Vad är egentligen dina behov ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Vad är egentligen dina behov ?

Inläggav DVD-ai » 2019-11-30 11:26

Det pratas mycket om vad man behöver ur olika avseenden som t.ex. ljudtryck, låg disst, spridningsbeteenden, snabbhet på laddning av CD i spelare, utsträckning i basen osv...
Har du detta klart för dig själv eller är du fortfarande på upptäcktsresa ? :)

Själv kan jag bara konstatera att jag behöver mycket mindre men svårare egenskaper än vad jag trodde.
Hur ser det ut för dig, hur har du prioriterat och vad anser du är behöver vs villhöver ?
Och vad återstår att göra hemma hos dig ?

Jag behöver:
-välljudande egenskaper som återfinns hon Ino pi60 familjens högtalare. (Klart)
-kunna spela ungefär lika starkt som pi60s fullrange skulle mäkta med i mitt rum. (Klart)
-ungefär 20-30Hz full nivå/utsträckning i basen. (Klart)
-ha ett tämligen akustikreglerat rum som tar ner störningar från det egna lyssningsrummet. (Här är jag nästan hemma)
-ha en uppspelningskedja som enkelt startas/stängs av med max två knappar, det behöver kännas så komplett. (Här är jag hemma)
-kunna spela upp utan krångel, oavsett signalkedja så ska handhavande vara bra och funktionen stabil. (Finns en del att önska än...)
-ha fjärrkontroll till volymkontrollen. (Klart)
-sweetspott som ej kräver huvudet i ett skruvstäd (klart)
-naturligtvis kunna spela all typ av musik och ljud med behållning, det är ett resultat av dom egenskaper jag behöver (klart)

Övriga detaljer eller kvantiteter är villhöver :)
Jag villhöver:
-kapacitet i ljudtryck som är på gränsen till vad i64s och infraY12 mäktar med i min rumstorlek. (Saknar slutsteg kralliga nog och kan ändå inte användas på detta vis innan jag bor i hus)
-ha omedelbara och alerta laddningstider på all typ av utrustning för t.ex. avspelning/uppspelning. (Ett framtida mål)
-försvinnande låg disst i anläggningen som helhet, den totala distorsionen ska vara försvinnande låg vid alla normala ljudtryck. (Detta känns uppnått nu, och vetskapen om att än mer lågdistande steg ska införskaffas gör att jag säker klart)
- Ungefär 10-20Hz full nivå/utsträckning i basen. (Här är jag ej helt hemma, och det kan ej åstadkommas i nuvarande rum trots infraY12 utan att bygga om det mer än jag är villig till)
-en bred sweetspott som täcker hela soffan (här är jag ruskigt nära nu och det låter riktigt bra i hela soffan, ha hela lägenheten! det har inte testats mycket med detta så finns säkert mer att hämta)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vad är egentligen dina behov ?

Inläggav Nattlorden » 2019-11-30 11:31

Ingenting som återstår. Mina ljudtryckskrav är mindre än dina och jag har inte liknande "lathetsbehov" - det gör mig inget att behöva starta 7 prylar och gå tre meter om jag vill reglera volymen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-11-30 11:38

Nattlorden skrev:Ingenting som återstår. Mina ljudtryckskrav är mindre än dina och jag har inte liknande "lathetsbehov" - det gör mig inget att behöva starta 7 prylar och gå tre meter om jag vill reglera volymen.

Du har ju byggt ett akustikreglerat ljudrum och har kompetenta högtalare så du har ju bockat av 95% av det som har med vägljudet att göra därigenom :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-30 11:41

Det där med ” tillräckligt bra ” är eftersträvansvärt. Då sitter man inte längre och lyssnar efter fel i ljudet längre, utan musiken tar över helt. Det kan handla om en justering på 0,5 dB i nivå för diskantregistret för att allt ska falla på plats med rätt instrumentkaraktärer.

Bor man i lägenhet får man väl gilla läget. Jag har gett upp detdär med bas ned till 15 Hz. Jag nöjer mig med de 30 Hz som hybriddist med LT fixar vid normala ljudtryck. Det räcker. Och jag har noll problem med integration. :D

Apropå apparater. Jag skulle aldrig stå ut med en cd-spelare med fysiska skivor . Användarvänligheten är 100 - 0 med streamers jämfört med CD .

Så även om jag ägde en CD från Krell eller en CD 12 från Linn så skulle de stå oanvända.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-11-30 11:54

Mina behov sträcker till att jag vill kunna lyssna och få intrycket av att det står en faktisk orkester i mitt vardagsrum och spelar samt att radiorösten är personlig, dvs. att radioprataren finns i mitt lyssningsrum.
Och i dagsläget har jag det utan att ha ruinerat mig.
Senast redigerad av Perfector 2019-11-30 13:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-30 13:05

Krav på ljudanläggningen som är uppfyllda i dag:

- Riktigt, på riktigt, bra ljud! :)
- Möjlighet att på huvudanläggningen enkelt kunna spela; CD, DVD-A, SACD, Vinyl, Spotify, FM-radio samt musik lagrad på NAS
- Surroundljud 7.1 från filmer på DVD och BD.
- Ljud från TV:n (Netflix, Play, vanlig TV, Youtube)
- Normal bekvämlighet (fjärrkontroller för volym & "btya spår" samt kunna kontrollera menyer på filmer och konsertfilm)

Här är jag inte riktigt framme;

- Spela med högre ljudtryck än i lyhörd lägenhet :cry:
- Kanske bättre akustik i lyssningsrummet (men det finns tjusning att ha riktigt finljud även i ett vanligt vardagsrum)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2019-11-30 18:23

Jag vill bara ha ett harmoniskt ljud som jag kan leva med.
Det får inte låta vasst och för mycket bas som överrösta röster. Rent och klart..
Viktigt med akustiken i rummet så röster kommer fram tydligt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-30 18:36

Jag nöjer mig med världens bästa högtalare. Att de dessutom är gjorda för vanliga bostadsrum gör det hela fulländat. Bara att spela musik och se glad ut var man än befinner sig i rummet. Sitter jag lite mer still så fungerar det bra med världens bästa engelska högtalare också, även om jag f n lirar på hyfsat schysta amerikanska högtalare som ger en hel del grädde på moset, så länge man sitter på rätt plats. Rimligt bra förstärkare o källor låter ändå likadant. Kablar har jag också, precis lagom långa och många. Just nu är mina "behov" uppfyllda med råge. Bara mina trådlösa hörlurar som skulle kunna förbättras, men något ska jag väl ha att tråna efter även om lösningen är uppenbar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-11-30 19:41

Just idag har jag lyssnat på Julien Baker, Ramones och Beatles på mina Guru Junior via en vid det här laget rätt gammal(pre 4K TV) denon-receiver. Har inte riktigt kunna placera högtalarna som jag vill, så jag ställde in med lite Audrey 32xt och dynEq och det funkar alldeles utmärkt. Har tänkt otroligt lite på hur det låter idag, och mer på hur fantastiskt bra musiken är. Så jag är nog ganska nöjd. Allt via Spotify btw, så har inte behövt gå och plocka fram en enda skiva.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-11-30 19:45

Som en parentes kan jag nämna att min dotter är nöjd med att spela musik på sin telefon. Försökte ställa in en stereo på hennes rum idag, men hon tyckte att det var viktigare att ha en skål med snäckskal där jag tyckte att den kunde stå... såatte...
Häpp!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-30 20:31

hifikg skrev:Jag nöjer mig med världens bästa högtalare. Att de dessutom är gjorda för vanliga bostadsrum gör det hela fulländat. Bara att spela musik och se glad ut var man än befinner sig i rummet. Sitter jag lite mer still så fungerar det bra med världens bästa engelska högtalare också, även om jag f n lirar på hyfsat schysta amerikanska högtalare som ger en hel del grädde på moset, så länge man sitter på rätt plats. Rimligt bra förstärkare o källor låter ändå likadant. Kablar har jag också, precis lagom långa och många. Just nu är mina "behov" uppfyllda med råge. Bara mina trådlösa hörlurar som skulle kunna förbättras, men något ska jag väl ha att tråna efter även om lösningen är uppenbar.

Jag kan rekommendera Sony wh1000 xm3 eller B/O H9i.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-11-30 23:37

Mina behov är att jag ska bli nöjd med välljud i kombination med ljudtryckskapacitet.
Har för länge sedan insett, att det troligen aldrig blir så 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

pontareee

Inläggav pontareee » 2019-11-30 23:49

Jag vill att det låter bra till film, serier och musik. Tidigare var jag nöjd med piPs men sen hörde jag i14 och behövde dessa, sitter nu med i14, d2-f center och 6 a1'or (basar 4x XTZ 10" håller på att ersättas med Y-2). Med detta tycker jag att det låter tillräckligt bra i de flesta sammanhang, behöver inte sitta och lyssna efter fel i musiken som jag gjorde innan jag hittade Inos högtalare, vilket gör att jag kan fokusera på musiken och ibland även beklaga mig över dåliga inspelningar.

Mitt vardagsrum är inte alls akustikreglerat men jag tycker det är bra nog, har ino aco bakom i14, that's it.

Det jag villhöver är väl feta slutsteg, a2'or istället för a1'or bättre bioförsteg för 2 kanalslyssning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-01 02:33

Tangband skrev:
hifikg skrev:Jag nöjer mig med världens bästa högtalare. Att de dessutom är gjorda för vanliga bostadsrum gör det hela fulländat. Bara att spela musik och se glad ut var man än befinner sig i rummet. Sitter jag lite mer still så fungerar det bra med världens bästa engelska högtalare också, även om jag f n lirar på hyfsat schysta amerikanska högtalare som ger en hel del grädde på moset, så länge man sitter på rätt plats. Rimligt bra förstärkare o källor låter ändå likadant. Kablar har jag också, precis lagom långa och många. Just nu är mina "behov" uppfyllda med råge. Bara mina trådlösa hörlurar som skulle kunna förbättras, men något ska jag väl ha att tråna efter även om lösningen är uppenbar.

Fina lurar, men ingen av dem kan man trycka in i öronen. För finlyssning har jag HD650, med sladd. Den uppenbara lösningen är, så klart, Apples nya lurar, men än fungerar mina JBL hyfsat, så jag sliter ut dem först.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-12-01 16:10

Sony har en modell med snarlikt namn som man kan trycka in i öronen, WF-1000MX3: https://www.sony.se/electronics/truly-w ... wf-1000xm3

Har inte testat själv, men söker man lite finns en del fina recensioner.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-12-01 16:28

hifikg skrev:
Tangband skrev:

Fina lurar, men ingen av dem kan man trycka in i öronen

Du skrev hörlurar. Sådana kan man inte trycka in i öronen om man vill överleva.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-01 17:37

Nattlorden skrev:Du skrev hörlurar. Sådana kan man inte trycka in i öronen om man vill överleva.

Vad kallas dom där som man sticker in i öronen? Obehagliga? Obekväma?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-12-01 18:34

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Du skrev hörlurar. Sådana kan man inte trycka in i öronen om man vill överleva.

/ B

in-ear
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-01 20:04

Perfector skrev:
Bill50x skrev:

/ B

in-ear

in-ear vaddå? :)
fast nu skenar tråden, redan. Det var inte min mening.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-12-02 11:40

Mina behov stannar nog vid ca 8 tum (eller dubbla 7") i frontar.
Något liknande A1 som surround (typ 12 stycken) och någon lämplig center (typ d2).
Det ska bli fyra infra X eller möjligen X-4. Får se om det räcker..
Ska satsa på mer akustikreglering också.

Jag tror nog att det räcker långt för mina behov.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-12-02 11:55

Kapaciteten i min anläggning räcker till mina behov. Cirka 450 W per kanal finns disponibelt. I basregistret finns fyra Ino Audio W104 i basreflexkonstruktion, vilket räcker för mig.
Stereomöbeln har hjul; jag drar fram den till soffan när jag spisar så kan jag ladda någon av de tre CD-spelarna med fonogram utan att resa på mig. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-12-02 12:23

Morello skrev:Kapaciteten i min anläggning räcker till mina behov. Cirka 450 W per kanal finns disponibelt. I basregistret finns fyra Ino Audio W104 i basreflexkonstruktion, vilket räcker för mig.

Det säger väl inte så mycket? Är det inte ljudtryckskapacitet som är det som räknas? Eller förväntas vi veta hur mycket W104:or ger vid angiven effekt?

Jag ifrågasätter inte att ljudtrycket blir tillräckligt för dig, men detta är ju ett ingenjörstätt forum, detta...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-12-02 12:44

Jag utgick från att den typiska faktiskt-medlemmen är väl förtrogen med Ingvars baselement. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-12-02 13:20

Behov:
- Att kunna spela världens bästa rock 'n' roll med den ljudnivå jag önskar och det skall låta bra.

Klart: Stereon fixar det lätt!

Problem:
Dåligt rum, lyhört men kan gasa på när hursvärden är borta vilket är ganska vanligt. Måste köpa hus men för att kunna göra det måste jag ha fast jobb vilket är nästn omöjligt att få tag i.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-12-02 14:16

Morello skrev:Jag utgick från att den typiska faktiskt-medlemmen är väl förtrogen med Ingvars baselement. :D

:twisted:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-02 19:13

Morello skrev:Jag utgick från att den typiska faktiskt-medlemmen är väl förtrogen med Ingvars baselement. :D

Vem är Ingvar? :mrgreen:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2019-12-02 21:53

Mitt krav visade sig vara att slippa byta säkringar en gång i kvarten. :D

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-03 01:18

Ska jag vara helt realistisk så har ja så ja klarar mig. Orion är en fin högtalare med stort frekvensomfång och stor sweet spot. Hittade ett extra Behringer A500 i en osprättad låda som jag borde ha kopplat in. Lödde till slut sladdarna som behövdes och nu beter sig basarna mycket kontrollerat. Konstigt nog bottnar dom inte så lätt längre. Nu har jag
60 W till diskanterna
200 W till mellenreg
120 W till vart baselement (4)

Till film och viss electronica behövs ytterligare resurser under 30 Hz och till det passar mina 16 impulsköpta XLS10' fint, men innan dett projekt kan gå igång behövs en stereomöbel.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Återgå till Generellt om hifi