Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag läser ofta här att mäzzjazz är enkelt att återge, och det är därför man använder just sådan musik på mässor. Enligt flera källor är tät och intensiv musik svårare, men den får givetvis inte vara misshandlad på skivan för att kunna användas för utvärdering.
Har du ett tips på välinspelad tät och intensiv musik? Om det är musikaliskt uselt gör inget!
Nattlorden skrev:Jag brukar spela Mike Oldfield "Five miles out" då det är mycket som händer samtidigt och Vocoderpartierna inte är avsett som väldigt tydliga (det handlar trots allt om taskig kommunikation mellan tornet och ett flygplan i nödsituation - egenupplevd av Mike som jag förstår saken). Så ju mer "talförståelse" destu mer nöjd blir jag i huvudsak.
Johan_Lindroos skrev:Lyssna då på Aphex Twin låt 10 på skiva 1 "Mt Saint Michel + Saint Michaels Mount" från albumet Drukqs.
Lyssna extremt starkt.
Blir du inte golvad har du för dåligt ljud.
Med bra ljudåtergivning går det enkelt att urskilja varenda ljud.
Låter det mestadels gröt har du dålig ljudåtergivning.
Om låten inte ens GÅR att avlyssnas starkt är det ingen mening att lyssna, då har man också för dålig ljudåtergivning.
För att förklara för alla som inte har hört låten är det en låt med väldigt många olika ljud som spelas upp typ samtidigt. Men den är ett fint konstverk i sig själv tycker jag. En bra låt. Det händer intressanta saker i tiden också.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Jag brukar spela Mike Oldfield "Five miles out" då det är mycket som händer samtidigt och Vocoderpartierna inte är avsett som väldigt tydliga (det handlar trots allt om taskig kommunikation mellan tornet och ett flygplan i nödsituation - egenupplevd av Mike som jag förstår saken). Så ju mer "talförståelse" destu mer nöjd blir jag i huvudsak.
ca 3:20 in på låten Orabidoo är det någon som säger "Men vänta nu på mig", vem kan det vara? meningen återkommer ett par gånger.
Bill50x skrev:Electric Light Orchestra kan vara mycket svåra att få låta bra, mycket komprimerad produktion och väldigt tätt.
/ B
PekkaJohansson skrev:En favorit som jag spelar regelbundet är Sagas andra album "Images at twilight" (1979) på tidig tysk cd-pressning.
Med vänlig hälsning
Pekka
PerStromgren skrev:Jag läser ofta här att mäzzjazz är enkelt att återge, och det är därför man använder just sådan musik på mässor. Enligt flera källor är tät och intensiv musik svårare, men den får givetvis inte vara misshandlad på skivan för att kunna användas för utvärdering.
Har du ett tips på välinspelad tät och intensiv musik? Om det är musikaliskt uselt gör inget!
Johan_Lindroos skrev:Lyssna då på Aphex Twin låt 10 på skiva 1 "Mt Saint Michel + Saint Michaels Mount" från albumet Drukqs.
Lyssna extremt starkt.
Blir du inte golvad har du för dåligt ljud.
Med bra ljudåtergivning går det enkelt att urskilja varenda ljud.
Låter det mestadels gröt har du dålig ljudåtergivning.
Om låten inte ens GÅR att avlyssnas starkt är det ingen mening att lyssna, då har man också för dålig ljudåtergivning.
För att förklara för alla som inte har hört låten är det en låt med väldigt många olika ljud som spelas upp typ samtidigt. Men den är ett fint konstverk i sig själv tycker jag. En bra låt. Det händer intressanta saker i tiden också.
Ted_B skrev:PekkaJohansson skrev:En favorit som jag spelar regelbundet är Sagas andra album "Images at twilight" (1979) på tidig tysk cd-pressning.
Med vänlig hälsning
Pekka
Men den skivan är inte speciellt bra, lyssna då hellre på "Silent Knight", den får mig att hamna i ett drömlandskap ute i universum någonstans.
Den skivan får mig att tänla på Asimovs stiftelsetrilogi som är bland det bästa som någonsin skrivits i bokväg.
PekkaJohansson skrev:En favorit som jag spelar regelbundet är Sagas andra album "Images at twilight" (1979) på tidig tysk cd-pressning.
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:PekkaJohansson skrev:En favorit som jag spelar regelbundet är Sagas andra album "Images at twilight" (1979) på tidig tysk cd-pressning.
Med vänlig hälsning
Pekka
Beställd!
JM skrev:Vad testar tät och intensiv musik egentligen?
Maskeringen torde vara betydande. Hör vi bara de starkaste partierna av musiken?
Kanske lite OT men i min värld klart intressant.
PerStromgren skrev:Anledningen till frågan är alltså att jag då och då här läser att gles musik är mycket lättare att återge, men tät och intensiv musik får ljudet att gröta ihop sig om anläggningen är dålig.
Johans exempel med Aphex Twin är häftig konstmusik, men kan knappast kallas "tät och intensiv". Och, som sagt, just här struntar jag fullständigt i hur bra musiken är!
Är det svårt att ge exempel, kanske? Men, givetvis, tack för de jag fått! Jag ska bläddra i mina arkiv i den riktning ni angivit.
Morello skrev:Väntar med spänning på att Supertramp - Crime Of The Century skall landa i brevlådan.
Den torde platsa hyggligt i denna tråd.
sprudel skrev:Morello skrev:Väntar med spänning på att Supertramp - Crime Of The Century skall landa i brevlådan.
Den torde platsa hyggligt i denna tråd.
Tror du har fått den i minst 5 versioner av mig. Leta i kartoteket.
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Väntar med spänning på att Supertramp - Crime Of The Century skall landa i brevlådan.
Den torde platsa hyggligt i denna tråd.
Tror du har fått den i minst 5 versioner av mig. Leta i kartoteket.
Hittade en MFSL-utgåva på datorn.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster