petersteindl skrev:paa skrev:De är ju vacuum i rör. Vad är det för skillnad på två olika vacuum?
Njae, det är i stort sett vacuum i rör. Det skiljer mellan olika fabrikanter. Det som lyser fint blått i rör är partiklar som finns därför att det inte är absolut vacuum. De tråkigaste rören d v s de som inte lyser fint blått är de bästa vad gäller vacuum. Mig veterligen har jag endast sett en fabrikant som klarar detta, KR. Telefunken var också väldigt bra.
...
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Nja, så är det inte. Svagt blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven.
petersteindl skrev:Morello skrev:Nja, så är det inte. Svagt blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven.
Det är den info jag fått, dels från Erik Andersson, dels från rörtillverkare. Det hindrar inte att det du skriver också kan vara sant. Det kan finns mer än ett fenomen som ger blått sken.
Men ändock återstår att om det är så att elektroner når glaset så är det förluster och dessa förluster behöver inte vara frekvenslinjära eller amplitudlinjära och i så fall är det fortfarande bättre att det inte lyser blått om rör.
Med vänlig hälsning
Peter
Funderade lite till och det var ofta som det kunde lysa blått från ett eller 2 av 4 slutrör av samma fabrikat (exempelvis KT88 eller 6550 eller annat). Då är det en skillnad dem emellan som inte beror på glaskolven.
Söker man på vacuum tube finner man följande:
Wiki skrev:De Forest's original device was made with conventional vacuum technology. The vacuum was not a "hard vacuum" but rather left a very small amount of residual gas. The physics behind the device's operation was also not settled. The residual gas would cause a blue glow (visible ionization) when the plate voltage was high (above about 60 volts).
In 1912, De Forest brought the Audion to Harold Arnold in AT&T's engineering department. Arnold recommended that AT&T purchase the patent, and AT&T followed his recommendation. Arnold developed high-vacuum tubes which were tested in the summer of 1913 on AT&T's long distance network. The high-vacuum tubes could operate at high plate voltages without a blue glow.
A getter is used to absorb gases evolved during tube operation, but has only a limited ability to combine with gas. Control of the envelope temperature prevents some types of gassing. A tube with an unusually high level of internal gas may exhibit a visible blue glow when plate voltage is applied.
A getter is a deposit of reactive material that is placed inside a vacuum system, for the purpose of completing and maintaining the vacuum. When gas molecules strike the getter material, they combine with it chemically or by absorption. Thus the getter removes small amounts of gas from the evacuated space.
The getter is usually a coating applied to a surface within the evacuated chamber.
A vacuum is initially created by connecting a closed container to a vacuum pump. After achieving a vacuum, the container can be sealed, or the vacuum pump can be left running. Getters are especially important in sealed systems, such as vacuum tubes.
The getter continually removes this residual gas as it is produced. Even in systems which are continually evacuated by a vacuum pump, getters are also used to remove residual gas, often to achieve a higher vacuum than the pump could achieve alone. Although it weighs almost nothing and has no moving parts, a getter is itself a vacuum pump.
A Getter är det silvermetalliska materialet inuti elektronrör som genom en kemisk reaktion skall "förbränna" alla resterande gasmolekyler inuti röret. Det kan appliceras på toppen av glaskolven eller sidorna eller på någon liten platta inuti röret. Det skiljer på olika rörtyper och olika fabrikanter. I början hade man inte det, men det utvecklades året därpå. Även vakuumrören har gått igenom en utvecklingsperiod.
Jag vidhåller att jag har rätt i det jag tidigare skrivit. Huruvida blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven har jag ännu inte hittat något belägg för.
Jag har heller ingen anledning att betvivla informationen från Erik Andersson eller de elektronrörstillverkare jag pratat med gällande elektronrör och blått sken.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.