Hur billig sub kan man bygga som fortfarande låter bra?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

CableMan

Hur billig sub kan man bygga som fortfarande låter bra?

Inläggav CableMan » 2019-11-21 01:40

Hej

Funderar på att bygga en sub som jag ska ha vid skrivbordet då jag ska ersätta mina Logitech Z906 som jag har nu. Saken är den att jag först tänkte köpa en ny sub nu till black friday om det finns några för sänkt pris mellan 1000 och 2000 kr men som nån sa så brukar dessa va underpowered och tillföra mindre än vad dem ger "flyttar sig på golvet, missljud m.m". Så undrar främst hur billigt jag kan bygga en (som förhoppningsvis låter bättre) för ungefär samma pengar, vi säger 2000 kr.

Hur mycket skillnad (och till vilkens fördel) skulle det bli om jag bygger en med dessa komponenter...

https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... gr-fat-108

https://www.ljudia.se/produkter/hifi-he ... oice-aac80

...jämfört med om jag köper en av dessa?

https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoic ... svart.html

https://www.brl.se/sv/artiklar/audio-pr ... 8-sub.html

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hur billig sub kan man bygga som fortfarande låter bra?

Inläggav Perfector » 2019-11-21 05:18

Du kan ju ta emot dessa som ligger under bortskänkes och bestycka med element
viewtopic.php?f=3&t=62640&start=120#p2028536

Det borde kunna rymmas inom din budget.
Men du får sno dig på för dom är märkta för kassering.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

CableMan

Inläggav CableMan » 2019-11-21 05:37

Perfector skrev:Du kan ju ta emot dessa som ligger under bortskänkes och bestycka med element

Får se hur man ska lösa frakten bara. Dock så framgår det inte om vad som ska kasseras, men du säger "bestycka med element" så antar jag att du menar dem svarta lådorna?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-11-21 06:03

CableMan skrev:
Perfector skrev:Du kan ju ta emot dessa som ligger under bortskänkes och bestycka med element

Får se hur man ska lösa frakten bara. Dock så framgår det inte om vad som ska kasseras, men du säger "bestycka med element" så antar jag att du menar dem svarta lådorna?

Här är skänkes-inlägget som Perfector skriver om: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2074745#p2074745
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-11-21 10:52

CableMan skrev:

Helt rätt.
Ta båda om du kan så har du reserv att bygga av senare ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-11-21 10:52

STDI skrev:
CableMan skrev:

Här är skänkes-inlägget som Perfector skriver om: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2074745#p2074745

Tick, tack.
Tänkte inte på det :-)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-11-21 12:08

Kolla in tradera/blocket i jakt på begagnade eller obegagnade element. Jag tror det går att hitta element av god kvalité för rätt små pengar. Finns många som har överblivna element liggande. Facebookgrupper av typen DIY-hifi.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

CableMan

Inläggav CableMan » 2019-11-21 14:10

juanth skrev:Kolla in tradera/blocket i jakt på begagnade eller obegagnade element. Jag tror det går att hitta element av god kvalité för rätt små pengar. Finns många som har överblivna element liggande. Facebookgrupper av typen DIY-hifi.

har inga problem att köpa element begagnade/nya via såna sidor. Det enda jag kan se ett litet problem med är att folk aldrig skriver parametrar vilket kan bli lite svårt att göra en låda till den då.

CableMan

Inläggav CableMan » 2019-11-21 14:12

Perfector skrev:
CableMan skrev:

Helt rätt.
Ta båda om du kan så har du reserv att bygga av senare ;-)

Haha ja det hade man kunna göra, men han säger att dem är gjorda för SLS 10 vart hittar jag ett sådant? Är det detta han menar?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-11-21 14:21

Det är svårt att bygga nåt för 2000 kr som slår köpes.
Slutsteg kostar minst 1000 kr, det ger ca 700 kr till element och resten lådmateriel.

Ett 22W-4534 i ca 65 liter med avstämning vid 25 Hz kan kanske pressas in i budget.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 34g00.html

Ett annat alternativ kan vara att bygge med Seas CA18RLY och kopiera Grannilssons bygge
Då har du lådvolym och avstämning redan dimensionerat.
viewtopic.php?f=21&t=11346&start=60
http://user.faktiskt.io/grannilsson/Pochette.pdf

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 18rly.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-11-21 14:50

CableMan skrev:
juanth skrev:Kolla in tradera/blocket i jakt på begagnade eller obegagnade element. Jag tror det går att hitta element av god kvalité för rätt små pengar. Finns många som har överblivna element liggande. Facebookgrupper av typen DIY-hifi.

har inga problem att köpa element begagnade/nya via såna sidor. Det enda jag kan se ett litet problem med är att folk aldrig skriver parametrar vilket kan bli lite svårt att göra en låda till den då.

Jo folk är dåliga på det.
Alla borde ha en https://www.parts-express.com/dayton-au ... m--390-807
:)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

CableMan

Inläggav CableMan » 2019-11-21 15:00

Kraniet skrev:Det är svårt att bygga nåt för 2000 kr som slår köpes.
Slutsteg kostar minst 1000 kr, det ger ca 700 kr till element och resten lådmateriel.

Ett 22W-4534 i ca 65 liter med avstämning vid 25 Hz kan kanske pressas in i budget.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 34g00.html

Ett annat alternativ kan vara att bygge med Seas CA18RLY och kopiera Grannilssons bygge
Då har du lådvolym och avstämning redan dimensionerat.
viewtopic.php?f=21&t=11346&start=60
http://user.faktiskt.io/grannilsson/Pochette.pdf

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 18rly.html

Det elementet har högre känslighet så då borde det steget som jag ursprungligen länkade funka tillsammans med den relativt bra trotts den låga effekten. 65 Liter lite lite stort men den går nog under, låter även lite stort för en sluten låda då det är det jag vill ha men nog har sett stora slutna lådor för litet element.

Det andra förslaget är ju inte ens en sub? Är ju en 2 vägs golvhögtalare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-11-21 16:03

CableMan skrev:
..låter även lite stort för en sluten låda då det är det jag vill ha men nog har sett stora slutna lådor för litet element.

En korrekt utformad basreflex spelar 3ggr starkare än en sluten låda i basområdet.
Så ett 6,5-7tums baselement i basreflex motsvarar typ ett tiotumselement i sluten låda.
Ett 8 tums element motsvarar ungefär en tolvtummare.
Men en basreflex har mindre konrörelser och därmed potentiellt mindre distorsion fr samma ljudtryck som den slutna lådan.

Ang Pochette så kopierar du lådvolymen och basreflexröret. Det spelar inte så sto roll vilka mått du väljer på lådan så länge du inte gör den supersmal och superlång.
Lådvolymen är 26,9 liter brutto. Det kan tex bli en låda som är 30x30x30 cm innermått

Lite generellt och tumregelmässigt kan man säga att det blir bättre ljud ju större lådan är i förhållande till elementet. Eller elementets luftpumpningsförmåga för att vara lite mer exakt.
Elementets parametrar måste ju passa lådvolymen också förstås så det är ju en grov tumregel.

edit: 22W kan ju spela starkare och djupare förstås och är faktiskt lite billigare än CA18RLY. Nackdelen är att du måste beräkna lådvolym och basreflexrör.
Den senare blir ju enklare att bygga och du vet vad du kan förvänta dig då du har en förlaga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-11-21 16:32

Jag har CA18RLY hemma och det är inget jag skulle bygga en portad baslåda av i första hand. Klen motor i det elementet även om jag tänker testa i mina OA50. Syskonen i SEAS-familjen har mer knuff i sig när det gäller bas.

CableMan

Inläggav CableMan » 2019-11-21 16:39

Kraniet skrev:
CableMan skrev:
..låter även lite stort för en sluten låda då det är det jag vill ha men nog har sett stora slutna lådor för litet element.

En korrekt utformad basreflex spelar 3ggr starkare än en sluten låda i basområdet.
Så ett 6,5-7tums baselement i basreflex motsvarar typ ett tiotumselement i sluten låda.
Men en basreflex har mindre konrörelser och därmed potentiellt mindre distorsion fr samma ljudtryck som den slutna lådan.

Ang Pochette så kopierar du lådvolymen och basreflexröret. Det spelar inte så sto roll vilka mått du väljer på lådan så länge du inte gör den supersmal och superlång.
Lådvolymen är 26,9 liter brutto. Det kan tex bli en låda som är 30x30x30 cm innermått

Lite generellt och tumregelmässigt kan man säga att det blir bättre ljud ju större lådan är i förhållande till elementet. Eller elementets luftpumpningsförmåga för att vara lite mer exakt.
Elementets parametrar måste ju passa lådvolymen också förstås så det är ju en grov tumregel.

edit: 22W kan ju spela starkare och djupare förstås och är faktiskt lite billigare än CA18RLY. Nackdelen är att du måste beräkna lådvolym och basreflexrör.
Den senare blir ju enklare att bygga och du vet vad du kan förvänta dig då du har en förlaga.

Fasen du har ju rätt där, klart den även kan användas som subwoofer element! Billigt för att va Seas dessutom. Men lutar mer åt den då sen så ska jag bara trycka till ett rör på 21 cm med en innerdiameter på 6 cm så blir det bra. Ska bara försöka hitta nåt vettig av plast för papper vill jag helst inte ha men måste man så måste man. :) Förresten hur upplever du basreflexrör som går att förlänga så kallat teleskop?

Att den andra går djupare gör inte så mycket då den Logitech subben jag har nu inte går så mycket djupare än 50 hz vid lyssningsbara volymer. Så 35 hz räcker gott!
Senast redigerad av CableMan 2019-11-21 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-11-21 16:42

Emanuelgbg skrev:Jag har CA18RLY hemma och det är inget jag skulle bygga en portad baslåda av i första hand. Klen motor i det elementet även om jag tänker testa i mina OA50. Syskonen i SEAS-familjen har mer knuff i sig när det gäller bas.

Nja fast de simulerar ju fint och ger djup bas ur en ganska liten låda?
Jag har iofs inte hört Pochette. Men Grannilsson verkar ju blivit nöjd. Har dålig koll på några andra lyssningsintryck.

Elementen med starkare motor medger inte lika djup bas. Nackdelen med CA18RLY jämfört med de andra är att den kräver typ 50-100% mer lådvolym
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-11-21 16:44

CableMan skrev:
Kraniet skrev:
CableMan skrev:

Fasen du har ju rätt där, klart den även kan användas som subwoofer element! Billigt för att va Seas dessutom. Men lutar mer åt den då sen så ska jag bara trycka till ett rör på 21 cm med en innerdiameter på 6 cm så blir det bra. Ska bara försöka hitta nåt vettig av plast för papper vill jag helst inte ha men måste man så måste man. :)

Att den andra går djupare gör inte så mycket då den Logitech subben jag har nu inte går så mycket djupare än 50 hz vid lyssningsbara volymer. Så 35 hz räcker gott!

åsså köper du CA18RLY av Emanuelgbg för fikapengar då han ändå inte gillar dom så bra. :wink:
Mvh
Magnus

CableMan

Inläggav CableMan » 2019-11-21 16:49

Emanuelgbg skrev:Jag har CA18RLY hemma och det är inget jag skulle bygga en portad baslåda av i första hand. Klen motor i det elementet även om jag tänker testa i mina OA50. Syskonen i SEAS-familjen har mer knuff i sig när det gäller bas.

Ja jag fick också den känslan av att SEAS var bättre just för att den passar i basreflex, speciellt då jag hade tänkt att ha en relativt klen förstärkare till den (ca 90 watt). Så den lär spela högre än vad en sluten variant av CA18RLY hade gjort.

Tror jag missuppfatta en del så vet inte vad jag ska göra med texten som jag redan skrev. :oops:

CableMan

Inläggav CableMan » 2019-11-21 17:03

Kraniet skrev:
CableMan skrev:
Kraniet skrev:

Fasen du har ju rätt där, klart den även kan användas som subwoofer element! Billigt för att va Seas dessutom. Men lutar mer åt den då sen så ska jag bara trycka till ett rör på 21 cm med en innerdiameter på 6 cm så blir det bra. Ska bara försöka hitta nåt vettig av plast för papper vill jag helst inte ha men måste man så måste man. :)

åsså köper du CA18RLY av Emanuelgbg för fikapengar då han ändå inte gillar dom så bra. :wink:

Eftersom han bor i Göteborg så förhandlar jag mer än gärna fram ett bra pris för en sån om han tänker sälja. :D

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-11-21 17:07

Inget fel på den.. som mellanregister/midbas är de bra. Som bas/subbas nja. I jämförelse med ER18RNX så ger den senare betydligt bättre midbas/djupbas. Visst det kan bero på implementationen.
Kommer de inte funka i OA50 när jag testar, kan du få köpa dem billigt! ;-)

CableMan

Inläggav CableMan » 2019-11-21 17:11

Emanuelgbg skrev:Inget fel på den.. som mellanregister/midbas är de bra. Som bas/subbas nja. I jämförelse med ER18RNX så ger den senare betydligt bättre midbas/djupbas. Visst det kan bero på implementationen.
Kommer de inte funka i OA50 när jag testar, kan du få köpa dem billigt! ;-)

Så länge den spelar bättre än Logitech-subben så är jag nöjd. Men då ställer jag mig glatt på kö efter dina CA18RLY i väntan på besked efter ditt test. :D

Återgå till DIY-forum