JM skrev:PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Paradoxalt blir ljudet extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.
JM
Detta stämmer överens ganska väl med min upplevelse av ”snärt” men inte gällande fasthet, men vi kanske menar samma saker när vi säger olika ?
Med Snärt så menar jag primärt att området ca60Hz-200Hz upplevs på detta viset, att det liksom ”slår till” snabbt och distinkt detta område.
Nu kan jag inte påstå att jag upplever en avsaknad av detta om anläggningen har en väl tilltagen utsträckning ner i lågbasen och infra oktaverna.
Men likväl så framstår denna känsla av snärt som tydligare om man tar bort lågbas och infrabas, tydligare är i mitt fall något som inte säkert är bättre utan kan allt som oftast just upplevas som avsaknad av fundament och närvaro.