goat76 skrev:Bill50x skrev:Kraniet skrev:Inom engelsk hifi där spikes är väldigt varmt förespråkas det ju att det ska "svänga" om musiken. Spikes ger ofta resonanser i bas/midbas-området. Kan dessa extra resonanser tillföra nån slags "qualia" till musiken som gör att det upplevs som mer "svängigt"?
Det var väl någon här som skrev att han föredrog spikes efter att ha testat och jämfört. Men efter ett par veckor bytt tillbaka till SD-fötter eftersom allt lät likadant med spiks'en. Skärpan och detaljerna i basen var likadana hela tiden vilket gjorde att skillnaden mellan olika artister, spelstilar osv försvann.
Var det Michael, månne?
/ B
Japp, det var trådskaparen i första inlägget och det inlägget beskriver
inte en frågeställning specifikt för vad som ses som objektivt bästa lösning, frågeställningen beskriver hans subjektiva upplevelse.
1. Det fanns något i ljudet Michael initialt tyckte om när han bytte till spikes.
2. Efter en tid tyckte han dock att förändringen var överdriven och allt fick en viss "sameness".
3. Han bytte tillbaka till mjuka fötter och det kändes skönt att slippa den "sameness" spikarna hade upplevts ge.
Eftersom det fanns en kvalitet han uppskattade med den hårda kopplingen till golvet, men som uppfattades som överdriven så hade han kanske kunnat hitta en balans mellan de subjektiva förbättringarna och det som anses vara objektivt bättre tills han uppnått ett för honom bästa möjliga resultat (utan den överdrivna färgningen som gav en tydlig sameness).
Genom att testa olika lösningar på högtalarfötter, allt från mjukaste till hårdaste fot, så hade Michael kunnat hitta det som för han (inte för mig, som någon här i tråden försöker måla upp det som*) subjektivt låter bäst.
Det är ändå Michael själv som främst ska avnjuta musik på hans egna ljudanläggning, det kommer troligtvis inte delas ut ett diplom till den forum-medlemmen med det bästa och mest neutrala mät-resultatet.
* I den här tråden har det från min sida aldrig handlat om vad just min specifika lösning av högtalarfot är, det har precis hela tiden handlat om att var och en bör testa sig fram till vad just de upplever passa bäst för dem.
Mitt råd till dig (dig och ingen annan) är att INTE lära dig något om hur någonting fungerar, och att därefter ägna all ledig tid till att testa saker, utan att försöka förstå hur något fungerar, bara kartlägga dina upplevelser.
Då detta är en högtalarfotstråd och du visat ett icke hälsosamt intresse för sådana, samt på grund av att det finns så mycket att testa att 1000 livstider inte räcker till, så råder jag dig att fokusera på att testa högtalarfötter (och igen - lär dig inget, kartlägg bara upplevelser) och satsa på detta, från och med nu.
Du har säkert minst 200 saker hemma, kanske tusentals, som du kan ställa dina högtalare på, så börja med dem. När du inte kommer på några flera saker, så lämna bostaden och börja plocka saker från verkligheten utanför!
Jag kan glädja dig med att nästan alla saker som finns (inte fullt alla, men nästan) är objektivr bättre att ställa högtalare på än spikfötter, så det finns goda chanser att du skall kunna hitta något något bättre än de du redan testat. Och med en helt subjektiv värdegrund finns ju ALLA skäl att testa allt och inget skäl att sluta testa nya fötter. Det kan ju vara så att alla alternativ du testat är riktigt uselt dåliga jämfört med det som enligt dina äron är det bästa? Så testa vidare!
Det finns inget skäl att sluta testa, lika lite som det fanns det när du bara hade testar mjuka fötter. Även när du testat 1000-tals saker att ställa högtalarna på så finns det miljontals kvar att testa, så chansen att du hittat en av de bästa är försumbar.
- - -
Alla andra rekommenderar jag att ställa högtalare på fysiskt vettiga fötter (fötter som isolerar underlaget från högtalaren så det inte bidrar på ett oförutsägbart sätt, samt i andra riktningen gör att underlagets rörelser inte stör högtalarna) och sen använda anläggningen till den den är till för istället - lyssna på musik!
Och kanske titta på film och andra audiorelaterade nöjen! Ha det så bra!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).