spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-11-05 18:07

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:
Harryup skrev:
Men bäst lät det med en klick BlueTak mellan foten och högtalarlådan så en viss form av väldigt låg dämpning och nästintill stum klet gjorde susen.

Hävdar du nu att BlueTak har väldigt ”låg dämpning”? :o

Hur förenar du i så fall det med påståendet om ”näst intill stum”?

Vad anser du att ord som dämpning och stum betyder egentligen?

Stum brukar betyda glappfri, resonansfri, icke-skramlig, oeftergivlig eller något liknande (det är inte en teknisk term). Man säger ibland styv och stum, och då anger ordet stum väl rimligen dämpad. Dämpning är däremot en teknisk term som betyder förlustbehäftad, dämpning mäts i ns/m och tro mig - materialet som används i BlueTak är MYCKET högdämpande!

Vh, iö

Jag tror det är en fråga om hur insatt man är i nomenklaturen snarare än någon skillnad i synen på hur naturen är beskaffad.

/DQ-20

Så kan det naturligtvis vara.

Då bjussar jag på en enkel lektion:

Resonans är ett fenomen som uppstår mellan t ex en massa och en fjäder. I sin enklaste form kan resonansfrekvensen beskrivas som wo^2 = k/m, där k är fjädringsstyvheten (N/m) och m är massan (kg). Samma resonans kan beskrivas lite omstuvat, såsom Fo = sqr(k/m) / 2*pi

Resonansens godhetstal (villighet att resonera) kan beskrivas som Q = sqr(k*m)/D, där kritisk dämpning (utklingningförlopp utan upprepade nollgenomgångspassager) representeras av Q=0,5 eller under. Det kan då även kallas för en aperiodisk funktion.

Skälet till att det heter godhetstal och inte ondhetstal, är att begreppet från början primärt användes i sammanhang då resonans var något önskat, t ex i kvartzkristaller. Kvaliteten på kristallen betecknades med Q, och med kvalitet så avsågs låga förluster - intensiv resonans (i betydelse många perioder för resonansens envelope att falla till t ex 1/10 av amplituden.

I elektromekaniska system (som t ex högtalarelement) är dämpningen ofta en blandning mellan mekanisk och s k elektrisk dämpning (som också är mekanisk, men orsakad av elektromagnetiska faktorer). I båda fallen är enheten för dämpningen Ns/m, men den elektriska får en storlek som bestäms av Bl^2/R, där R är resistansen i den krets i vilket rörelse inducerar ström. B är det vinkelrätt projicerade flödet (tesla) på det som leder, och har längden l i magnetfältet. I förekommande fall är R dessutom summan av intrinisk och extrinsisk resistans. Brukar kallas Re och Rg.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-11-05 18:17, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-05 18:10

IngOehman skrev:Resonans är ett fenomen som uppstår mellan t ex en massa och en fjäder. I sin enklaste form kan resonansfrekvensen beskrivas som wo^2 = k/m, där k är fjädringsstyvheten (N/m) och m är massan (kg). Samma resonans kan beskrivas lite omstuvat, såsom Fo = sqr(k/m) / 2*pi

Resonansens godhetstal (villighet att resonera) kan beskrivas som Q = sqr(k*m)/D, där kritisk dämpning (utklingningförlopp utan upprepade nollgenomgångspasager) representeras av Q=0,5 eller under. Det kan även kallas för en aperiodisk funktion.

Skälet till att det heter godhetstal och inte ondhetstal, är att begreppet från början primärt användes i sammanhang då resonans var något önskat, t ex i kvartzkristaller. Kvaliteten på kristallen betecknades med Q, och med kvalitet så avsågs låga förluster - intensiv resonans (i betydelse många perioder för resonansens envelope att falla till t ex 1/10 av amplituden.

I elektromekaniska system (som t ex högtalarelement) är dämpningen ofta en blandning mellan mekanisk och s k elektrisk dämpning (som också är mekanisk, men orsakad av elektromagnetiska faktorer). I båda fallen är enheten för dämpningen Ns/m, men den elektriska får en storlek som bestäms av Bl^2/R, där R är resistansen i den krets i vilket rörelse inducerar ström. B är det vinkelrätt projicerade flödet (tesla) på det som ledes, och har längden l i magnetfältet. I förekommande fall är R dessutom summan av intrinisk och extrinsisk resistans. Brukar kallas Re och Rg.

Sådärja, precis vad jag trodde ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-05 18:18

Well, nu vet du! :wink:

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2019-11-05 20:02

Nattlorden skrev:
idea skrev:Eftersom produkten är väldigt väldukomenterad och funnits under lång tid så är ju all materialdata känd vilket gör det enkelt att speca en likvärdig produkt.
Däremot kan det vara svårt att hitta en likvärdig produkt från någon annan tillverkare (vad jag vet) men det hade det ju varit oavsett om Sonic Design lagt ner eller inte.

Är den? Jag har då aldrig sett någon materialdata.... och har man bara sålt varunamnet och stamparna, så känner kanske inte de nya till några materialdata heller?

Om du bemödat dig om att kolla länkarna hade du hittat all data du behöver. Olika varianter av materialet (Sylomer och varianterna) används inom vibrationsdämpning/isolering vid stora infrastrukturprojekt (järnvägar, hus mm) i sverige. Jag har för mig att det är en tysk tillverkare så gissningsvis används den i större delen av världen också. Eftersom produkten har så bra egenskaper och finns i så många varianter så har jag inte bemödat mig om att leta efter alternativ men det är ju en plastprodukt så jag har svårt att tro att den är världsunik men om så vore så är det väl ändå större sannolikhet att den finns kvar på marknaden under lång tid. Behovet av vibrationsisolering kommer ju inte att minska med all förtätning som sker och infrastruktur som tränger sig på. Visserligen plast men den binds i infrastrukturen så det blir ju en koldioxidsänka snarare än ett utsläpp.
Dessutom kan materialet användas till en del coola grejor som avstämda svängningsdämpare (TVD) - skulle kunna vara något för att kompensera spikfotsuppställningar och andra resonanta problem men det är ju överkurs i strukturakustiken så det kan vi ta i något annat sammanhang. TVDs används mycket inom bilindustrin - om du ser någon konstig omotiverad "klump" på hjulupphängningen eller runt motorn så är det ganska säkert en avstämd svängningsdämpare .
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 20:06

idea skrev:
Nattlorden skrev:
idea skrev:Eftersom produkten är väldigt väldukomenterad och funnits under lång tid så är ju all materialdata känd vilket gör det enkelt att speca en likvärdig produkt.
Däremot kan det vara svårt att hitta en likvärdig produkt från någon annan tillverkare (vad jag vet) men det hade det ju varit oavsett om Sonic Design lagt ner eller inte.

Är den? Jag har då aldrig sett någon materialdata.... och har man bara sålt varunamnet och stamparna, så känner kanske inte de nya till några materialdata heller?

Om du bemödat dig om att kolla länkarna hade du hittat all data du behöver. Olika varianter av materialet (Sylomer och varianterna) används inom vibrationsdämpning/isolering vid stora infrastrukturprojekt (järnvägar, hus mm) i sverige. Jag har för mig att det är en tysk tillverkare så gissningsvis används den i större delen av världen också. Eftersom produkten har så bra egenskaper och finns i så många varianter så har jag inte bemödat mig om att leta efter alternativ men det är ju en plastprodukt så jag har svårt att tro att den är världsunik men om så vore så är det väl ändå större sannolikhet att den finns kvar på marknaden under lång tid. Behovet av vibrationsisolering kommer ju inte att minska med all förtätning som sker och infrastruktur som tränger sig på. Visserligen plast men den binds i infrastrukturen så det blir ju en koldioxidsänka snarare än ett utsläpp.
Dessutom kan materialet användas till en del coola grejor som avstämda svängningsdämpare (TVD) - skulle kunna vara något för att kompensera spikfotsuppställningar och andra resonanta problem men det är ju överkurs i strukturakustiken så det kan vi ta i något annat sammanhang. TVDs används mycket inom bilindustrin - om du ser någon konstig omotiverad "klump" på hjulupphängningen eller runt motorn så är det ganska säkert en avstämd svängningsdämpare .

Vilka länkar? Jag har aldrig läst något statement från Sonic Design om vad de använder för material eller några länkar till var det kommer ifrån. Gissningar från andra bryr jag mig väldigt lite om, det är rena spekulationer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2019-11-05 22:26

De länkar som fanns i delen av inlägget som du inte citerade.
Dessutom trodde jag att det var tämligen välkänt att Sonic Designs dämpföttern använde Sylomer (men inte lika känt att det är firman Christan Berner som säljer detta i sverige)
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-05 22:44

Sylomer® används för vibrations- och stomljudsisolering där kraven är höga. Materialet är fjädrande med relativt hög inre dämpning.

Ooops! :D

https://www.christianberner.se/globalas ... -20192.pdf

Den ideala kombinationen av både fjäder och dämpare
Sylomer® används för vibrations- och stomljuds- isolering där kraven är höga och där både fjädrande och dämpande egenskaper eftersöks.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-05 23:31

Om du inte begriper fysiken är det väl rätt dumt av dig att göra dig till uttolkare av sådana där uppgifter? Vad får dig att tro att DU förstå vad ”relativt hög” betyder, vad det åsyftar? Hur skall du kunna begripa något i ett ämne som du är fullständigt okunnig i (fysik)?

Relativt betyder i förhållande till något annat, allt är relativt och det man relaterar till är primärt stålfjädrar som har typ obefintlig dämpning. Skälet är att det är den dominerande alternativa lösningen för de applikationer där Sylomer används (vilket inte är högtalarfötter).

Som jag skrev tidigare så sker övergången mellan resonant (periodiska rörelser) och aperiodiskt beteende vid Q=0,5. Så för att nå aperiodiskt dämpade system så behöver dämpningen vara stor nog för att nå ned till Q=0,5 eller lägre. Självklart finns även system med mycket högre dämpning, t ex sådana med Q på 0,1 eller 0,001 eller 0,0001...

Användning av SD-fötterna renderar en uppställning med klart LÅG dämpning (Q typiskt >3 för fundamentalresonansen) i betydelsen att kraftförhållandet mellan de rörelseorsakade krafter som orsakas av fjädring respektive dämpning är fjäderdominerat vid resonans. Det är en av orsakerna till att så lite energi transmitteras till underlaget. Ett Q på över 3 betyder att fjäderkrafterna dominerar massor över de krafter som dämpningen skapar. På så vis skapas ett kraftfullt LP-filter som eliminerar tonfrekvent energi att ta sig ned i underlaget.

Vh, iö

- - - - -

PS. Utan att blanda in massan i diskussionen går det inte att definiera en dämpnings relativa storlek.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-06 01:33

Du har nog helt rätt, jag litar på dig. Jag kan så lite om fysik så att jag brukar falla upp i taket. :)

SD-fötter är anpassade för vikten på högtalarna, magi tar bort de resterande egenskaperna materialet har.

"Eftersom det som kännetecknar en mjuk fot är att den INTE dämpar utan elasticerar". "Jag hoppas att ingen eller i varje fall få ”förstår” (tror) att mjuka fötter dämpar".
Kanske borde alla som i tråden kallar det för dämpkuddar ta och lära sig detta nu.

Elasticeringskuddar?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2019-11-06 01:43

goat76 skrev:Så då kan man fråga sig, har Vinylcalle fått felaktiga uppgifter vad gäller ”Men SD-fötter finns faktiskt inte alls längre. Sonic Design är nerlagt”?

Ska de sälja fötterna under annat namn eller har den nuvarande ägaren lagt ner tillverkningen? Tycker en återförsäljare som Vinylcalle annars borde fått veta var och hur de köps in i framtiden.

Nja. Se det som dålig information ifrån den nya ägaren i så fall. Vet att jag försökte undersöka för ett tag sedan om det verkade vara någon produktion på gång, hittade då någon annan mjukfot i något av koncernens bolag och drog slutsatser av det.

För egen del har jag ju säkrat upp ett tag så har inte behövt jaga någon :) Däremot roligt om dom finns kvar, att jag köpte typ 2 flyttkartonger fulla med fötter var ju just för att jag tycker det är ett av marknadens mest prisvärda tillbehör.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-06 01:49

Vinylcalle skrev:
goat76 skrev:Så då kan man fråga sig, har Vinylcalle fått felaktiga uppgifter vad gäller ”Men SD-fötter finns faktiskt inte alls längre. Sonic Design är nerlagt”?

Ska de sälja fötterna under annat namn eller har den nuvarande ägaren lagt ner tillverkningen? Tycker en återförsäljare som Vinylcalle annars borde fått veta var och hur de köps in i framtiden.

Nja. Se det som dålig information ifrån den nya ägaren i så fall. Vet att jag försökte undersöka för ett tag sedan om det verkade vara någon produktion på gång, hittade då någon annan mjukfot i något av koncernens bolag och drog slutsatser av det.

För egen del har jag ju säkrat upp ett tag så har inte behövt jaga någon :) Däremot roligt om dom finns kvar, att jag köpte typ 2 flyttkartonger fulla med fötter var ju just för att jag tycker det är ett av marknadens mest prisvärda tillbehör.

Mvh Carl

De går nog garanterat åt skulle jag tro. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-06 02:28

goat76 skrev:Du har nog helt rätt, jag litar på dig. Jag kan så lite om fysik så att jag brukar falla upp i taket. :)

SD-fötter är anpassade för vikten på högtalarna, magi tar bort de resterande egenskaperna materialet har.

"Eftersom det som kännetecknar en mjuk fot är att den INTE dämpar utan elasticerar". "Jag hoppas att ingen eller i varje fall få ”förstår” (tror) att mjuka fötter dämpar".
Kanske borde alla som i tråden kallar det för dämpkuddar ta och lära sig detta nu.

Elasticeringskuddar?

Att elasticera är väl synonymt med att fjädra?
Eftersom de mjuka fötterna minskar vibrationerna så är det ju närmast en definitionsfråga om man för enkelhetens skull väljer att säga att dom dämpar vibrationerna, eller om man vill gå in i förklaringsmodeller om reaktiva fjädringselement som reducerar vibrationstransmittering, eller vad man nu väljer för spännande ord.
Vibrationsisolatorer är nog det ord jag skulle valt idag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-11-06 06:52

(Sylomer)-foten ska dimensioneras rätt mot vad som placeras ovanpå om man ska nå målet. Mål 1 är att foten som belastad ska ha så låg egenresonans som möjligt. -Då avisolerar den vibrationer med högre frekvens mot underlaget från en skakande mackapär som står ovanpå, alternativt avisolerar vibrationer från underlaget till en vibrationskänslig mackapär som står ovanpå. För dimensioneringen spelar dess "hårdhet" roll men även dess form, typ rund eller fyrkantig. En rund fot med Ø 50 mm har annan omkrets och anliggningsyta än en kvadrat med sidan 50 mm, detta ger olika resultat för fotens egenresonans när den är belastad.

Om (Sylomer)-foten har feldimensionerats mot mackapären ovanpå, så att dess egenresonans som belastad nära sammanfaller med mackapärens vibrationer (i Hz) så kommer vibrationerna mot underlaget förstärkas. Med +18 dB när dom är helt sammanfallande. (I alla fall i det räkneexempel som jag kollade upp för några år sedan.) Mål 2 är att förstärkning av vibrationerna inte ska kunna ske och då behöver fotens egenresonans som belastad ligga minst 1,4 gånger lägre i Hz än vibrationerna som ska avisoleras. Om foten är för styv = för hård eller för stor anliggningsyta går egenresonansen upp i frekvens och avisoleringen börjar högre upp i frekvens. Om foten är för mjuk = fel hårdhet eller för liten anliggningsyta, så kommer den tryckas ihop och att bottna och förlorar sin avisolerande effekt helt eller delvis och vibrationerna vidareförmedlas.

("Dämpning" ser jag som att energi omvandlas till värme inuti materialet. Den är "hyfsad" för Sylomer, då förstärkningen vid resonans "bara" var +18 dB, för andra material kunde förstärkningskurvan nått mycket högre.)

Sylomer och Sylodyn är Getzners varumärken, liknande material kan heta t.ex Poron från Rogers Corp. https://rogerscorp.com/elastomeric-mate ... yurethanes På Christian Berners sida finns / fanns länkar till tjusiga diagram från Getzner för dimensioneringen av olika Sylomer-material och applikationer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-06 10:42

Din definition på dämpning är förstås helt rätt (även om energiomvandlingen inte behöver resultera i just värmeutveckling inuti materialet. Men i det här fallet är det just vad som sker, ja) och peakar vid resonans om + 18 dB (Q-värde långt över 0,5, typ 8) är lägre än med en stålfjäder eller gummisnoddar, men det är ändå en klart resonans funktion, vilket gör transmissionen till underlaget låg i arbetsområdet.

Den kan öven nämnas att det, även om det är riktigt att man därför vill ligga under Fo/1,4 med resonansfrekvensen, i högtalaruppsällningsfallet typiskt har en dominerande resonans (den som nästan direktdrivs av reaktionskrafterna från baselementet) som ligger typiskt ett par oktaver lägre ytterligare! Vi talar typ enstaka Hz, för den viktigaste uppställningsrörelseaxeln.

Jag har mätt på ett antal uppställningar har har typiskt fått ett lägre Q än 8, typ hälften av det, för denna viktigaste rörelsenod. Men det blir lite olika från fall till fall.

goat76 skrev:Du har nog helt rätt, jag litar på dig.

Gör inte det. Lita på ingen. Håll saken öppen tills du förstår av egen kraft.

goat76 skrev:Jag kan så lite om fysik så att jag brukar falla upp i taket. :)

Varför skulle det påverka? Fysik är objektivt. Det finns inga subjektiva element i det. Så därför har det heller inte med vad någon tror, vet eller inte vet. Du överdriver din betydelse. Hur lite du än vet, kan eller förstår så påverkar det inte fysiken, det allra minsta. Du skiljer dig inte ifrån en sten därvidlag, den vet heller ingenting men flyger inte för det.

goat76 skrev:SD-fötter är anpassade för vikten på högtalarna, magi tar bort de resterande egenskaperna materialet har.

?

Svammel.

goat76 skrev:"Eftersom det som kännetecknar en mjuk fot är att den INTE dämpar utan elasticerar". "Jag hoppas att ingen eller i varje fall få ”förstår” (tror) att mjuka fötter dämpar".

Elasticeringskuddar?

Elasticera och fjädra är samma sak, så fjädrings- om man föredrar man det, eller mjuk- fungerar också. Mjukhet är samma sak som komplians (1/k) som är det som skapar eftergivlighet.

Däremot är de ju inte kuddar. Kuddar är en påse fylld med något. Mjukfötter är väl en vettig beskrivning av dem.

Men vill man kalla dem dämpkuddar så får man självklart det. Jag tycker det är en dålig beskrivning dock, eftersom de i huvudsak avfjädrar, och de inte är kuddar*.

Har för mig att den första som kallade dem dämpkuddar var Bertil Hellsten, som i normalfallet är en klok man. Tror även både SD och den som köpt firman kallat dem så.

Vh, iö

- - - - -

*Möjligen är detta ett fall av språkförbistring. På engelska finns två ord som båda oftast översätts till kudde - pillow och cushion. Den senare är inte specifikt en kudde utan vad som helst som som elasticerar, dämpar eller mysar till det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-06 11:54

IngOehman skrev:

Ibland är det rätt skönt att våga lita på någon annan o slippa göra all "forskning" själv och istället luta sig tillbaka o lyssna på musik t ex :)
Eftersom Apogee-högtalarna ser ut att stanna ett tag hos mig så ska jag svänga förbi BRL imorgon o skaffa ett gäng fötter att lägga under dem, de står nu direkt mot mitt hårda golv på sina stålmedar (som har gängor för spikes tror jag). Det gör jag utan att fördjupa mig i fysiken. Blir det fel så kommer jag att skylla på...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-06 12:05

IngOehman skrev:

Eller hör.
Det är precis det jag gjort för att komma fram till vilken fot som för mig ger bäst resultat med det mål jag har.

Att inte ta några tumregler för givet eller blint lita vad någon på lång distans från mitt lyssningsrum säger vad som är bäst, när det med all tydlighet ger ett sämre resultat.

IngOehman skrev:
goat76 skrev:SD-fötter är anpassade för vikten på högtalarna, magi tar bort de resterande egenskaperna materialet har.

?

Svammel.

Förlåt, jag glömde nämna religion. :)

----------------------------------------

Ingvar, jag har absolut ingenting emot dig som person, bara det sätt du blandar in en massa skit i dina inlägg som inte har med saken att göra, vilket jag bara försöker visa dig genom att spegla sånt svammel du hela tiden blandar in som exempelvis magi, religion och gärna försöker nyttja att din meningsmotståndare inte använder sig av rätt nomenklatur.

Jag vet inte vad det är rent tekniskt som gör att jag inte föredrar mjuka fötter under högtalarna, men det är någon för mig viktig liten detalj som dör.
Det enda eventuella svar jag kan komma med är att denna lilla detalj inte verkar detekteras vid de typer av mätningar som gjorts med högtalare ståendes på denna typ av fot.

Som ett exempel på att mätningar inte alltid detekterar allt är från en annan tråd där Tangband påpekade att han gjort förändringar i hans delningsfilter som gav stora tydliga skillnader vid lyssning medans mätningarna inte visade några skillnader alls.

Tillverkaren av materialet som används till SD-fötter påstår att det har viss dämpande effekt, kanske visar inte de mätningar som gjorts av materialet att det har speciellt hög grad av dämpning, men det behöver inte heller säga att det inte har en ljudlig effekt som hörs mer eller mindre av lyssnaren beroende på hur viktig det är för den specifika lyssnaren.

Det är här jag vill återkoppla till det jag sa i början av detta inlägg.
Jag lyssnar och avgör vad som låter bäst och kommer utan annans påverkan fram till vad som passar bäst för mig i min lyssning.
Det spelar ingen roll om jag kan komma med en teknisk förklaring eller inte, då det med all tydlighet för mig ger ett bättre ljudligt resultat med annan högtalarfot än en mjuk.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-06 12:14

goat76 skrev:Jag vet inte vad det är rent tekniskt som gör att jag inte föredrar mjuka fötter under högtalarna, men det är någon för mig viktig liten detalj som dör.

Snarare någon - ej i musiken förekommande - liten detalj som en bättre återgivning inte nyskapar hemma hos dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-06 12:30

Eller kanske är det bara suggestionseffekter som goat76 upplever?

Det är ovetbart, inte bara för mig utan för honom själv också - tilldenstund han förstår och undersöker saken med rimlig akribi. Tills dess råder jag honom att VARA ÖPPEN! I betydelsen INTE tro saker som han inte förstår. Det inkluderar hörintryck. Folk hör i syne stup i kvarten!

I enskilda fall kan det vara så att det man hör har fysiska förklaringar, det är inte ens ovanligt, t ex så hör ju folk nästan udantagslöst skillnad mellan olika låtar, men när folk blir ombedda att lyssna efter skillnad på A och A som de får veta är A och B (där bokstäverna betyder något specifikt som de känner till, som de har förmodanden om) så hör de flesta skillnader!

Det kan lustigt nog vara skillnader som överraskar dem själva, upplevelser som är motsatsen till de förväntningar de själva föreställer att de undermedvetet kan ha haft, men så är det ju med det undermedvetna - det är inte medvetet. Och som vanligt är det föga konstruktivt att tro en massa saker.

- - -

Så igen - det finns oftast inget bra skäl att tro saker, när folk gör det.

Bättre, mera konstruktivt, är att undra och undersöka. Och att lyssna öppet på sådana här små effekter (minns att även noll kan upplevas som stort med suggestionens hjälp) är INTE att undersöka saken! Det är att traska vidare i suggestionsträsket.

Vh, iö

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-06 13:06

Det är ju här det hela splittrar sig, p.g.a. att olika personer har olika mål med vad som ska återges.
Dessa sidor kommer aldrig att närma sig varandra.

Vissa mår mer gott av att veta att den olyssnade informationen som återfinns på musikfilen återges så opåverkat som möjligt oavsett om mycket sen låter dåligt. Oftast har dessa personer kommit fram till detta genom att någon annan har berättat för dem hur det ska vara, alltså motsatsen till att undersöka själv.

Andra har som mål att musiken ska låta så naturligt som möjligt oavsett hur informationen på musikfilen ser ut, då med vetskap av att den lagrade informationen ändå redan färgats starkt av den ofrånkommliga specifika färgning som påverkat varje beslut vid skapandet av verket, och med vetskapen att den ändå inte går att återskapa i annan miljö.

Som människa så kan man aldrig selektivt koppla bort valfria delar av sinnet, bara vara mer eller mindre koncentrerad på det ena eller det andra.
Uppfattas en extra röd blodapelsin som mycket godare än den lite blekare så är den också det, med alla sinnen inräknade. Kanske uppfattas den även godare om man upplever miljön där man befinner sig i som mer trivsam, det spelar inte någon roll eller så spelar det en stor roll beroende på den sinnesstämmning man för stunden har.

I min ekvation finns det flera variabler vid musiklyssnande, men de beståndsdelar som hela tiden finns med är Uppspelning - Lyssnare. Lyssnaren är en människa inkluderat alla de sinnen hon/han har till sitt befogande.
Det lyssnaren upplever är hela poängen med uppspelningen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-06 13:11

Du skriver "naturligt", men menar du inte egentligen "illusoriskt"?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-06 13:18

goat76 skrev:Det är ju här det hela splittrar sig, p.g.a. att olika personer har olika mål med vad som ska återges.

Man kan ju börja med att förstå vad ordet återge. Det betyder att det funnits tidigare. En resonans skapad i en specifik kombination av högtalare, fötter och rum kan aldrig komma på tal som återgivning. Sen må någon gilla det - men återgivning är det inte och kommer aldrig att bli. Närmandet kräver att rätt ord används i kommunikationen, slarvas det därvidlag så kommer det självklart inte att hända.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2019-11-06 14:21

hifikg skrev:Sonic hade specialpaket för t ex OA52, flera olika fötter i kombination. Är sådana paket ett minne blott nu? Isåfall gäller det att sitta på fötterna!

Har du orginal fötterna under dina 52;or?
Skulle uppskattas väldeligen om du kunde kolla mått och färg på dom olika fötterna.
Så vitt jag förstår så har det blandats högtalar fötter och apparat fötter för att få till dom olika vikterna.
Då skulle man kunna köpa några satser och blanda ihop själv :) .
Tyvärr följde det inte med orginalfötter på dom 52;orna jag köpte i helgen :( .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-06 14:53

RMA skrev:
hifikg skrev:Sonic hade specialpaket för t ex OA52, flera olika fötter i kombination. Är sådana paket ett minne blott nu? Isåfall gäller det att sitta på fötterna!

Skulle uppskattas väldeligen om du kunde kolla mått och färg på dom olika fötterna.
Så vitt jag förstår så har det blandats högtalar fötter och apparat fötter för att få till dom olika vikterna.

Saxat från Planet

"SATSEN
OA-50 och 52-fötterna var från dåvarande Carlssonfabriken märkta med A, B, C och D och ska monteras så här:
A (liten, brun) sätts i hålet under elementen. Sedan sätts
B och C (stora gröna) i de stora hålen och till sist:
D (liten grön) i det lilla hålet under hörnet mot lyssningsplatsen.
Vält sedan upp högtalarna på fötterna så att limfogen sätts i press.
Ställ tillbaka högtalarna på sina platser (försiktigt så inte fötterna lossnar), sitt tillbaka och njut!

Den fattige kommer relativt långt med billighetsversionen som bl a säljs av Hifikit och HiFiKlubben för ca 250:- satsen (8 st.). Dessa är inte fullt lika optimala som de dedikerade SD-fötterna eftersom vikten varierar rejält mellan olika hörn på Carlssonmodellerna, men det krävs kanske guldöron för att höra skillnaden.
En varning: Ställ aldrig någonsin en Carlssonhögtalare på svårt distorsions- och vibrationsframkallande otäcka spikes!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-06 15:00

IngOehman skrev:*Möjligen är detta ett fall av språkförbistring. På engelska finns två ord som båda oftast översätts till kudde - pillow och cushion. Den senare är inte specifikt en kudde utan vad som helst som som elasticerar, dämpar eller mysar till det.

Och på tyska heter kudde: Kissen.
Det ordet används lika som i Sverige när det gäller t.ex motorkudde!
Bild-googla på Motorkissen så ser du att begreppet "kudde" är gängse för sådana artiklar även där.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-06 15:11

goat76 skrev:Det är ju här det hela splittrar sig, p.g.a. att olika personer har olika mål med vad som ska återges.

Behöver de närma sig varandra? Människor är olika, varför skulle det vara ett problem?

Det är ett problem bara när de som inte är intresserade av hur saker är vill att ingen skall vara det och därför lägger sig i frågor de egentligen struntar i och sysslar med diskussionssabotage för att hindra andra från att diskutera saken.

Kort sagt - objektivisterna är inget problem, i deras värld är ju subjektivisterna en väntad ingrediens, och varför skulle de vara ett problem? Deras subjektivism alltså.

Subjektivisterna däremot... De är ständigt på krigsstigen mot dem som är intresserade av det objektiva. Som konkretiserar och utreder. Kriget förs ensidigt. Ständiga attacker från subjektivister som inte vill se objektiva frågor diskuteras. Objektivister krigar inte, de försvarar sig bara mot alla idiotangrepp från folk med ensidig subjektiv världsbild.

Kanske är det är en subjektivist svårt att se den absurda asymmetrin? Det kan nog bli så för den vars världsbild bara bygger på åsikter/subjektiviteter, då kan det vara lätt att tro att det objektiva är andras åsikter.

Men för någon med objektiv infallsvinkel finns ju båda fakta och åsikter, men skiljer mellan dem men förstår dem båda och intresserar sig för båda! Då är det lätt att se och förstå den dramatiska asymmetrin mellan objektivism (som inkluderar allt subjektivt) och subjektivism (som saknar kunskap eller intresse för det objektiva). Det är inte alls ”två läger”. Det är en komplett vs en halv/stympad världsbild!

Men visst - för den subjektiva ser allt bara ut som ”två sidor/läger som tycker olika” - och de där objektivistiska är dumma! De tycker fel och pratar om saker som de inte borde tycka något om! Hur det är spelar ju ingen roll. De borde sluta prata om det!!!

goat76 skrev:Vissa mår mer gott av att veta att den olyssnade informationen som återfinns på musikfilen återges så opåverkat som möjligt oavsett om mycket sen låter dåligt. Oftast har dessa personer kommit fram till detta genom att någon annan har berättat för dem hur det ska vara, alltså motsatsen till att undersöka själv.

Det vet du ingenting om!

Du bara spekulerar och uttrycker dig tendensiöst, nedvärderande och tarvligt, som vanligt. För att få dina val att verka som bättre/finare. :(

Du kanske inte kan föreställa dig att det är på något annat sätt, men du och din tro har inget med den objektiva verkligheten att göra!

Vad du tror påverkar ingenting.

goat76 skrev:Andra har som mål att musiken ska låta så naturligt som möjligt oavsett hur informationen på musikfilen ser ut, då med vetskap av att den lagrade informationen ändå redan färgats starkt av den ofrånkommliga specifika färgning som påverkat varje beslut vid skapandet av verket, och med vetskapen att den ändå inte går att återskapa i annan miljö.

Eller också är inget av det du nämner kunskap/vetskap utan bara tro och föreställningar? Men framförallt är det inte svartvitt! Din världsbild är så fruktansvärd både skev och onyanserad!

Jag har gjort gott om inspelningar av akustiska verkligheter, som jag sedan har fått återuppleva via stereoanläggning, och känner igen mig otroligt bra. Och du skriver att musikhändelsen inte går att återskapa i en annan miljö? Fakta är att man kan spela in och upp med sådan hög grad av fidelitet att man tar miste på original och återgivet!

Det är inte så att de flesta inspelningar är så bra. Inte ens nästan. Det flesta inspelningar kommer inte i närheten av potentialen.

Det är också så att olika ljudkällor och akustiska miljöer är olika svåra att fånga på ett bra sätt tvåkanaligt, och sen tillkommer förstås den filosofiska aspekten på det - vad betyder det att återge en musikhändelse? Är musikhändelsen ens gemensam för alla som sitter och lyssnar på konserthuset? Ljudupplevelsen är platsberoende, absolut, perspektivet är ju olika, men man kan argumentera att ljudhöndelsen är samma, på samma sätt som att jag träffat samma person som Nisse, om vi båda hälsat på Agneta vid samma tillfälle, även om jag och Nisse inte stod på samma plats.

För övrigt finns det många flera tänkbara infallsvinklar än fidelitet och illusion. Exempelvis kan man strunta i båda och bara ifrån sin upplevelse. Det man gillar sinnligt, är bra, oavsett både fidelitet och illusoriskhet. Illusionsfolket har jag aldrig förstått. Vad skall man med en illusion till om det ändå inte är den största upplevelsen. Men de som är ute efter stt det skall låta ”verkligt” ser det kanske som en självklarhet att verkligt är bättre/finare är bara trevligt? Man brukar få det intrycket är man läser det de skriver. Men varför är det bättre att det låter verkligt, om det inte ens är det?

goat76 skrev:Som människa så kan man aldrig selektivt koppla bort valfria delar av sinnet, bara vara mer eller mindre koncentrerad på det ena eller det andra.

Nu påstår du saker igen... som du inte är kunnig om!

Det finns massor av fall där sinnen är bortkopplade!

Enklaste exemplet är väl under viss sömn.

Många delar av kroppens nervfunktioner är dessutom helt eller delvis autonoma, det betyder lite förenklat att man kan göra saker utan storhjärnans inblandning. Då uteblir också varseblivningen.

goat76 skrev:Uppfattas en extra röd blodapelsin som mycket godare än den lite blekare så är den också det, med alla sinnen inräknade.

Jag vet inte om du sysslar med avsiktligt diskussionssabotage eller om du bara inte ser någon poäng med att de som begriper bättre än du skall kunna diskutera saker som du inte förstår. Men det är ju vad du sysslar med!

Du försöker ta bort begrepp eller slå disparata begrepp samman för att bevisa sakers ickeskillnader! Det är nonsens!

Ditt undermedvetna begriper dock bättre än du gör när du försöker tänka. Du skriver spontant (när du inte planerar dina ord för att bli fulretoriska) ”uppfattas... ...som mycket godare” och sen ”är den också det”.

Så uppenbart KAN du skilja de två, men du slingrar dig och krånglar för att ingen skall få skilja mellan framsuggerarade inbillningar och verkliga sinnesförnimmelser! Det är ju fullkomligt idiotiskt! Vad är vitsen med att inte skilja mellan skiljbara saker?

Att personen inte kan skilja de tu (fast det beror ju på situation) är det ingen som ifrågasätter, tvärtom är det ju det jag sagt hela tiden - en person som exponeras för två identiska saker kan uppleva stora skillnader, på grund av suggestion. Så att en individ kan blanda ihop suggestion från verklig förändring är fakta, och jag har påmint dig om det flera gånger.

Men suggestion är inte samma sak som verklig förändring, för suggestionen kan falna med tiden, den kan moduleras av t ex belysningen (ser du skillnad på apelsinerna i mörkret?) och mycket annat.

Och var går DIN gräns för när något gått för långt? Är det okej att suggerera folk genom att övertyga dem att ljud som är farligt för hörseln är trevligt att lyssna på? Som jag ser det spelar det i en sådan situation ingen roll om de intalar sig att smärtan i öronen är en skön känsla.

goat76 skrev:Kanske uppfattas den även godare om man upplever miljön där man befinner sig i som mer trivsam, det spelar inte någon roll eller så spelar det en stor roll beroende på den sinnesstämmning man för stunden har.

I min ekvation finns det flera variabler vid musiklyssnande, men de beståndsdelar som hela tiden finns med är Uppspelning - Lyssnare. Lyssnaren är en människa inkluderat alla de sinnen hon/han har till sitt befogande.
Det lyssnaren upplever är hela poängen med uppspelningen.

Det är det enda DU kan föreställa dig och bry dig om, visst säkert, men det gör inte att det är så enkelt. Det gör inte att du bestämmer vad andra skall tycka, vilja, undra och vilja utforska.

Ingen har fråntagit dig rätten till din världsbild och dina val, men du får nöja dig med detta. Du har inga mandat att hindra andra från att diskutera aspekter av dessa saker, Oavsett hur lite du förstår dem eller de intresserar just dig

Vh, iö

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-06 16:32

Ingvar, nu får du ta och tagga ner lite. :)

Jag är öppen för att folk ska testa sig fram själva.

Du vill att alla endast ska lyssna på dig och göra precis så som du säger.

Det jag skriver i tråden är skrivet av mig och utifrån hur jag ser på det hela, ingenting annat.
Jag har aldrig påstått att jag som person är viktig, men jag behöver nog påminna dig om att trådtiteln heter spikes vs mjukfötter - igen, inte Ingvars egna värld.
Tråden är alltså öppen för alla att tycka, veta eller bara förmedla sin åsikt.

Är mina åsikter på något sätt ett hot mot din verksamhet, man börjar ju undra?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-11-06 16:46

Nattlorden skrev:

Man kan ju börja med att förstå vad ordet återge. Det betyder att det funnits tidigare. En resonans skapad i en specifik kombination av högtalare, fötter och rum kan aldrig komma på tal som återgivning. Sen må någon gilla det - men återgivning är det inte och kommer aldrig att bli. Närmandet kräver att rätt ord används i kommunikationen, slarvas det därvidlag så kommer det självklart inte att hända.

Det är väl här det skiljer sig åt. Vad ska återges? Vad är det som har funnits tidigare då enligt din definition?
En historisk händelse med andra ord, och det som finns på albumet är ju en manipulerad lagring av den historiska händelsen, mixning osv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-06 17:06

IngOehman skrev:...Illusionsfolket har jag aldrig förstått. Vad skall man med en illusion till om det ändå inte är den största upplevelsen...

Kan bero på att vi har olika tolkningar av vad orden illusion och illusorisk betyder.

Illusorisk kan betyda "Förvillande lik" (o då är det ingen skum döing i en deckare som avses) och en återgivning som är förvillande lik verkligheten kan väl inte vara fel :)
På samma sätt kan illusion betyda "intryck av verklighet", något som knappast kan skada en lyssningsupplevelse.

Källa: SAOL

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2019-11-06 17:07

hifikg skrev:
RMA skrev:

Saxat från Planet

"SATSEN
OA-50 och 52-fötterna var från dåvarande Carlssonfabriken märkta med A, B, C och D och ska monteras så här:
A (liten, brun) sätts i hålet under elementen. Sedan sätts
B och C (stora gröna) i de stora hålen och till sist:
D (liten grön) i det lilla hålet under hörnet mot lyssningsplatsen.
Vält sedan upp högtalarna på fötterna så att limfogen sätts i press.
Ställ tillbaka högtalarna på sina platser (försiktigt så inte fötterna lossnar), sitt tillbaka och njut!

Den fattige kommer relativt långt med billighetsversionen som bl a säljs av Hifikit och HiFiKlubben för ca 250:- satsen (8 st.). Dessa är inte fullt lika optimala som de dedikerade SD-fötterna eftersom vikten varierar rejält mellan olika hörn på Carlssonmodellerna, men det krävs kanske guldöron för att höra skillnaden.
En varning: Ställ aldrig någonsin en Carlssonhögtalare på svårt distorsions- och vibrationsframkallande otäcka spikes!"

Tackar för svar, är det dom gröna från apparat satserna tro? Och hur stora (vikt rating) är dom stora och små?
Någon som vet?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-11-06 18:29

IngOehman skrev:Så kan det naturligtvis vara.

Då bjussar jag på en enkel lektion:

Resonans är ett fenomen som uppstår mellan t ex en massa och en fjäder. I sin enklaste form kan resonansfrekvensen beskrivas som wo^2 = k/m, där k är fjädringsstyvheten (N/m) och m är massan (kg). Samma resonans kan beskrivas lite omstuvat, såsom Fo = sqr(k/m) / 2*pi

Resonansens godhetstal (villighet att resonera) kan beskrivas som Q = sqr(k*m)/D, där kritisk dämpning (utklingningförlopp utan upprepade nollgenomgångspassager) representeras av Q=0,5 eller under. Det kan då även kallas för en aperiodisk funktion.

I elektromekaniska system (som t ex högtalarelement) är dämpningen ofta en blandning mellan mekanisk och s k elektrisk dämpning (som också är mekanisk, men orsakad av elektromagnetiska faktorer). I båda fallen är enheten för dämpningen Ns/m, men den elektriska får en storlek som bestäms av Bl^2/R, där R är resistansen i den krets i vilket rörelse inducerar ström. B är det vinkelrätt projicerade flödet (tesla) på det som leder, och har längden l i magnetfältet. I förekommande fall är R dessutom summan av intrinisk och extrinsisk resistans. Brukar kallas Re och Rg.

Vh, iö

Tack. Den här typen av texter gillar jag. Jag brukar kalla dem "texter med noll procent fett". Jag gillar även skämt med noll procent fett vilket ofta är one-liner. En favorit är Martin Ljungs: "Du är inte dum, du inte. Men nånting ditåt."

Bästa,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi