Skillnad på rör?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Skillnad på rör?

Inläggav paa » 2019-11-23 12:27

Max_Headroom skrev:Finns det inga halveledarbaserade produkter som simulerar ett rör, inbyggt i en kapsel som har samma form och storlek och elektriska kontakter som ett rör? Då skulle man slippa allt tjafs med inspelning och "slitage" av rör. Man kan ha lysdioder i också, så dom lyser fint.

Det finns väl apparater med rör som glöder varmt och fint, men som inte är inkopplade i signalvägen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-23 12:47

paa skrev:
Max_Headroom skrev:Finns det inga halveledarbaserade produkter som simulerar ett rör, inbyggt i en kapsel som har samma form och storlek och elektriska kontakter som ett rör? Då skulle man slippa allt tjafs med inspelning och "slitage" av rör. Man kan ha lysdioder i också, så dom lyser fint.

Det finns väl apparater med rör som glöder varmt och fint, men som inte är inkopplade i signalvägen?

Sånt är ju trams. Jag tänkte en rörersttning som man kan köpa till en befintlig rörförstärkare och byta ut dom gamla rören med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-11-23 13:39

Max_Headroom skrev:
paa skrev:

Sånt är ju trams. Jag tänkte en rörersttning som man kan köpa till en befintlig rörförstärkare och byta ut dom gamla rören med.

Verkar finnas ->
https://reverb.com/item/8306931-amt-electronics-warm-stone-12ax7-tube-replacement
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-23 13:50

Jag sitter på en stor samling NOS-rör o tänkte ett tag montera några ovanpå NAD 208, bara som dekoration, men jag ids inte. NAD 208V liksom :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-23 14:04

dewpo skrev:
Max_Headroom skrev:
paa skrev:Det finns väl apparater med rör som glöder varmt och fint, men som inte är inkopplade i signalvägen?

Verkar finnas ->
https://reverb.com/item/8306931-amt-electronics-warm-stone-12ax7-tube-replacement

Bra, men dom verkar ju rikta sig till gitarrförstärkarmarkanden. Och, som alla vet, så låter en gitarrförsträkare som allra bäst precis just innan den brinner upp. Frågan är om dom här transistorer-rören beter sig likadant med våldsamt stigande andatonsdist när man överstyr dom? Fast kanske man inte håller på med inom Hifi? Alltså överstyr förstärkare? Men produkten som visas på websidan känns mer som en vettig grej för HiFi än gitarrförstärkare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-11-23 15:03

Det har funnits ersättare för ecc83, men jag tror att de blev mycket dyrare än ett riktigt och att de lät skit.
( talar inte om egen erfarenhet här)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-23 18:04

petersteindl skrev:
paa skrev:De är ju vacuum i rör. Vad är det för skillnad på två olika vacuum?

Njae, det är i stort sett vacuum i rör. Det skiljer mellan olika fabrikanter. Det som lyser fint blått i rör är partiklar som finns därför att det inte är absolut vacuum. De tråkigaste rören d v s de som inte lyser fint blått är de bästa vad gäller vacuum. Mig veterligen har jag endast sett en fabrikant som klarar detta, KR. Telefunken var också väldigt bra.
...
Med vänlig hälsning
Peter

Morello skrev:Nja, så är det inte. Svagt blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven.

petersteindl skrev:
Morello skrev:Nja, så är det inte. Svagt blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven.

Det är den info jag fått, dels från Erik Andersson, dels från rörtillverkare. Det hindrar inte att det du skriver också kan vara sant. Det kan finns mer än ett fenomen som ger blått sken.

Men ändock återstår att om det är så att elektroner når glaset så är det förluster och dessa förluster behöver inte vara frekvenslinjära eller amplitudlinjära och i så fall är det fortfarande bättre att det inte lyser blått om rör.

Med vänlig hälsning
Peter

Funderade lite till och det var ofta som det kunde lysa blått från ett eller 2 av 4 slutrör av samma fabrikat (exempelvis KT88 eller 6550 eller annat). Då är det en skillnad dem emellan som inte beror på glaskolven.

Söker man på vacuum tube finner man följande:

Wiki skrev:De Forest's original device was made with conventional vacuum technology. The vacuum was not a "hard vacuum" but rather left a very small amount of residual gas. The physics behind the device's operation was also not settled. The residual gas would cause a blue glow (visible ionization) when the plate voltage was high (above about 60 volts).

In 1912, De Forest brought the Audion to Harold Arnold in AT&T's engineering department. Arnold recommended that AT&T purchase the patent, and AT&T followed his recommendation. Arnold developed high-vacuum tubes which were tested in the summer of 1913 on AT&T's long distance network. The high-vacuum tubes could operate at high plate voltages without a blue glow.

A getter is used to absorb gases evolved during tube operation, but has only a limited ability to combine with gas. Control of the envelope temperature prevents some types of gassing. A tube with an unusually high level of internal gas may exhibit a visible blue glow when plate voltage is applied.

A getter is a deposit of reactive material that is placed inside a vacuum system, for the purpose of completing and maintaining the vacuum. When gas molecules strike the getter material, they combine with it chemically or by absorption. Thus the getter removes small amounts of gas from the evacuated space.
The getter is usually a coating applied to a surface within the evacuated chamber.
A vacuum is initially created by connecting a closed container to a vacuum pump. After achieving a vacuum, the container can be sealed, or the vacuum pump can be left running. Getters are especially important in sealed systems, such as vacuum tubes.
The getter continually removes this residual gas as it is produced. Even in systems which are continually evacuated by a vacuum pump, getters are also used to remove residual gas, often to achieve a higher vacuum than the pump could achieve alone. Although it weighs almost nothing and has no moving parts, a getter is itself a vacuum pump.

A Getter är det silvermetalliska materialet inuti elektronrör som genom en kemisk reaktion skall "förbränna" alla resterande gasmolekyler inuti röret. Det kan appliceras på toppen av glaskolven eller sidorna eller på någon liten platta inuti röret. Det skiljer på olika rörtyper och olika fabrikanter. I början hade man inte det, men det utvecklades året därpå. Även vakuumrören har gått igenom en utvecklingsperiod.

Jag vidhåller att jag har rätt i det jag tidigare skrivit. Huruvida blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven har jag ännu inte hittat något belägg för.
Jag har heller ingen anledning att betvivla informationen från Erik Andersson eller de elektronrörstillverkare jag pratat med gällande elektronrör och blått sken.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-11-23 18:20

Det finns åtminstånde två källor till blåsken i rör;
- elektroner som slinker förbi anoden och träffar glaset
detta är vad som hittills nämnts i tråden
- elektroner som träffar gasmolekyler inanför anoden, ger ett mera diffust sken som kan synas genom de
hål som finns i anodplåten. Vid väldigt mycket gas kan skenet bli grönaktigt.

Gettret (den speglande ytan) absorberar gas vid driftstemperatur. När röret är kallt under längre tider kan
dessa gaser frigöras och kan tolkas som att röret är "gassy". Vilket i sak är korrekt, men om gettret värms upp
absorberas gaserna igen. Det räcker med några timmar i 100grader C .
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-11-23 23:38

Framför allt finns det kisellikriktare som är pin-kompatibla med likriktarrör som GZ34, men de är stygga mot glättningskondensatorerna och slutrören för de smäller på med full spänning (565 V på Dynaco Mk.III) på en hundradels sekund . Med likriktarrör går det mycket lugnare, när man slagit på strömbrytaren. Först vaknar glödströmmen sedan tar det ca. 30 sekunder innan likriktarröret börjar leverera likspänning och den smyger upp mjukt under ett antal sekunder, först då är förstärkaren spelklar.
Naturligtvs kan man komplicera nätdelen med en mjukstartskrets, men då har har man lämnat det enkla och kan lika gärna skippa den pinkompatibla diodlikriktaren och gömma allt under chassiplåten och behålla ett trasigt likriktarrör som bara är anslutet till glödströmmen.
Så vill inte jag ha det!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2019-11-24 03:21

peterh skrev:

Det har funnits ersättare för ecc83, men jag tror att de blev mycket dyrare än ett riktigt och att de lät skit.
( talar inte om egen erfarenhet här)

Det finns/fanns en variant med beteckningen E83CC, även kallad "guldgaller-rör". Vet dock inte hur den stod sig i audiosammanhang.

P.S. Hittade en vers eller två här: http://www.r-type.org/exhib/aaa1371.htm
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-24 11:49

paa skrev:

Vilka apparater syftar du på?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi