låter lite märklig. Djupbas absorbenter, arbetsområde från ca 60-200Hz. Är väl inte direkt djupbas? Djupbas är väl under detta frekvensområde? Du har alltså ingen absorbent för rummets största resonanser? Diffusorer som arbetar mellan 900Hz-21.000hz? Har diffusorer ett specifikt frekvensområde de arbetar inom?

diffusorer har ett specifikt område dom jobbar emellan beroende på hur djupa dom är främst...

dock finns det nog ingen helmholtz som kan verka mellan 150-500hz, dom är ju alltid väldigt smalbandiga...

nåja nog klagat men en fråga man kan ställa sig är ju om rummet är gjort enligt rådande förhållanden eller om du bara ställt in en massa prylar?

och ja heltäckningsmatta kommer göra gott

ps: jävligt snyggt rum och system ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-05 12:48

NÄE !!!

Nu får ni skärpa er, om Adagio kommer och frågar så börjar man inte med att klanka ned på något som Adagio investerat en herrans massa resurser i (både mantimmar och enkronor). Till saken hör att jag vill minnas att Adagio faktiskt.se anlitat en akustikkonsult, vill minnas att det är Svanå, och här kommer man då fram till två olika skolor i hur man vill bearbeta akustiken.

I princip verkar det vara hård golv (som i Adagio och Björn ex audionords rum) och mjukt tak (läs absorbent och/eller andra hjälpmedel), vs mjukt golv (heltäckningsmatta) och hårt tak (diffuserat förvisso - jag kan inte beskriva det bättre än såhär, finns andra som kan).

I vilket fall IÖ vill gärna använda heltäckningsmatta (vilket jag då har, då IÖ är synnerligen involverad i mitt lyssningsrum), och om man inte kan använda en heltäckningsmatta så vill jag minnas att det skall vara matta efter VÄGGARNA - Alltså inte mitt på.

Öhh... Hmmm...

Asså nu tog min kunskap slut, vilket enbart beror på att jag inte orkar lära mig allt som IÖ redan kan :lol: :lol: Bättra å anlita IÖ direkt således. 8)
Best Regards
Bamsefar

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 12:58

De sk mellanbasabsorbenterna är den hålade MDF-skivorna, hålen har lite olika dimensioner för att "släppa in" olika frekvenser, därav det breda arbetsområdet.
De snygga "vågorna" är ju tyvärr inga absorbenter, de är väggprydnader från IKEA i något plastmatrial som jag målat om. Orginal var de högblankt vita, såg ut som VVS-porslin. :lol: De har ju varierande djup på upp till 5 cm så en vis diffraktion ger de nog men väldigt högt upp i registret, en tanke jag har är att sätta "plattor" av MDF i varierande tjocklekar upp till 10 cm bakom "vågorna", vilket skulle öka verkningsområdet neråt i registret.
OK djupbasabsorbenter var en felaktig benämning, basabsorbent kanske är en mer lämplig benämning. Eftersom de har varierande djup från 2cm-100cm (de är byggda i hörnen) är arbetsområdet variabelt.

Diffusorer har bestämda arbetsområden som Haakan_W redan påpekat, hur djupt de verkar bestäms av djupet, tex om de har ett djup på 11,6 cm går de ner till 900Hz, ökar man djupet till 20,6 cm så kan man diffusera ner till 400Hz.

Jag slänger ut frågan direkt till Ing Ö om han vill svara:
-Varför heltäckningsmatta? Vilken tjocklek? Kvalitet? Vad är målet med åtgärden?

Det är skönt att ha ett "eget" hobbyrum i huset för ljud och film, det enda jag skulle önskat är att det vore lite större, men jag får säga att jag får vara tacksam för att jag har en förstående sambo, numer är även hon riktigt kräsen när det gäller ljud och bild. Dock krävs design-godkännade av henne när det gäller nyköp och byten, men det läget får man väl köpa.

Ingen som har mer "underlag" för att sälja in en heltäckningsmatta?
Kan man lägga den röda på? Eller ska man fälla in den?

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 13:18

Det stämmer att Svanå står för "hårdvaran" men konstruktion och val av placeringar är en kombination av råd från Mats samt information läst på div siter samt egna lyssningar och ommöbleringar dvs egna erfarenheter. Taket är ju "hårt" med undantag för en diffusor mitt i, den absorberar ingen energi utan bryter endast upp den direkta vinkeln i tids och riktingsdomän. Detta gäller både direktljudet och "gamla" ljudvågor som skvalpar runt.

Min tanke var föjande.
-Bryta upp den första reflexen för att minska den direkta energin samt och sprida ut ljudet.
Absorbera första reflexen från väggarna och golvet, därav tanken med ev två st fotpallar, även här bryta upp första reflexen.
Absorbera jämt över hela registret placera ut bredbandsabsorbenter så efterklangen/energin minskar utan att döda helt.
Två av hörnen är eliminerade och förvandlade till "basfällor".
Även soffan fungerar som en stor uppbrytare och absorbent, de fyra CDhyllorna fungerar som diffusorer. Jag ska köpa två till sen ska en del fack konverteras tll diffuseringsfack, i första hand i huvudhöjdsnivå när man sitter.

Många små planer mao, inga direkt kostsamma (skönt det)
Mattan kostar däremot en rätt stor peng om den ska vara snygg, mellan 200-1000kr/m2 då vill man ju veta vad som händer och varför innan man köper. Jag har läst att det skulle vara bättre att ha matta utmed väggarna än mitt på(enl Ing Ö) men ingen bra förklaring till varför, eller också har jag missat det. Upplys mig.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-05 13:29

Den mattan jag har är rejält tjock (runt 15-20 mm) och kallas nog för Silence, och tillverkas av ett bolag som jag tror hetere "ege". Jag fick betala 515 kr/m2 + transport och inläggning (jag skall inte skära heltäckningsmatta, plus att jag vet inte åt vilket håll den ens skall läggas in.... å bara tanken på att skära snett fick mig att inse att det varlika bra å få det gjort...). Btw min matta är INTE tejpad / limmad i golvet utan ligger bara rakt på - det har gått utmärkt förut, och går minst lika bra nu !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-03-05 13:41

Jag har läst att det skulle vara bättre att ha matta utmed väggarna än mitt på(enl Ing Ö) men ingen bra förklaring till varför, eller också har jag missat det.

Jag antar att vad du refererar till är följande, vet inte vem som har skrivit det dock.

Golvet är alltid viktigast att dämpa. Hela golvet, inte 50, 70, 81 eller 94% av det, utan hela. HELA! Varje procent ger förbättringar. Om man ändå inte vill täcka hela golvet är det faktiskt bättre att ha mattor runt kanterna än i mitten. Fast det kanske kan verka lite bakfram. Att bara lägga små mattor framför respektive högtalare för att ta upp golvreflexen är en riktigt dålig lösning. Man skall hellre göra precis tvärtom.

Men som sagt, en liten förklaring till varför skulle ju vara skoj...

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 13:48

Ja för att inte detta ska urarta så har jag läst en intervju med Ing Ö på en länk till LTS där han svara något i stil med att 100% av golvet ska ha matta inte 99%, inte 95%, inte 80% utan 100%.

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 13:52

Bamsefar skrev:Den mattan jag har är rejält tjock (runt 15-20 mm) och kallas nog för Silence, och tillverkas av ett bolag som jag tror hetere "ege". Jag fick betala 515 kr/m2 + transport och inläggning (jag skall inte skära heltäckningsmatta, plus att jag vet inte åt vilket håll den ens skall läggas in.... å bara tanken på att skära snett fick mig att inse att det varlika bra å få det gjort...). Btw min matta är INTE tejpad / limmad i golvet utan ligger bara rakt på - det har gått utmärkt förut, och går minst lika bra nu !

Låter intressant. Finns förstås i en massa färger :P
Bild!?
Nej jag skulle heller aldrig limma, man måste ju komma åt med damsugaren nån gång per århundrade.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-05 13:54

Mja nog har jag en bild, men kanske inte som du tänkt dig:
Bild
Best Regards
Bamsefar

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 14:03

Ja tanken på en grå matta har föresvävat mig, en röd är snygg men det måste ju vara rätt nyans, sen kan man kanske ha min röda ovanpå. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-05 14:05

adagio skrev:Diffusorer har bestämda arbetsområden som Haakan_W redan påpekat, hur djupt de verkar bestäms av djupet, tex om de har ett djup på 11,6 cm går de ner till 900Hz, ökar man djupet till 20,6 cm så kan man diffusera ner till 400Hz.

