Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Någon som känner sig sugen på att försöka höra skillnader på HD och SD återgivning. Såg en blänkare om en stor kommande test i ett flöde.http://www.realhd-audio.com/?p=6749&fbclid=IwAR18A8uFTcULgNSC3BuLKYMo08qcLcFuFGKtUNzLq9AuqiJP3B0K2UXM2lM
/Harry Up
Harryup skrev:Absolut, kan vara så att man får ett annat resultat efter en firmwareuppgradering.
Tjusningen med digitala apparater är att dom är i regel inte klara innan dom börjar säljas så man vet aldrig när ens apparat är på topp.
Almen skrev:Vad är SD?
(Och snälla, ändra till "Challenge" i rubriken.)
UrSv skrev:Jag deltar. Jag är dessutom rätt övertygad om att jag inte kommer kunna skilja dem åt.
sprudel skrev:UrSv skrev:Jag deltar. Jag är dessutom rätt övertygad om att jag inte kommer kunna skilja dem åt.
Bias?
sprudel skrev:UrSv skrev:Jag deltar. Jag är dessutom rätt övertygad om att jag inte kommer kunna skilja dem åt.
Bias?
Tangband skrev:”The files that are part of the HD-Audio Challenge II have not been compressed or normalized. All of the selections come from the AIX Records catalog and maintain the original dynamics as performed by the musicians and singers during the sessions. I believe this is what audiophiles want when they playback an album or track. Sadly, this is not what most record labels offer to their customers. We experience compressed and normalized files because that’s what generates the most profits for the labels.”
RogerGustavsson skrev:Fast jag tror inte det är den formen av kompression som åsyftas i citatet utan den massakrering av dynamiken som numera ofta görs tvångsmässigt vid mastring, inte bara på pop/rock utan även jazz.
Harryup skrev:Det som jag tänker på är ju att det finns ett monetärt skäl till att han vill att man skall höra "rätt" skillnad.
Så det kan ju finnas mer än slumpen som är inblandad i låtvalet.
/Harry Up
Almen skrev:Jag får intrycket att hans "agenda" är att det mesta med avseende på ljudkvalitet beror på inspelning, mixning och mastring, inte huruvida det är 48, 96 eller 192 kHz, eller 16, 20 eller 24 bitar. Och det verkar också vara hans idé med fonogramutgivningen.
Det var väl det jag menade med att han verkar ha en "faktisk" inställning.
sprudel skrev:Jag tror också att det är svårt att höra skillnad, och vad beror skillnaden i så fall på? Kvalitetsaspekter som härrör till upplösningen eller min dacs hanterande av olika format?
Skulle man höra skillnad kräver det ju intensiv och långvarig lyssning på den musik som ska lyssnas på. Det är OK om jag är förtjust i stycket, men annars skulle jag inte bemöda mig att försöka alls.
Tell skrev:sprudel skrev:Jag tror också att det är svårt att höra skillnad, och vad beror skillnaden i så fall på? Kvalitetsaspekter som härrör till upplösningen eller min dacs hanterande av olika format?
Skulle man höra skillnad kräver det ju intensiv och långvarig lyssning på den musik som ska lyssnas på. Det är OK om jag är förtjust i stycket, men annars skulle jag inte bemöda mig att försöka alls.
Ett sånt här test ska självklart utföras med en DAC etc som klarar av att hantera dom olika signalerna på exakt rätt sätt, annars så är det ju elektronikena fel och inte upplösningen på filerna som jämförs. Tror väl iofs att ett sånt här test utförs bäst genom att sampla upp dom "låg"upplösta varianterna till samma lika som den högsta man testar, då blir det blint på riktigt.
Sen förstår jag inte det här med att folk tror dom ska kunna märka en skillnad på långvarig lyssning m en inte vid en direkt A/B-jämförelse? Hör man inte nån skillnad när man direkt jämför nåt så ser jag inte hur man ska kunna höra skillnad på nåt man kanske lyssnade på för ett halvår sen? Tycker det här mest är ett argument från folk som inte tror på blindtester.
Användare som besöker denna kategori: spacemonkey69 och 20 gäster