Tanke byggen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andre

Tanke byggen

Inläggav andre » 2006-03-06 09:44

Är det någon mer än jag ,som ligger och tänker på kvällen om olika byggen som både är möjliga och omöjliga ,en del pga okunnighet en del rent ogenomförbara både praktiskt och ekonomiskt.
Tänkte att detta skulle bli en länk om sådana byggen.

Det jag just nu funderar på är en micro anläggning till min äldsta tjej(13 år)
En Mp3 som källa till en T-Amp eller ännu bättre en liten och snygg(hon är estet) rörförstärkare samt ett par 1-2 L högtalare med ett förbluffande ljud som fyller hennes 12 kvadrat med välljud.

Ett par små party högtalare 8) (motsägelsefullt :roll: )

Inga svar, bara tankar o funderingar :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-06 10:52

Tänker på hur man bäst skall bygga ett system med någon sorts mediaspelare mellan datorn och anläggningen.
Senast redigerad av paa 2006-03-06 11:18, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-06 10:56

Ligger och tänker på hur man ska renovera och bygga ut huset. Jag vill ha ett dedikerat lyssnings & film rum.

MVH Christer

EDIT: Stavfel :oops:
Senast redigerad av Kribban 2006-03-06 13:29, redigerad totalt 1 gång.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-06 12:24

Jag tänker för mycket. Får ideer stup i kvarten, vissa går så långt som till simulering och design-fasen, dom flesta stannar där pga. ekonomi. Endast en handfull realiseras. Det är tråkigt! Skulle vilja bygga dygnet runt ju.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-06 12:53

Jag har funderat och nu har det råkat bli verklighet och nästan greppbart...
Men i tanken låter högtalarna bra med..... . :?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-06 14:48

jag har lagt ner tänkandet...det skulle aldrig bli så bra som att ta nåt som nån som kan byggt :) men det kan nog bero på att jag är mest intresserad av själva trähantverket inte matematiken

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-06 14:55

Det är ju tur att man inte byggt alla tänkta byggen! Vi hade ju alla varit trångbodda då. Skämt åsido - det är ju lite självreglerande - efter intensiva byggperioder räcker ju vare sig pengar eller utrymme till mer!

Har ägnat lediga stunder de senaste 10 åren år tankar kring konstruktioner med många små basar. Basarna är hemma - de bor på vinden - så egentligen är det ju bara att börja! Från början hade jag tänkt mig öppen baffel men efter hand har det smugit sig in tvivel mot att det skulle funka. Så börjar man då om igen - kanske TL skulle vara grejen? Vem vill bo med ett par telefonkiosker i vardagsrummet? Kanske skulle vara riktigt små burkar istället?

/Jocke

Är man inte skitzo så kan man bli! Synd att psykvården är så underbemannad - de kunde ta hand om oss annars!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Tanke byggen

Inläggav soundbrigade » 2006-03-06 15:13

andre skrev:Är det någon mer än jag ,som ligger och tänker på kvällen om olika byggen som både är möjliga och omöjliga ,en del pga okunnighet en del rent ogenomförbara både praktiskt och ekonomiskt.
Tänkte att detta skulle bli en länk om sådana byggen.

Det jag just nu funderar på är en micro anläggning till min äldsta tjej(13 år)
En Mp3 som källa till en T-Amp eller ännu bättre en liten och snygg(hon är estet) rörförstärkare samt ett par 1-2 L högtalare med ett förbluffande ljud som fyller hennes 12 kvadrat med välljud.

Ett par små party högtalare 8) (motsägelsefullt :roll: )

Inga svar, bara tankar o funderingar :)

ÅHÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-03-06 17:52

Oj, tankar om vilka projekt som kunde vara kul har jag haft många. Som tur är så har jag förkastat de flesta på tankestadiet, men ett tiotal hoppas jag fortfarande att jag kommer att genomföra.

De flesta akustikreglerande åtgärderna ligger på is och avvaktar beslut om eventuellt bostadsbyte.
De flesta högtalarprojekt har lagts ner, endast 3 lever kvar i tankevärlden.

Just nu ligger elektronikprojekten högt upp på listan för att jag tycker att de är roligast, men tyvärr så bör man stoppa in dem i passande lådor också. Riktigt bra och snygga lådor är mycket dyra, och alla billigare lösningar kräver en hel del tid och arbete.
Jag hoppas i alla fall ha något med mig till DIY träffen i Gbg i april.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-06 18:08

silvervarg skrev:Jag hoppas i alla fall ha något med mig till DIY träffen i Gbg i april.

Berätta mer om DIY-träffen - jag borde kanske vara där med lite rör ....
("Helst inte Kesselmark, vi hade tänkt att ha det riktigt trevligt!!!"). ... eller finns det en särskild tråd för den????
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-03-08 12:35

Berätta mer om DIY-träffen

Hela tråden går på Hififorum.nu: här

Mest instressant är väl datumet:
Bent Jansson: "Nu är i varje fall datum bestämt: Det blir den 22/4 2006."

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 12:41

silvervarg skrev:
Berätta mer om DIY-träffen

Hela tråden går på Hififorum.nu: här

Mest instressant är väl datumet:
Bent Jansson: "Nu är i varje fall datum bestämt: Det blir den 22/4 2006."

Det är kö till HiFiforum - har inte blivit medlem. DOCK - vill himla gärna komma och ta med mig nåt (skulle, om jag har lite eld i baken, kunna skrapa ihop 3 eller rentav 4 slutsteg och kanske 2 försteg - RÖR).
Kan man bli anmäld på nåt sätt???

(HILFE HILFE!!)

Användarvisningsbild
andre

Mera tankar

Inläggav andre » 2006-03-15 13:27

Utveckla rörförstärkaren genom att integrera en mp3 med radio i frontpanelen på en rörförstärkare ,med strömförsörjning till mp3:n.
Usb ingången på sidan,hitec och nostalgi i en härlig komination. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Mera tankar

Inläggav soundbrigade » 2006-03-15 13:46

andre skrev:Utveckla rörförstärkaren genom att integrera en mp3 med radio i frontpanelen på en rörförstärkare ,med strömförsörjning till mp3:n.
Usb ingången på sidan,hitec och nostalgi i en härlig komination. :)

Fixa en hållare, menar du så man kan trycka dit sin iPod eller nåt. Skulle vilja ha en liten modul (har jags krivit det??) med USB interface och D/A-omvandlare så man slapp plocka signalen från hörlursuttaget på sin bärbara.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-15 14:48

Detta är ju sjukt! Här har man gått runt och tänkt/planerat på att bygga surroundhögtalare i typ ett halvår. Och nu när tankarna börjar utkritsallisera sig i färdiga högtalare så börjar man samtidigt fundera på att bygga en center. Vart ska detta sluta? Nu bara måste jag ju bygga en center för tänk om jag aldrig får reda på hur bra den skulle blivit... 8O

Tänk om jag börjar planera på 4st basmoduler också...försent! :oops:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-15 14:52

Martin skrev:Detta är ju sjukt! Här har man gått runt och tänkt/planerat på att bygga surroundhögtalare i typ ett halvår. Och nu när tankarna börjar utkritsallisera sig i färdiga högtalare så börjar man samtidigt fundera på att bygga en center. Vart ska detta sluta? Nu bara måste jag ju bygga en center för tänk om jag aldrig får reda på hur bra den skulle blivit... 8O

Tänk om jag börjar planera på 4st basmoduler också...försent! :oops:

Skaffa några nummer av tyska blaska Takt & Ton (eller var det Kland & Ton??) - där kör de ofta surroundsystem.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-15 15:07

I vilket syfte menar du? Avskräckande eller inspirerande? Jag är nog rädd för att det kan inspirera ganska mycket och det är ett problem för mig då jag redan är mer inspirerad än vad jag vill vara. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-15 15:44

Inspirerande!
De drar sig heller inte för att trycka in lite lyx-element SEAS Excel eller Dynaudio eller Thiel och Manger. Allt för att James Bonds raketgevär ska låta så bra som möjligt .....

Tycker tidninger är bra - mycket kul idéer. Har varit diskussion här (??) om tidningar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-15 15:51

Jag tycker lyxelement är tråkigt. Det är mycket roligare med skitbra ljud med "billiga" element. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 15:58

Martin,

Kan du inte drömma till något med elementen P17RCY och Seas 535 ;-)

(har använts i varierande saker men väntar på nya roliga ideer - det finns sex av varje)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-15 16:33

Martin skrev:Jag tycker lyxelement är tråkigt. Det är mycket roligare med skitbra ljud med "billiga" element. :)

Ingvar Kamprad sa något bra i sina budord. Att tillverka en bra möbel var ingen konst för en medelmåtta med obegränsade resurser och där det kunde stå vilken siffra som helst på prislappen, men det krävdes en expert att göra en bra möbel till ett pris som alla kunde betala.
Jag har själv begränsad ekonomi och tycker det är kul att försöka få ihop saker som inte är för dåliga. Tittar ofta på billiga element och komponenter. Nu köper jag trafos för £25-30 till mina förstärkare istf motsvarade "brand" för det 2- eller 3-dubbla priset.
Ljudialementen lockar definitivt, liksom HiFi-kits billiga ...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 16:40

Man kan köpa fina element billigt ;-) Begagnat...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-16 05:51

oj oj, jag bygger minst 2-3 subwoofers varje dag :lol:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-03-17 14:12

Soundbrigade: Kan man bli anmäld på nåt sätt??? (till DIY träffen i Gbg)

Man behöver inte anmäla sig i förväg. Det är dropin. Utställare är välkomna från 9:00 och övriga från 10:00.

Återgå till Generellt om hifi