Stranne skrev:Näe jag har iaf aldrig haft nåt steg/förstärkare som är över 40 grader på
locket UTAN att spela...
Då har du aldrig haft en Onkyo

Moderator: Redaktörer
Stranne skrev:Näe jag har iaf aldrig haft nåt steg/förstärkare som är över 40 grader på
locket UTAN att spela...
-Palle- skrev:Stranne skrev:Näe jag har iaf aldrig haft nåt steg/förstärkare som är över 40 grader på
locket UTAN att spela...
Då har du aldrig haft en Onkyo
mike34 skrev:Kan det bero på DC delen i AC/DC som ställt till det ?
Stranne skrev:Näe jag har iaf aldrig haft nåt steg/förstärkare som är över 40 grader på locket UTAN att spela...
odysse skrev:fick du någon ordning på steget ?
jag har också en rotel 991 som har tagit säkringen tidigare och knäpper i reläna till och från , jag konstaterade nu att det blir varm av att bara stå
påslaget också ( gissar på 40-45 c) . upplever dock att det låter normalt , åtminstone på lägre volymer ...
Ted_B skrev:Signal/högtalar-kablar i eller ur, påverkar det?
2-ch skrev:Brukar väl vara alla kablar ur utom 230V
Ted_B skrev:Såhär står det i servicemanualen :
"Prior to Bias Adjustment, run about 5minutes with rated output(8ohms) and
warm up Power Transistor and Heat Sink. Set input off."
Betyder inte det att man belastar den ganska hårt för att få upp värmen i den och sedan stänger av insignalen och gör mätningen och justerar?
Betyder "run...with rated output(8ohms)" att den skall gå för fullt och det därför inte räcker att spela musik på hög volym i ca fem minuter?
2-ch skrev:Ted_B skrev:Såhär står det i servicemanualen :
"Prior to Bias Adjustment, run about 5minutes with rated output(8ohms) and
warm up Power Transistor and Heat Sink. Set input off."
Betyder inte det att man belastar den ganska hårt för att få upp värmen i den och sedan stänger av insignalen och gör mätningen och justerar?
Betyder "run...with rated output(8ohms)" att den skall gå för fullt och det därför inte räcker att spela musik på hög volym i ca fem minuter?
Nu verkar ju din bli rejält varm alldeles av sig själv, det borde räcka.
Du kan ju annars göra så att du gör en första grov-inställning när den stått på en stund.
Sen en finjustering när du har spelat kraftigt.
Effektmotstånd kan vara att föredra istället för att låta högtalarna sköta det jobbet.
Särskilt om man bor i lägenhet.
Ted_B skrev:Så, idag drog jag upp volymen relativt högt, lite högre än vad som är trivsamt att lyssna på, lät den sedan stå och spela medans jag tog en snabbvända till affären.
Mätte sedan upp värdena och fick dem till 9 och 10 mV på h/v kanal.
Efter justering ligger de på 7 mV som det står i manualen att det ska vara.
Duger det så eller är det meningen att förstärkaren ska gå på full effekt via ett motstånd innan justering?
Vad gör det för skillnad om biasen inte är riktigt rätt?
För högt gör att den går varm har jag förstått, för lågt gör att den inte lämnar full effekt eller distorderar mer eller vad???
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster