av Johan_Lindroos » 2019-11-19 17:46
ElJulio, berätta gärna hur din vän tänker sig lyssna. Kommer han eller hon att vilja ha lyssning på en begränsad yta i detta rum eller önskas "ljud överallt"? (Av din beskrivning att döma verkar det vara "ljud överallt" som önskas eftersom du skrev att ett par traditionella högtalare inte funkade så bra.)
Hur brett är detta rum?
Finns det öppningar på flera ställen till andra utrymmen?
Jag skulle vilja säga att det finns några vägval som kan göras.
Det ena är att man har ett flertal mindre ljudkällor utspridda. T.ex. kan man placera dem längs med rummet och växla så att man kör varannan höger och varannan med vänster kanal inkopplade. Man erhåller då viss stereoverkan där man är. Självklart blir det inte helt som man skulle önska, dock, men ändå rätt okej. Jag gjorde ett rum enligt detta vis i en lunchfikarum på en arbetsplats. Det rummet var format som ett stort "U" kan man säga. I det fallet valde jag de minsta surrroundhögtalarna från Ino Audio, Ambiens1, jag tror det blev totalt 12 st (man kan t.ex. köpa 2 st sexpack från Ino Audio). Annars kan man välja i stort sett vilka hyfsat prisbillilga småhögtalare som helst. I alla fall, så som det blev så blev det en tolvtums subbwåffer inkopplad också och den fick duga som bas till hela lokalen. Det blev lite för lite bas längst bort. Sedan så gick det faktiskt att köra lite partymusik där, självklart inte diskoteksnivå, men tillräckligt för lite samkväm och festande.
Det andra är att man sätter smalstrålande linjekällor någonstans, det kan t.ex. vara något uppifrån i ena änden av lokalen riktade mot andra änden. Förslagsvis en bit upp på väggen i någon ände där det är högre i tak och så riktar man dem svagt nedåt. De högtalare man kan ha då ska man söka efter så kallade pelarhögtalare eller kyrkohögtalare. En annan variant på detta är ett använda en hornförsedd högtalare med hög riktverkan i både horisontal- och vertikalled (förslagsvis ett stort fyrkantigt horn). Ino Audio har faktiskt högtalare för kyrkor, fråga Ingvar Öhman. Det finns såklart även andra firmor som levererar pelarhögtalare.
Alla varianterna ovan kan kompletteras med någon form av bashögtalare, om man vill att topparna ska vara små.
I större rum är det ofta så att de behöver akustikregleras så att det blir enklare att samtala där och musikåtergivning inte blir drabbad alltför mycket. Förslagsvis kan man placera vita absorbenter på ytor över huvudhöjd och i tak. Det är dessa ytor man oftast har åtkomliga. Om det kan vara tänkbart att akustikreglera längre ned kan man göra det också men då behöver man se till att välja absorbentmaterial som tål en och annan mänsklig kontakt. Stora firmor som säljer sådant är Ecophon och Paroc/Parafon. Fråga din vän om hur tankarna går där.
Sedan vore en ritning en bra grej att få se också.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025