Vet ju inte hur dina diffusorer ser ut. Eftersom Svanå tycks vara inblandade antar att du har sådana diffusorer som finns på Svanås hemsida. Men man kan tänka sig en vanlig konvext böjd yta. Har den också ett bestämt frekvensområde där den arbetar?

Callisto
Saknad † 2017

Re: Heltäckningsmatta?

Inläggav Callisto » 2006-03-05 14:37

adagio skrev:länk_till_bild_på_röd_matta
Väggen med mellanbasabsorbenter.

Den här runda röda mattan på bilden, var kan man köpa dessa?
Tacksam för svar :)

För allas trevnad så önskar vi att ni gärna citerar den ni kommenterar men att ni bara citerar den del ni vill kommentera så att vi slipper scrolla mer än nödvändigt.

Vänligen, J

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-03-05 15:09

Det är väll den klassiska PS mattan från IKEA?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-05 15:58

Alexi skrev:Det är väll den klassiska PS mattan från IKEA?

tack :)

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 16:25

Roger> Utan att veta säkert så tror jag att skilnaden i djup eller höjd om man så vill, är det som avgör hur låga frekvenser som diffuseras. Det hela handlar väl om våglängder i olika frekvenser. En konvex yta sprider förvisso reflexer på ett solfjäderformat sätt men den verkar nog inte i tidsdomänen på samma sätt som en fraktal diffusor med fackverk. Jag vet inte vad som är bäst men jag tror att den typ som svanå levererar fungerar väldigt bra. Jag är ju långt ifrån akustiker själv så därför får man lita på personer som Mats och Ing Ö mfl, sen får man lyssna och känna efter själv vad som passar.

Den diffusor jag har ligger infäld i taket och består av ett fraktalt fackverk med mellanväggar. (med fraktalt menas att det är ett mönster som återkommer i mindre kopior i varje nivåfack)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-05 16:30

adagio kan du ta några bättre bilder på diffusorerna dina? eller iaf förtälja vilken av svanåmodellerna du har

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-05 16:45

Bild

Man kan läsa en hel del om Adagios rum här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13197
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-05 16:52

Fler bra bilder från tråden jag nämnde ovan:

Bild

Bild

Bild

Bild
Best Regards
Bamsefar

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 17:09

Bild
Vy från soffan

Bild
Sedd från "fel håll"

Bild
Inzoomad

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 18:50

tvett> Jag såg du frågade om signalsladdarna i väggen, de är för att få bättre rumskoppling, nejvars de går till DVDn via vägg-tak-vägg, den hamnade i anslutning tll projjen.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-05 20:13

Gratulerar adagio till ett mycket smakfullt lyssningsrum!!! :)

En sådan där takdiffusor kanske man skulle skaffa.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-05 22:43

Elegant!! :)

En heltäckande matta för att reducera efterklangstiden skulle jag tvivelsutan lagt in om jag vore adagio. I samma veva skulle jag byta till kortare nätsladdar för att göra ett propert system ännu mer propert. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 22:47

Men de där lila snörena lättar upp stämningen :D
Tack föresten, så en heltäckningsmatta kan komma att ligga här, nja synd på ekgolvet. Men heltäckande matta ligger helt klart på uppgraderingarnas bubblarlista.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-05 22:51

adagio skrev:Men de där lila snörena lättar upp stämningen :D
Tack föresten, så en heltäckningsmatta kan komma att ligga här, nja synd på ekgolvet. Men heltäckande matta ligger helt klart på uppgraderingarnas bubblarlista.

Du behöver inte limma fast den.....lägg den löst på det fina ekgolvet, eventuellt med lite dubbelhäftande tejp...så är det lätt att ta bort mattan om du skulle sakna ekgolvet :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-05 23:22

Jo, som nämts tidigare i tråden så är limning eller tejp no option, en så tung och gedigen matta ligger nog still.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi