IngOehman skrev:Bortsett ifrån att spekulation inte är min starka sida så, bra svar!
Men jag kan inte spekulera i vad Stig skulle ha ändrat i tankeväg.
Om jag tvingades spekulera så fick det bli att Stig inte väsentligt hade ändrat på någonting. Han ändrade filosofi "en smula" inför 50-serien, "en smula" som han själv då vid tiden uppfattade som ett rejält bröd, men senare omvärderade och tyckte inte att han ändrat sig så mycket, trots allt.
Det kan vara intressant att veta för dem som läser en artikel som skrevs vid tiden för OA-51s lanserande, där man får intrycket att Stig har gjort helt om och tar avstånd från allt han sagt tidigare.
Det enda nya jag på rak arm kan komma på vad att han det senaste året av sitt liv (var det väl, i slutet i varje fall) lämnade övertygelsen att inga ljud lägre än högtalarnas faktiska placering går att återge. Upptäckten om motsatsen (som alltså kan ifrågasättas, och det gjorde han också lite mer än 10 år efteråt) alltså att man INTE kan återge ljud under högtalarna, var delvis det som ledde till de låga OA-50 och OA-52, men senare blev han alltså varse att det gick att projicera under högtalarnivån. Dock hävdade han fortsatt att det fanns fördelar med att ha ljudkällorna så lågt som möjligt, främst att det gör takreflexen så sen som möjligt och att det ökar möjligheten att arrangera rummet således att sittmöblerna bildar en blockerande vägg som gör att man inte drabbas så mycket av reflexer som studsat i väggen bakom lyssnaren och sedan i väggen framför.
Så sammanfattning var han väldigt trogen sina ideer, helt enkelt för att han nästan alltid testade dem noga nog, innan de blev hans övertygelse. Så min uppfattning är, om jag måste ha en, att det är troligt att han inte hade ändrat uppfattning om just någonting utan stått fortsatt bakom de ideer som han trots allt i stora delar stått bakom sedan 50-talet, och stått praktiskt taget helt stått bakom sedan slutet av 70-talet. Om man lever med en tankevärld i 20 år och inte finner några fel med den, så känns det inte troligt att den skall ändras väsentligt senare. Och som sagt - det mesta av hans övergripande syn hade han ju haft i 40 år. Skillnaden mellan tankarna från 50-talet och de från 70-talet var inte i så hög grad att han tyckte att de äldre tankarna varit fel, utan mera att han ställde högre och högre, och precisare och precisare, krav. Det mest påtagliga var väl att direktljudet omfattades på ett helt annat sätt senare.
Vi diskuterade trevägaren mycket, högtalaren som inte blev färdig trots att den egentligen var en äldre idé än till och med OA-51, och under de år som jag kände Stig så ändrade han inte uppfattning om hur de skulle byggas upp på någon punkt, men han kände ett växande hopp om att de skulle kunna realiseras.
Då han ritade dem var de krav han ställde på elementen i dem inte möjliga att uppfylla. Inte bara för att kraven var höga, utan för att de var så speciella och väldigt konkreta.
- - - - -
Så sammanfattningsvis tycker jag det är svårt och vanskligt att spekulera i vad Stig eventuellt hade ändrat på i sina ideer om hur musikåtergivning bör ske. Det känns mera meningsfullt att tala om praktiska förbättringar på högtalare för att nå fram till Stigs ideer så oanfrätt som möjligt.
Men även där är det ju liksom svårt att nå längre än till trevägaren, som mig veterligt inte hade några svagheter sett ur Stigs perspektiv. Den var färdig och felfri, men inte möjlig att tillverka under Stigs livstid.
Vh, iö
Intressant

Jag har för mig att Peter S. nämnt i nån tråd att Stig , om han levt nu, nog möjligen hade använt waveguides till sina högtalare. Kommentarer till det ?