Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Svante,
Du måste nog utveckla dig lite. Eller så ville du inte att någon skulle skriva något alls i den här tråden

<snip>
... så att den sticker ut i radion och därmed (av en för mig
svårförståelig anledning) köps av flest konsumenter...
Det är just detta jag vill förstå. Jag vill inte nöja mig med att det är konstigt eller svårförståeligt, jag vill förstå varför det är så. Ett bra sätt att förstå sina fiender är att bli vän med dem, att försöka tänka som de gör. I detta måste man gå in med öppet sinne, för man kan ju tänkas hitta något som man inte vill, och gör man det så blir man klokare.
Jag tror nämligen att det finns ett antal fysikaliska och perceptuella faktorer som gör att flertalet konsumenter reagerar positivt på kompression i ett icke-hifi-perpektiv. Det är de jag vill ha fram.
Jaha...
Jag tror att världen är ryggen på en sköldpadda, och nu vill jag har fram bevis för att det är så!!!
Allvarligt talat:
Man kan tro vad som helst. Men att starta en diskussion med en hypotes, och sedan diktera att den inte får ifrågasättas

utan bara stärkas med nya spekulationer, det är ett väldig märkligt och helt ovetenskapligt agerande.
Jag som undersökt de psykoakustiska fenomenen tämligen noga med avseende på kompression, våga säga att:
Jag VET att praktiskt taget INGEN föredrar en komprimerad version, annat än om man fråntas makten över volymkontrollen (det vill säga att det blir starkare på grund av komprimeringen).
Detta ovanstående gäller för komprimering efter mixning, och det gäller oavsett anläggning - och det gäller oavsett musik! Jag har hittills faktiskt
aldrig stött på några undantag.
Att då se att hypotesen om motsatsen lanceras som en "sanning som inte behöver bevisas" (som inte ens
får ifrågasättas i tråden

) är störande. Att se det framställas som ett axiom alltså, som
skall ges stöd för och som skall "förklaras psykoakustiskt" i tråden! Det blir nästan en absurd upplevelse att se ett sådant trådämne.
Att saker komprimeras är förstås inte beroende på någon slump, det
har orsaker. Med de har
ingenting med psykoakustik att göra - det har med radiolyssningsbeteenden att göra.
Folk som lyssnar på radio rör ju inte på volymkontrollen medan de letar efter nya stationer.
Det är detta beteende som lett till det escallerande komprimeringsvansinnet, och (här kommer något viktigt!):
Det är något som inte bara hifi-människor reagerat på - detsamma gäller för många, många som arbetar professionellt med musikproduktion (musiker, producenter och i synnerhet ljudtekniker!).
Jag som ritar inspelningsstudior stöter på denna diskussion nästan varenda vecka nuförtiden, och att kalla detta för en konflikt mellan hifi-människor och ljudtekniker är helt verklighetsfrånvänt. Det finns ett litet antal ljudtekniker jag stött på (och lite flera mastringstekniker) som försvarar även de värsta avarterna av musikstympning med hjälp av kompressorer, men den övervägande majoriteten står på samma sida som hifi-människorna!
Därmed vill jag säga att hela idén att "lära känna sin fiende" är kontraproduktiv. Fienden är ett fenomen - det är inte några grupper människor. Möjligen skulle man kunna säga att den enda riktigt stora fienden är "bristen på regel för radioutsändning som begränsar medelvärdet till -20 dB".
Får vi en sådan regel så kommer kompressionsvansinnet att vara ett minne blott*.
Vh, iö
- - - - -
*Fast bruket av kompressorer i konstens tjänst kommer förstås inte att upphöra, ej heller "missbruk på grund av okunskap", men det viktiga är att ett idiotiskt incitament att förstöra kommer att försvinna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).