Loungelösning med bett i

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Loungelösning med bett i

Inläggav eljulio » 2019-11-18 10:53

Hej,

Jag har en bekant med ett fantastiskt hus, men ruskigt svårt att göra något vettigt av ljudmässigt. Min bekante vill dock få till någon form av lösning där man kan spela på rejält, med bra botten och med hög volym. Jag kan själv tänka mig att Peters ägg kombinerat med 2-4 subbar skulle kunna göra jobbet rätt bra, men kanske finns det andra alternativ?

Rummet i sig är väldigt avlångt, säkert upp emot 15 meter totalt men smalt. Tackhöjden varierar från ca. 2.60 till 8 meter. Möjligen kan jag få fram en ritning/skiss.

Utöver äggen finns ju INO:s A3:or (är det väl?). Och så kan det ju vara en väldigt bra idé att konsultera en akustiker förstås.

Vad tror/tycker detta superkomptenta forum är vägen att gå?

Mvh

el julio

ps. min bekante har idag ett par Dali golvhögtalare som inte funkar alls i befintlig rum. Går helt enkelt inte att hitta en vettig uppställning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Loungelösning med bett i

Inläggav Nattlorden » 2019-11-18 11:14

a3 har inte funnits på många år.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2019-11-18 13:27

Nattlorden skrev:a3 har inte funnits på många år.
Tack, dåligt uppdaterad uppenbarligen. Vad heter de nu?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-18 13:51

eljulio skrev:
Nattlorden skrev:a3 har inte funnits på många år.
Tack, dåligt uppdaterad uppenbarligen. Vad heter de nu?

Finns ingen ersättare. a2 är den största som görs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2019-11-18 14:16

Hade kontakt med denna kille för ett tag sen men det blev Carlsson istället. Han kan ha dom kvar.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/i ... _81020.htm
Annars kan nog OA61 vara ett bra val, även OA51 om man får tag på några.
Dom flesta Carlsson modeller kan nog funka med lite bas stöd till kanske.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2019-11-18 14:25

Får du tag på OA52 så har Öhman denna finurliga bas lösning med 8 eller 10 tums bas.
viewtopic.php?f=17&t=69609

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-11-18 14:50

fortsätter att tipsa om cornered audio trots att jag aldrig hört dom..

https://www.cornered.dk/speakers

De kan tex placeras så att två stycken sitter rygg i rygg till ena kanalen och två till den andra.

Annars kan jag tänka mig att vilka vägghögtalare som helst borde kunna fungera. Ett antal (4st?) utspridda längst ena väggen kanske? Plus några basmoduler då.

Förstår det som att det inte ska ske någon "aktiv" lyssning i det rummet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-18 15:38

En skiss på rummet, gärna i 3D, skulle underlätta.

Tja, hur brukar folk göra med ljudåtergivning i konstiga lokaler? Takhängda line arrays är det första som slår mig, men det kanske är mer för återgivning från en beståmd plats, t.ex en scen, än "lounge"-lyssning. Poängen är att man kan få ett (relativt) tydligt ljud i stora delar av lokalen.
Verkar vara kneptigt rum utifrån den korta beskrivningen så något super-duperljud lär det nog inte bli hur han än bär sig åt. Men snyggt, tydligt och bra ljud borde gå att få till. âr det viktigt så bör en riktig akustiker engageras.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-11-18 16:25

Beolab 3 känns som en liten loungehögtalare tycker jag. Om rummet är stort kanske den inte riktigt orkar alla kvadrat/kubik?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-11-19 01:10

Några a2 snyggt målade och ett par basar, skulle nog ge ett grymt loungeljud.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2019-11-19 12:28

music4ever skrev:Några a2 snyggt målade och ett par basar, skulle nog ge ett grymt loungeljud.

Det låter ju som ett tänkbart alternativ. Vad har vi för pris på A2? Hur installerar man bäst? Tror det skulle kunna gå åt ett gäng, säg 5-7 stycken och så minst 2 subbar till det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-11-19 16:00

Hur ljudintresserad är din bekant?

De flesta personer har ju inget intresse av ljudkvaliteten som tex Ino ger.

A2 kostade 7400 kr stycket lackade 2016
Med ca2% prisjustering per år borde det bli ca 8000 kr då

Så det blir ju kanske inte så billig lösning.

Är din kompis inte speciellt ljudmedveten antar jag att högtalare som kostar en fjärdedel så mycket är alldeles tillräckligt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-19 17:46

ElJulio, berätta gärna hur din vän tänker sig lyssna. Kommer han eller hon att vilja ha lyssning på en begränsad yta i detta rum eller önskas "ljud överallt"? (Av din beskrivning att döma verkar det vara "ljud överallt" som önskas eftersom du skrev att ett par traditionella högtalare inte funkade så bra.)

Hur brett är detta rum?

Finns det öppningar på flera ställen till andra utrymmen?

Jag skulle vilja säga att det finns några vägval som kan göras.

Det ena är att man har ett flertal mindre ljudkällor utspridda. T.ex. kan man placera dem längs med rummet och växla så att man kör varannan höger och varannan med vänster kanal inkopplade. Man erhåller då viss stereoverkan där man är. Självklart blir det inte helt som man skulle önska, dock, men ändå rätt okej. Jag gjorde ett rum enligt detta vis i en lunchfikarum på en arbetsplats. Det rummet var format som ett stort "U" kan man säga. I det fallet valde jag de minsta surrroundhögtalarna från Ino Audio, Ambiens1, jag tror det blev totalt 12 st (man kan t.ex. köpa 2 st sexpack från Ino Audio). Annars kan man välja i stort sett vilka hyfsat prisbillilga småhögtalare som helst. I alla fall, så som det blev så blev det en tolvtums subbwåffer inkopplad också och den fick duga som bas till hela lokalen. Det blev lite för lite bas längst bort. Sedan så gick det faktiskt att köra lite partymusik där, självklart inte diskoteksnivå, men tillräckligt för lite samkväm och festande.

Det andra är att man sätter smalstrålande linjekällor någonstans, det kan t.ex. vara något uppifrån i ena änden av lokalen riktade mot andra änden. Förslagsvis en bit upp på väggen i någon ände där det är högre i tak och så riktar man dem svagt nedåt. De högtalare man kan ha då ska man söka efter så kallade pelarhögtalare eller kyrkohögtalare. En annan variant på detta är ett använda en hornförsedd högtalare med hög riktverkan i både horisontal- och vertikalled (förslagsvis ett stort fyrkantigt horn). Ino Audio har faktiskt högtalare för kyrkor, fråga Ingvar Öhman. Det finns såklart även andra firmor som levererar pelarhögtalare.

Alla varianterna ovan kan kompletteras med någon form av bashögtalare, om man vill att topparna ska vara små.

I större rum är det ofta så att de behöver akustikregleras så att det blir enklare att samtala där och musikåtergivning inte blir drabbad alltför mycket. Förslagsvis kan man placera vita absorbenter på ytor över huvudhöjd och i tak. Det är dessa ytor man oftast har åtkomliga. Om det kan vara tänkbart att akustikreglera längre ned kan man göra det också men då behöver man se till att välja absorbentmaterial som tål en och annan mänsklig kontakt. Stora firmor som säljer sådant är Ecophon och Paroc/Parafon. Fråga din vän om hur tankarna går där.

Sedan vore en ritning en bra grej att få se också.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-11-20 03:40

Kraniet skrev:Hur ljudintresserad är din bekant?

De flesta personer har ju inget intresse av ljudkvaliteten som tex Ino ger.

A2 kostade 7400 kr stycket lackade 2016
Med ca2% prisjustering per år borde det bli ca 8000 kr då

Så det blir ju kanske inte så billig lösning.

Är din kompis inte speciellt ljudmedveten antar jag att högtalare som kostar en fjärdedel så mycket är alldeles tillräckligt.

Vem köper a2 lackade? Jag köpte 8 st a2 rå MDF och lackade de sen på en lokal firma för 200 kr st.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2019-11-20 08:37

Johan_Lindroos skrev:ElJulio, berätta gärna hur din vän tänker sig lyssna. Kommer han eller hon att vilja ha lyssning på en begränsad yta i detta rum eller önskas "ljud överallt"? (Av din beskrivning att döma verkar det vara "ljud överallt" som önskas eftersom du skrev att ett par traditionella högtalare inte funkade så bra.)

Hur brett är detta rum?

Finns det öppningar på flera ställen till andra utrymmen?

Jag skulle vilja säga att det finns några vägval som kan göras.

Det ena är att man har ett flertal mindre ljudkällor utspridda. T.ex. kan man placera dem längs med rummet och växla så att man kör varannan höger och varannan med vänster kanal inkopplade. Man erhåller då viss stereoverkan där man är. Självklart blir det inte helt som man skulle önska, dock, men ändå rätt okej. Jag gjorde ett rum enligt detta vis i en lunchfikarum på en arbetsplats. Det rummet var format som ett stort "U" kan man säga. I det fallet valde jag de minsta surrroundhögtalarna från Ino Audio, Ambiens1, jag tror det blev totalt 12 st (man kan t.ex. köpa 2 st sexpack från Ino Audio). Annars kan man välja i stort sett vilka hyfsat prisbillilga småhögtalare som helst. I alla fall, så som det blev så blev det en tolvtums subbwåffer inkopplad också och den fick duga som bas till hela lokalen. Det blev lite för lite bas längst bort. Sedan så gick det faktiskt att köra lite partymusik där, självklart inte diskoteksnivå, men tillräckligt för lite samkväm och festande.

Det andra är att man sätter smalstrålande linjekällor någonstans, det kan t.ex. vara något uppifrån i ena änden av lokalen riktade mot andra änden. Förslagsvis en bit upp på väggen i någon ände där det är högre i tak och så riktar man dem svagt nedåt. De högtalare man kan ha då ska man söka efter så kallade pelarhögtalare eller kyrkohögtalare. En annan variant på detta är ett använda en hornförsedd högtalare med hög riktverkan i både horisontal- och vertikalled (förslagsvis ett stort fyrkantigt horn). Ino Audio har faktiskt högtalare för kyrkor, fråga Ingvar Öhman. Det finns såklart även andra firmor som levererar pelarhögtalare.

Alla varianterna ovan kan kompletteras med någon form av bashögtalare, om man vill att topparna ska vara små.

I större rum är det ofta så att de behöver akustikregleras så att det blir enklare att samtala där och musikåtergivning inte blir drabbad alltför mycket. Förslagsvis kan man placera vita absorbenter på ytor över huvudhöjd och i tak. Det är dessa ytor man oftast har åtkomliga. Om det kan vara tänkbart att akustikreglera längre ned kan man göra det också men då behöver man se till att välja absorbentmaterial som tål en och annan mänsklig kontakt. Stora firmor som säljer sådant är Ecophon och Paroc/Parafon. Fråga din vän om hur tankarna går där.

Sedan vore en ritning en bra grej att få se också.

Väldigt intressanta tankar Johan. Tack för dem! Jag kommer nog få tillgång till ritning snart, har bett om det. Så jag återkommer!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-11-20 09:52

Ang akustikreglering så finns det ju väldigt snygga absorbenter som samtidigt är utformade som lampor.
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi