Musiknjutning - prospektiva och retrospektiva förväntningar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Musiknjutning - prospektiva och retrospektiva förväntningar.

Inläggav JM » 2019-11-13 07:17

Musical pleasure depends on prospective and retrospective states of expectation

A machine-learning model quantified the uncertainty and surprise of pop song chords

Chords with low uncertainty and high surprise, and vice versa, evoked high pleasure

Joint effects of uncertainty and surprise found in the amygdala and auditory cortex

Här är original artikeln vilken citerats sedan några dagar på nätet.

https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(19)31258-8?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS0960982219312588%3Fshowall%3Dtrue

En undring blir då - kan ett musikstycke vilken vid den jungfruliga upplevelsen ger gåshud åter ge gåshudsupplevelse när överraskningsmomentet är borta?
Gärna med exempel och hur detta kan ske.

Kom gärna med exempel på egna eller andras gåshudsupplevelser. Gärna med vad/hur upplevelsen triggades.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
pinnen

Re: Musiknjutning - prospektiva och retrospektiva förväntnin

Inläggav pinnen » 2019-11-13 07:46

Jodå. Jag får gåshud varenda gång jag lirar "the great gig in the sky" från The dark side of the moon men Pink Floyd. Kanske inte lika mycket som 1974 när jag hörde den första gången men gåshud likt förbaskat :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

JM

Inläggav JM » 2019-11-13 07:50

pinnen skrev:Jodå. Jag får gåshud varenda gång jag lirar "the great gig in the sky" från The dark side of the moon men Pink Floyd. Kanske inte lika mycket som 1974 när jag hörde den första gången men gåshud likt förbaskat :)

Kul! Vad triggar tror du?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-13 09:33

Uj... det är inte ovanligt med gåshudseffekt. Mitt, just nu, tydligaste minne är från när Frisk besökte mig och kopplade in sitt försteg i min rigg. Det gav gåshud och en lätt anstrykning av sinnesförvirring, en av de starkaste reaktionerna jag varit med om i musiklyssningssammanhang. Då spelade jag musik som jag lyssnat på i många år och hur många gånger som helst, en referens som sitter djupt (Lady Be Good, från Jazz at the Pawnshop). När jag väl lyckats få igång kaffebryggaren spelade vi ett stycke pianomusik (Marilyn Crispell, Vignettes) som ånyo fick håret att resa sig på armarna. Otrolig suggestionseffekt, för det var väl inte på riktigt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2019-11-13 10:40

Kul! Vad triggar tror du?

Uppbyggnaden och genomförandet av musiken och att jag redan är i trance efter inledande musiken :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-13 11:07

Det behöver ju inte alltid vara så att något oväntat i musiken ger en direkt njutning, den lite udda detaljen kan lika gärna vara direkt störande den första gången man hör musikstycket. Efter några fler lyssningar så kan den något udda detaljen "sjunka in" och med tiden vändas till att man uppskattar den då man med tiden mer förstår musikernas avsikt med tilltyget.

Återgå till Generellt om hifi