Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:En del av problematiken som jag ser det är att testa apparater styckvis när det tyvärr finns en massa kombinationseffekter. Att kunna minimera felen i varje steg är ju bra men det behöver inte medföra att alla kommer gilla Bryston som du själv upptäckte. OM nu i en blindtest typ A/B/X går att t.ex. skilja Bryston ifrån Sybarite så kan det ju vara så att det inte är självklart vilken som alltid kommer vinna om man inte vet vilken man lyssnar på i längden. Eller rent av tillförs/döljs/lockas fram kvalitéer om valet istället blir Conrad Johnson. Lyssnar man som du på akustisk musik och har en verklig referens så kanske man gör ett annat val av slutsteg för en given anläggning än om man har inspelad Rap som sin referens.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:En del av problematiken som jag ser det är att testa apparater styckvis när det tyvärr finns en massa kombinationseffekter. Att kunna minimera felen i varje steg är ju bra men det behöver inte medföra att alla kommer gilla Bryston som du själv upptäckte. OM nu i en blindtest typ A/B/X går att t.ex. skilja Bryston ifrån Sybarite så kan det ju vara så att det inte är självklart vilken som alltid kommer vinna om man inte vet vilken man lyssnar på i längden. Eller rent av tillförs/döljs/lockas fram kvalitéer om valet istället blir Conrad Johnson. Lyssnar man som du på akustisk musik och har en verklig referens så kanske man gör ett annat val av slutsteg för en given anläggning än om man har inspelad Rap som sin referens.
Ja, och ju längre ifrån "straight wire" man är - desto mer komplicerade blir kombinatoriken.... därför det är en fördel att eftersträva ofärgat.... blir färre kombinationer att prova - helst inga alls.
Därför om man väljer att prova det spåret som man inte skall byta bara en sak - utan hela anläggningen - annars exponerar man fel som man tidigare kompenserat för... och då är risken man skyller det på det nya.
Harryup skrev:Jag önskar att LTS fick för sig att testa om det går att behålla en en förmodligen ofärgad kombination av 2 förmodligen ofärgande apparater som testats var och en för sig. Ta ett par-tre försteg och ett par-tre slutsteg och testa alla kombinationer ( gärna på ett par olika högtalarsystem), jag skulle bli förvånad om det inte går att skilja ut någon av dom ifrån dom andra. Jag ser det faktiskt bara som en vag vägledning att en ofärgande apparat skulle minska det totala färgandet av anläggningen. Om det av någon orsak inte går att byta andra färgande element så kanske det är bättre att höja blicken och testa flera kombinationer.
Jag ser det som att testa motorer för sig, karosser för sig etc. Och sen när man kombinerar bästa delarna så får man bästa bilen. Kanske att bästa bromsarna inte var dimensionerade för 3 tons bil.
Harryup skrev:Ja, men tillsammans med olika försteg i olika kombinationer. Ensamt slutsteg är inte utslagsgivande när man skall testa kombinationseffekter.
Men att ha just de exen som testades första gången behövs ju inte, bara likvärdiga ex. som definitivt fungerar korrekt. (Vilket inte är något självklart med aning äldre apparater)
/Harryup
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Ja, men tillsammans med olika försteg i olika kombinationer. Ensamt slutsteg är inte utslagsgivande när man skall testa kombinationseffekter.
Men att ha just de exen som testades första gången behövs ju inte, bara likvärdiga ex. som definitivt fungerar korrekt. (Vilket inte är något självklart med aning äldre apparater)
/Harryup
Det blir två tester då.... om inte förstegen i fråga redan klassats som transparenta och därmot utbytbara ( NOT: mitt tänk - inte LTS's)
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Ja, men tillsammans med olika försteg i olika kombinationer. Ensamt slutsteg är inte utslagsgivande när man skall testa kombinationseffekter.
/Harryup
Det blir två tester då.... om inte förstegen i fråga redan klassats som transparenta och därmot utbytbara ( NOT: mitt tänk - inte LTS's)
Ja, det kan ju vara HA eller Denon eller vad som helst som inte kunnat detekteras om de nu finns några. Annars så är det väl hög tid att kika på enbart försteg också.
Harryup skrev:Peter, har du testat att spela upp 3-kanals SACD Living Stereo med ditt system? Eller möjligen med 3 ägg? Blir ett ägg fel i det läget som din center utan extra elektronik "fixar"?
mvh/Harry Up
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nattlorden skrev:
Ja, det kan ju vara HA eller Denon eller vad som helst som inte kunnat detekteras om de nu finns några. Annars så är det väl hög tid att kika på enbart försteg också.
Skicka förslag / låna ut testexemplar!
sprudel skrev:@Peter.
Du begriper problematiken jag försökt lyfta i flera trådar nu. Heder åt dina insatser för att komma djupare i förståelsen.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Peter, har du testat att spela upp 3-kanals SACD Living Stereo med ditt system? Eller möjligen med 3 ägg? Blir ett ägg fel i det läget som din center utan extra elektronik "fixar"?
mvh/Harry Up
Nej, jag har inte spelat upp 3-kanals SACD Living Stereo med mitt system. Ägget är inte konstruerat för att vara en centerhögtalare och jag rekommenderar den inte som centerhögtalare. Vad jag däremot provat är 2 liggande ägg som center. Det lät bra.
Med vänlig hälsning
Peter
Kraniet skrev:Jag är i första hand intresserad av "korrekt" informationsöverföring. Det ser jag som ett grundläggande krav och ett som Hi-Fi branschen i mångt och mycket helt ignorerar.
Kraniet skrev:Alltid i såna här debatter tycker jag det saknas någon slags fast grund att stå på. Det blir väldigt flummigt ifall vi inte ens kan etablera en "base line" för vad som är återgivning.
Det finns ju å ena sidan en "teknisk", "fysisk" verklighet och på andra sidan en "psykoakustisk överföringsfunktion" som ska bevaras.
Den första delen är saker som frekvenslinjäritet, distorsion, rumsakustik (i forma av "neutralt rum") Den delen borde inte vara så svår! Men trots det så har vi en multimiljonindustri som är centrerad runt nonsens. Med det en massa förvirrade människor som tror en massa fantastiska saker är involverat.
hcl skrev:... men vad på vilka grunder kan man prioritera mellan olika uppfattbara artefakter. Är det rätt att uteslutande förlita sig på att blindtester som i förekomliga fall inte påvisar detekterbarhet ger rätt svar? För vissa tycks det så. Jag förhåller mig skeptisk. Den mänskliga perceptionen är förvisso lättpåverkad, men samtidigt märkvärdigt högpresterande avs. vad som kan uppfattas och blindtester kan vara utmärka utvärderingsverktyg, men fel använda fullständigt värdelösa. Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
hcl skrev:Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
Johan_Lindroos skrev:Skrivbordet skrev:Min andra postning på två dagar.![]()
Detta kanske inte tillför något; men referensen måste väl vara vokalistens röst (eller tonen från gitarrens sträng) när den träffar mikrofonens membran. Oavsett om detta sker i en studio eller live i en konsertsal.
Varför menar du att det måste vara referensen?
Nattlorden skrev:hcl skrev:Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
Försöker man bevisa icke-detektion, så har man inte förstått metoden och är därför diskvalificerad från att använda den. Metoden skall inte behöva få sk*t för att inkompetenta människor försöker använda den.
Nattlorden skrev:hcl skrev:Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
Försöker man bevisa icke-detektion, så har man inte förstått metoden och är därför diskvalificerad från att använda den. Metoden skall inte behöva få sk*t för att inkompetenta människor försöker använda den.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:hcl skrev:Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
Kompetensen är inte homogen ens på Faktiskt. Hur många gånger dras inte blindtestkortet i en diskussion där kortspelaren tar för givet att icke-detektion är ett bevis på att det inte går att höra?
STDI skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:
Kompetensen är inte homogen ens på Faktiskt. Hur många gånger dras inte blindtestkortet i en diskussion där kortspelaren tar för givet att icke-detektion är ett bevis på att det inte går att höra?
Det är möjligt men inget av det du Sprudel skriver talar emot något i Nattlordens inlägg. Eller ha du annan uppfattning?
sprudel skrev:Jag ser ju gärna att kombon högtalare förstärkare är ”integrerade”. Felaktig anpassning där kan leda till större villovägar än små avvikelser i elektronikkedjan innan.
IÖ:s hornhögtalare i kombo med The Dream är ju ett exempel på en sådan integrering jag efterlyser mera av.
JM skrev:Tex hög tredjetons distorsionen från en rörförstärkare kan vara ohörbar medans en identiskt lika stark tredjetons distorsion från en transitorförstärkare låter fruktansvärt.
Nattlorden skrev:JM skrev:Tex hög tredjetons distorsionen från en rörförstärkare kan vara ohörbar medans en identiskt lika stark tredjetons distorsion från en transitorförstärkare låter fruktansvärt.
Med allt annat identiskt är detta en orimlighet. Var det kommer ifrån är faktiskt irrelevant, så det är övriga parametrar som behövs analyseras då.
Exempelvis kan det ju hända att det inte hörs då det dränks av något annat - typiskt en hög andratonsdist.
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Tex hög tredjetons distorsionen från en rörförstärkare kan vara ohörbar medans en identiskt lika stark tredjetons distorsion från en transitorförstärkare låter fruktansvärt.
Med allt annat identiskt är detta en orimlighet. Var det kommer ifrån är faktiskt irrelevant, så det är övriga parametrar som behövs analyseras då.
Exempelvis kan det ju hända att det inte hörs då det dränks av något annat - typiskt en hög andratonsdist.
Det just vad mitt inlägg berör - kontexten utanför den tekniska dimensionen är avgörande hur det låter!
Korrekt data från den tekniska dimensionen är nödvändig men ej tillräcklig för förstå hur vi hör.
hcl skrev:... men fel använda fullständigt värdelösa. Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster