Här diskuteras det saker ni nog alla känner igen....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-05 23:24

Intressant att läsa lite icke-audiofiler debattera audiofiler, annars brukar väl dom flesta helt enkelt ignorera audiofiler om det inte är så att dom kan sälja något till dom/oss ... :lol:

Den där musikerkillen verkad iaf rätt insatt, och det var ju ett par dråpliga länkar; den där regnbågsfolien fick mig att ligga dubbelvikt - inte bara för vad den handlade om, utan också för att det var så extremt välskrivet liksom för att riktigt förstärka effekten av det han skrev om :roll:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-05 23:33

att det är "en del deltagare" som "triggar" igång som även här huserar är väl att anse då som att "icke audiofiler" med andra ord deltar här.... 8O

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-03-05 23:34

Lite som när man ska förklara för arbetskollegor och polare varför man köper skivor istället för att ladda ner mp3or tex.

Eller varför man inte lyssnar på sin musik i ett minisystem av märket United eller liknande.

Eller som att försöka sig på en förklaring att ljudbilden kan ändra på sig beroende på högtalarnas placering.

Kanske att dom skulle prova på ett par nya signalkablar till sin stereo.

Då tittar dom på en som om man kom från mars eller om man kommit lös från nått mentalsjukhus. :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-05 23:36

Grismannen skrev:Lite som när man ska förklara för arbetskollegor och polare varför man köper skivor istället för att ladda ner mp3or tex.

Svaret är enkelt: Man vill göra rätt för sig och inte snylta. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-03-05 23:41

Xeizo:
ett par dråpliga länkar; den där regnbågsfolien

Var hittade du den?
Hittade den inte själv.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-03-05 23:43

Morello skrev:
Grismannen skrev:Lite som när man ska förklara för arbetskollegor och polare varför man köper skivor istället för att ladda ner mp3or tex.

Svaret är enkelt: Man vill göra rätt för sig och inte snylta. :)

Och så e ju ljudet bättre på köpet. :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-05 23:54

Intressant forum det där. Kanske ska jag förtydliga att "Svante" där inte är jag, även om vi verkar ha likartad syn på saken.

Jag kunde annars tro att just Jesper Jerkert skulle vara en av skaparna, och det verkar ju så (han är medlem nr 2).

Go, Jesper, Go! :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-05 23:58

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-06 00:01

att det är "en del deltagare" som "triggar" igång som även här huserar är väl att anse då som att "icke audiofiler" med andra ord deltar här....

Inte riktigt Mayro. Man kan vara audiofil utan att tro på Shaktistenar. Det här var ju killar som lyssnade på frugans 8 år gamla United-stereo med en noname bärbar cd-spelare och tyckte det lät optimalt! Tom jag kan höra att det brusar i en dylik anläggning :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-06 01:15

xeizo skrev:
att det är "en del deltagare" som "triggar" igång som även här huserar är väl att anse då som att "icke audiofiler" med andra ord deltar här....

Inte riktigt Mayro. Man kan vara audiofil utan att tro på Shaktistenar. Det här var ju killar som lyssnade på frugans 8 år gamla United-stereo med en noname bärbar cd-spelare och tyckte det lät optimalt! Tom jag kan höra att det brusar i en dylik anläggning :mrgreen:

Så du tror en snubbe eller flera kan så många hifi begrepp som tex shakistenar osv utan att vara inne i hifivärlden 8O

Det tror då inte jag i alla fall..knappast..

Eller att en snackar om Svalander.. Hur i hela helvete skulle han ens veta det namnet om han inte var berest i hifivärlden...

Jag kallar detta rena nyset..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-06 01:22

Mayro skrev:Eller att en snackar om Svalander.. Hur i hela helvete skulle han ens veta det namnet om han inte var berest i hifivärlden...

Jag kallar detta rena nyset..

Svalander fanns med i ett Hemmahos-reportage i förra Hifi&Musik.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-06 01:27

mayro, förstår inte riktigt vad du menar.
Menar du att det är personer från detta forumet som skriver i det andra?
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-06 01:46

info.. den tråden startade i dec 2004.. så knappas nåt den personen läst i tidningen

Ja.. självklart är detta folk som kan hifitermer som sitter och larvar sig..

rent skrattretande att se.. Och om ni inte fattar detta är det mer än skrattretande dålig uppfattningsförmåga man ligger inne med.. Jag kan gå ut o fråga 200 st här om någon vet vem svalander är eller shackistenar.. och jag svär inte en enda ens gissar rätt...

Så lägg av.. klart detta är folk som sitter o fjollar sig..solklart..

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-06 02:30

Den trådskaparen verkar vara en audiofil utrustad med en stor skopa sunt förnuft och med en hälsosam skepsism mot tweaks. Uppiggande läsning.

Dvs jag kallar honom audiofil i meningen musikälskare. Han verkade ju ha en hygglig anläggning själv.

Han som inte trodde på stickkontaktvändning behöver läsa på sin fysik däremot.
- Militant slacker

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-06 07:02

Mayro skrev:Ja.. självklart är detta folk som kan hifitermer som sitter och larvar sig..

Ja, du - om någon - borde ju veta.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-03-06 08:54

xeizo skrev:Regnbågsfolien, dråplig läsning:

http://www.soundstage.com/synergize/synergize041999.htm

Har du numret till Mulder förresten? :P

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-03-06 09:37

Den där tråden kändes mest som allmän smutskastning och vädrande av deras egna fördomar. Visst finns det mycket att kritisera, men här avfyrade man skott från höften med förbundna ögon..
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Här diskuteras det saker ni nog alla känner igen....

Inläggav PerStromgren » 2006-03-06 10:43

Fin förening med smarta medlemmer! ... Är det förresten någon mer än jag som är medlem i VoF? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-06 11:23

Apropå det där omnämnda testet av Philips CD-spelare som var omkastade dyr/billig där alla tyckte att den billiga lät bäst när dom trodde att den var dyrast;

Vi gjorde en liknande grej i min Hifi-butik på 80-talet, vi sålde ju Bose 901 serie IV bland annat och många tyckte att den var grym på den tiden så vi brukade dema Bose.

Vi hade en högtalarväxel. Med många både små och stora högtalare, Bosarna stod på sina originalstativ på golvet en bit framför och när vi drog i gång dom brukade folk spruta superlativer om hur otroligt bra dom lät.

Då avslöjade vi att vi hela tiden hade spelat på en liten 2-vägs AR-högtalare med 6,5" bas som stod ovanpå ett par andra större burkar därbakom :mrgreen:

Sen drog vi igång Bose, och dom lät förvisso mycket större, men den som inte visste hade i ljudligt hänseende sannerligen blivit nöjd med AR:s minsta högtalare som vi iofs drev med en rejäl kraftförstärkare ...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-06 11:38

Jag kanske skulle tillägga att mitt förra inlägg gällde trådskaparen, andra skribenter i tråden är inte särskilt snälla mot framförallt Svalander.

Det om det.

Den sortens blindtest där testsubjekten inte ens vet om att det är en blindtest tycker jag är skojiga. De visar hur mycket förväntningarna påverkar vår perceptionsförmåga och borde verkligen väcka en och annan tanke.
- Militant slacker

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-06 12:19

Vad vi alltför väl känner igen är intetsägande trådrubriker... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Generellt om hifi