StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-02-20 22:46

Bravo :D, hur läckert som helst!

Riktigt kul (och inspirerande) läsning!!!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-21 02:16

Roligt att det inte bara är jag som tycker att det blev bra! :D

Jag tycker att det är mycket svårare att bedömma utseendet på sina egna högtalarbyggen än att bara jämföra köpes-högtalare mot varandra. :roll:
Det är ju lite svårt när man själv får välja precis hur det ska se ut. Finnish, form, storlek, element mm.

Så jag tänker mycket att jag kanske skulle ha gjort på nått annat sätt eller använt att annat träslag. :roll: Men hur som helst så är det jätteroligt att höra av andra att man lyckats! :D

Så tack för allt positivt! :)

Jag har varit iväg och köpt en bil i helgen så därför har jag varken hunnit lägga upp några bilder eller snickra nått. :cry:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-21 02:38

Nwalmaer skrev:En fråga: Skissar du ner dina design ideer på papper, på datorn eller vad det nu kan vara. Eller kommer du på saker on-the-fly så att säga? Själv skissar jag fram mina ideer i 3D Studio Max, vilket är speciellt trevligt då om man använder millimeter skala, bara kan kolla dimensioner på "bitarna" i 3d modellen och ge uppgifterna till den som ska såga.

Du verkar ju veta vad du gör, om man säger så.

Jag gör det mesta i huvudet. När jag skulle börja bygga dom här högtalarna så funderade jag länge på hur jag ville att dom skulle se ut och sen tog jag bara några mått som jag tyckte skulle se bra ut. :wink:

Men grundteorin är väl så smal baffel som möjligt. (20cm). Och sen tyckte jag att det skulle se bäst ut om varje sida svängde 5cm så då fick det bli så. :wink: Och när jag hade dom måtten så var det bara att räkna fram höjden för att få rätt volym.

Sen har jag självklart kluddat ner några ritningar på papper för att räkna på placering av stag, portar och element.
Men dom ritningarna blir så slarviga så att jag sällan förstår dom dagen efter när jag inte har allt färskt i minnet! :D
Så det hade varit en klar fördel att jobba i 3d Studio. Då skulle man ju känna sig lite proffsigare! :)

Men samtidigt så kommer jag på nya saker mest hela tiden så jag tror inte att jag skulle ha så stor hjälp av ritningen.

Och ärligt talat så är det sällan jag egentligen vet vad jag gör! :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-22 01:35

Nu har jag och tjejen fixat till bilen så den är i nästan nyskick. Tvättat, polerat, städat mm. Här är en bild på den.
Bild

Så nu ska jag bara fixa till den andra bilen så att den går att sälja. Sen måste jag fortsätta snickra. Det var länge sen det hände nått med högtalarna nu! :cry:

Men nu ska ni få lite högtalarbilder.
Efter centern så var det dags för bakhögtalarna att få kolfiber och björkfanér. Och det är väl just fanéringen av dom svängda sidorna som jag har varit mest orolig för ända sen jag började bygga högtalarna. :roll: Jag har ju sett några personer på olika forum som inte har fått riktigt hundraprocentigt resultat.
Och en sak som jag funderade mycket på var vilket lim jag skulle använda för att fästa fanéren i spacklet. :roll:

Hur som helst så måste kolfibern först på plats och det är samma som på centern. Först svart spray.
Bild

Sen dit med polyester på aluminiumen och kolfibern och högtalaren och på det lite extra tyngd.
Bild

Även här var det en liten sväng på kolfibern men den la jag precis där basen ska sitta och där blir det ju bara ca 8mm kolfiber på varje sida så det kommer inte att synas. :)
Här grov-klipper jag till kolfibern med sax.
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-24 15:53

Sen fräste jag runt högtalaren med en tunn plywoodskiva som mellanlägg så att det blir några mm kvar att slipa.
Bild

Här är kanterna slipade.
Bild

Sen var det dags att ta upp hålen. Först skar jag upp ett litet hål med kniven så att frässtålet gick ner. Då tog jag stålet med kullager och fräste runt hålet.
Bild

Men problemet är att ta bort kolfibern där försänkningen är. På centern så bytte jag ju ut kullagret mot en bricka eftersom kullagret inte ryms mellan kolfibern och Mdfen. (Se sidan 3 i tråden.)

Nu hade jag en annan lösning på problemet. Jag tog aluminiumjiggen jag hade gjort för att fräsa runda hål och ställde in den så att skruven som jag tidigare hade som centrumtapp nu följde högtalarhålet och frässtålet lämnade ca 2mm kolfiber att slipa. Se på bilden så förstår ni säkert! :wink:
Bild

Här är hålen slipade.
Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 16:02

uppfinningsrik kille vill jag lova :) hoppas du får till faneringen bara nu!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-25 14:47

Nu är det dags för fanéring. Det första problemet var att hitta ett bra lim att fästa fanéren med eftersom trälim inte fäster nått vidare på spackel. :roll:
Jag provade några olika men ingen riktigt bra. Och kontaktlim ville jag inte använda eftersom jag har dåliga erfarenheter av det. Jag har limmat mycket tyg och sånt i mina billjudsbyggen och då brukar det ibland släppa efter ett tag så därför ville jag inte använda det. Jag vill ju att högtalarna ska vara lika snygga om 10 år. :)

Jag provade även att limma med polyesterplast eftersom det brukar fästa på nästan allt. Det gick riktigt bra. Enda problemet var att plasten gick igenom fanéren så att det syntes igenom.

Men det fick bli plast ändå. Jag tänkte att jag får väl lägga ett lager fanér till som jag limmar med trälim om det behövs.

Så först la jag ett lager plast.
Bild

Och sen la jag dit fanéren.
Bild

Sen la jag ett liggunderlag på fanéren för att få ett jämnare tryck.
Bild

På det la jag 2 st 4mm plywood också för att jämna ut trycket. Sen drog jag 8 spännband runt lådan.
Den här metoden var ju ganska misslyckad när jag använde den på en plan yta på centern men nu tänkte jag att trycket borde bli större i mitten eftersom lådan är högst där.
Bild

Bild

Trycket blev ändå inte så högt så jag la in reglar under spännbanden för att öka trycket. Jag tryckte in två tvingar också för att få ytterligare lite tryck i mitten. Fördelen med plast är att det är lång härdtid så man hinner justera ganska mycket innan det börjar härda. Självklart beror det på hur man blandar men om man blandar rätt så tar det ganska lång tid.
Bild

Sen var det bara att vänta till nästa dag innan jag fick se resultatet. Nackdelen med plast är att det tar väldigt lång tid! Men jag började fanéra den andra bakhögtalaren samtidigt så då hade jag alltid nått att göra. :wink:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-26 22:59

Det gick bättre än jag trodde men som ni ser så gick plasten genom fanéren. Men det är ett senare problem. :roll:
Bild

Bild

Sen gjorde jag samma sak på andra sidan.
Bild

Och det blev ungefär samma resultat.

Bild

Ni kanske undrar varför jag börjar med sidorna? Det är för att plasten har ganska lätt för att rinna och det är inte så bra att det rinner där man redan har fanérat. Dom andra sidorna limmar jag med trälim.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-27 10:14

Blir det ett andra lager med faner på sidorna eller försvinner "plasten" när du lackar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-02-27 11:48

Hmm... Jag limmade trä-fanér på mina piP med kontaktlim på de avfasningarna.

Det fungerade bra, och det sitter kvar än... Har ju i och för sig "bara" varit
fanérade i drygt 1,25 år än... Kanske släpper om några år 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-27 11:50

Wolfie skrev:Hmm... Jag limmade trä-fanér på mina piP med kontaktlim på de avfasningarna.

Det fungerade bra, och det sitter kvar än... Har ju i och för sig "bara" varit
fanérade i drygt 1,25 år än... Kanske släpper om några år 8O

Ingen risk...använder man kontaktlim rätt så är det MYCKET starkare än matrialet man limmar....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-27 16:53

Tvett: Jag testade att pensla plast på halva en fanérbit och sen när det hade härdat så penslade jag på klarlack på hela fanéren och då kunde jag inte se var plasten var. :) Så det gör inget att plasten gick igenom fanéren, det försvinner när klarlacken kommer. :D

Wolfie: Jag har aldrig provat limma trä mot trä med kontaktlim så jag har ingen aning om hur bra det funkar. Jag har bara limmat tyg av olika slag på trä, plast och spackel. Men det är väl en plan yta så då blir det ju ingen belastning på limmet? Det borde inte vara nått problem! :)

The_Man: Man måste väl använda rätt kontaktlim rätt för att det ska bli rätt? :roll: Det sämsta kontaktlim jag har provat är Biltemas kontaktlim på sprayburk. Jag fick det inte att hugga nånting! Helt värdelöst! :cry:
Sen att det ska bli mycket starkare än matrialet man limmar måste väl bero på vilket matrial man limmar. Men jag antar att du tänker på trä av olika slag :?:

Men jag har iallafall misslyckats många gånger när jag har sträckt tyg över spackel som har mycket former. T.ex. den här dörrsidan. (Dåligt kort men det enda jag har)

Bild

Även på trä har jag fått släpp men det kanske är för att jag inte fått lim överallt. :roll:
Här har jag limmat tyg runt bokstäver och då fick jag lite släpp så bokstäverna blev inte helt skarpa.
Bild

Men det är klart att det är ju en helt annan sak än att limma fanéren på dom här högtalarna. Det är inga skarpa böjar så det blir inte alls samma belastning som på dom två bilderna här ovan. Så det hade säkert fungerat med kontaktlim också men jag ville inte chansa! :)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-27 17:04

StefanA skrev: Man måste väl använda rätt kontaktlim rätt för att det ska bli rätt? :roll: Det sämsta kontaktlim jag har provat är Biltemas kontaktlim på sprayburk. Jag fick det inte att hugga nånting! Helt värdelöst! :cry:
Sen att det ska bli mycket starkare än matrialet man limmar måste väl bero på vilket matrial man limmar. Men jag antar att du tänker på trä av olika slag :?:

Japp kontaktlim på på sprayburk har jag inte testat(men låter inte som en bra ide) har testat biltemas "vanliga" kontaktlim och det fungerar, men det finns bättre kontaktlim.....det som är viktigt med kontaktlim är att man limmar båda "produkterna" man ska limma ihop och väntar tills limmet slutat klibba innan man pressar samman. Kontaktlim är speciellt användbart när man håller på med mjuka matrial. Till trä rekomenderar jag trälim eller nån form av "montage" lim
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-27 20:38

Jag har provat flera kontaktlim på sprayburk och det fungerar ofta bra. Det är lätt att få ett jämnt lager. Men jag har provat ett som man penslar ut och det var mycket bättre.

Men som sagt till trä ska man använda trälim och det använder jag här när jag limmar undersidan. Trycket uppnås med hjälp av att jag först drar dom två tvingarna i miten och sen drar ihop dom fyra gängstängerna efter det.

Bild

Baksidan limmas på ungefär samma sätt. Först på med lim, sen fanér, sen vanligt hushållspapper mellan fanéren och Mdf-biten som sitter under tvingarna. Papperet är för att Mdf-biten ska fastna i fanéren.

Bild

Ovansidan.
Bild

Samma limning fast närmare och en annan vinkel. Här syns Mdf-bitarna som är där för att jämna ut trycket.
Bild

Samtidigt så slipas kolfiber längre in i garaget.
Bild

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-02-28 11:31

Grymt snyggt projekt. Kul med alla Macgyver-lösningar. Ska bli kul att se hur det blir när det är klart!
Vad är det för element?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 12:13

StefanA skrev:Baksidan limmas på ungefär samma sätt. Först på med lim, sen fanér, sen vanligt hushållspapper mellan fanéren och Mdf-biten som sitter under tvingarna. Papperet är för att Mdf-biten ska fastna i fanéren.

Åh tusan, skall MDF fastna i faneret ;-)

MDF är snyggt *ler sött*

/Magnus

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-28 15:46

Kaffekoppen skrev:
StefanA skrev:Baksidan limmas på ungefär samma sätt. Först på med lim, sen fanér, sen vanligt hushållspapper mellan fanéren och Mdf-biten som sitter under tvingarna. Papperet är för att Mdf-biten ska fastna i fanéren.

Åh tusan, skall MDF fastna i faneret ;-)

MDF är snyggt *ler sött*

/Magnus

För att den inte ska fastna så klart! :oops:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-28 15:49

ekeponken skrev:Grymt snyggt projekt. Kul med alla Macgyver-lösningar. Ska bli kul att se hur det blir när det är klart!
Vad är det för element?

Det kan du se i mitt första inlägg i tråden.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-28 18:53

Så här ser fanéren ut innan jag fixar till den så den passar på högtalaren. Jag hade aldrig sett fanér förr så därför så tänkte jag att det kanske finns fler som vill veta hur det ser ut. Fanéren är ca 2,5m lång och bredden varierar mellan ca 14 och 23cm.
Bild

Så här ser det ut när kanterna är slipade. Nu fattas bara att ta upp hålen för terminalerna. :)
Bild

Framifrån.
Bild

Här är bakhögtalare nr 2 som behövde betydligt mindre spackel.
Bild

Därför så la jag trälim på hela sidan förutom där spacklet är, där la jag plast.
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-04 13:10

Fram till nu hade allt gått väldigt bra men den här helgen gick allt dåligt! :cry: Kanske kan bero på att helgen inleddes med fredag den 13:e Januari. :roll:

Jag trodde att jag var så gott som klar med den första, att det bara var lite slipning kvar och sen lack. Men när jag satt där och slipade så tyckte jag att det såg ut som att den skiftade lite i färgen. Det var så att man kunde se genom fanéren var det var spackel och var det var Mdf. :twisted:

Här syns det.
Bild

Så det var bara att lägga ett lager till. Men så här i efterhand så är jag väldigt nöjd med det eftersom jag ångrade att jag fanérade vertikalt så nu kunde jag istället fanéra horisontalt. :wink:

Nästa bakslag var värre.
Bild

Bild

Det blev inte tillräckligt högt tryck nu heller fast högtalaren är svängd. :cry: När jag limmade med plast så gled fanéren bättre. Men trälimmet suger fast fanéren så det krävs mycket högre tryck för att fanéren ska bli slät och fin.

Så det var bara att ta fram stämjärnet.
Bild

Sen tog jag resten med raspen.
Bild

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-03-04 14:17

Jag liiiiiider med dig! Påt igen bara!
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-04 14:25

Det är klart att jag inte gav upp bara för det där. Och som sagt så var det här i januari så det är ju redan fixat! :)

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-04 16:27

StefanA skrev:Det är klart att jag inte gav upp bara för det där. Och som sagt så var det här i januari så det är ju redan fixat! :)

Det tror jag inte förrän jag ser bildbevis! :D
Underbart jobb, vilket tålamod!! 8O

Ungefär hur många timmar har du lagt ner tills nu?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-05 02:18

-distortion- skrev:Det tror jag inte förrän jag ser bildbevis! :D
Underbart jobb, vilket tålamod!! 8O

Ungefär hur många timmar har du lagt ner tills nu?

Jag vet inte hur många timmar jag har lagt ner men det är väldigt många!

Det var nu tålamodet fick sin största prövning. Det är inte roligt när allt bara jävlas hela tiden! :evil:

Men vill du se bilder på kaoset så kommer det här. :wink:

Nu använde jag plast istället eftersom det verkade fungera bra. Här lägger jag plast för att limma andra varvet fanér på första högtalaren.
Bild

Jag tycker att det blev mycket snyggare att lägga skarvarna den här vägen. :) Så det var lite tur att jag var tvungen att fanéra ett lager till.
Däremot så blev det 2 små bulor i fanéren så jag var inte helt nöjd. :cry:
Dom syns inte så bra på bilden men dom finns där!
Bild

Så då snittade jag upp bulorna och stoppade in en spik för att kunna få ner plast bakanför fanéren och förhoppningsvis få fast fanéren mot högtalaren utan att snitten sen skulle synas så mycket.
Bild

Sen satte jag press där bulorna var.
Bild

Jag trodde aldrig att det skulle bli så bra att det inte skulle synas men fanéren skulle iallafall fästa mot den andra fanéren så att jag kunde lägga ett tredje varv fanér.
När jag kollade efter limningen så var det precis som jag trodde. Det syntes var jag hade snittat men fanéren satt iallafall fast mot den andra fanéren.

Jag kände att det behövdes en ny metod för att limma fanéren på dom böjda sidorna. :?

Här är den mest misslyckade fanéringen. Jag insåg att det skulle bli dåligt så det var lika bra att ta bort fanéren innan plasten hunnit härda. Sen torkade jag bort så mycket plast som möjligt.
Nu syns det också tydligt färgskiftningarna på fanéren där det är Mdf/spackel.
Bild

Jag hade inte mycket flyt den helgen. Jag trodde att jag skulle ha hunnit fanéra båda högtalarna men jag jobbade ca 23 timmar med högtalarna den helgen och hade egentligen inte hunnit nått längre än innan jag började! Då känns det inte mycket roligt! :cry:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-06 19:16

Jag funderade mycket på andra metoder att få tryck på fanéren och kom fram till en lösning som verkade vara både enkel och bra.

Jag sågade ut en lagom stor bit ur en 9 mm plywood och limmade en list på varje sida.
Bild

Sen hade jag tur för första gången på hela helgen. Jag provade att sätta en tving på varje sida för att se om plywoodskivan gick böja efter högtalaren. Det gick bra, och medan jag och min pappa stod och pratade lite så small det till! 8O Det var spånskivan som sprack och tvingen tog en liten flygtur. Det kan inte ha varit många mm från att den förstörde kolfibern!
Bild

Men med lite förstärkning av spånskivan så kändes det som att det här var en bra metod. Jag förstärkte undersidan med två plattor 16mm Mdf.
Samtidigt limmade jag två lister på ovansidan för att hålla högtalaren på plats.
Bild

Här är första fanéringen med den nya metoden. De enda problemen den här gången var att spånskivan sprack av i mitten hela vägen eftersom jag hade förstärkt med två mdf-bitar istället för en stor. Därför fick vi sätta två tvingar på mitten av högtalaren för att hålla ihop det hela.
Bild

Här ser man den andra lilla missen vi gjorde. Tvingarna på baffelsidan sitter för långt ut vilket gör att trycket minskar en bit in på högtalaren.
Det blev bra ändå men nästa gång så var jag mer noga med att sätta tvingarna precis på kanten.
Bild

Nu förstärkte jag undersidan med ytterligare ett lager mdf plus en liten extra bit precis i mitten. Nu borde det väl ändå hålla :?:
Bild

Så här ska det se ut! :)
Bild
Bild

Nu gick det riktigt bra. :)
Det enda som är lite svårt är att hålla allt på plats tills första tvingen är dragen ordentligt. Vi började med att sätta en tving i mitten på varje sida utan att dra den på höger sida allt för hårt. Sen drog jag alla tvingar på vänster sida på bilderna (baffelsidan) allt vad jag orkade. Jag började som sagt med den i mitten och sen tog jag dom på sidorna av den och fortsatte så tills jag hade dragit alla på den sidan. Sen började pappa dra på andra sidan. Han började också i mitten och fortsatte ut mot båda kanterna samtidigt. Det gör att fanéren pressas utåt så det inte blir några bular eller sånt.

På bilderna kan man också se att tvingarna på höger sida, som vi drog efter dom på vänster sida, drar plywooden snett bakåt vilket gör att trycket blir jämnare över hela högtalaren.

Det var en mycket lyckad metod. Jag skulle tro att trycket har öka flera med flera 100 procent jämfört med spännbandsmetoden! :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-07 20:08

Nu fanérade jag även ovansidan så att skarvarna skulle ligga fint. Jag gjorde två skarvar så att fanérbiten i mitten blev lika bred som baksidan av högtalaren. Jag fäste fanéren med maskeringstejp där jag ville att den skulle sitta innan jag satte press på den.
Bild

Nu tänkte jag visa hur jag gjorde för att ta bort fanéren i basportshålen.
Jag började med att skära upp ett litet hål så att saxen gick in och sen klippte jag upp hålet så att det bara var kvar nån mm till kanten.
Bild
Bild

Sen tog jag raspen.
Bild

Och till sist tog jag sandpapper. Det gick väldigt smidigt. Det enda man ska tänka på är att ta det försiktigt med raspen och bara raspa innåt.
Bild

Äntligen är första högtalaren fanérad. :D
Bild

Och här är den andra klar. Nu återstår bara lite slipning och sen lite lack!
Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-07 20:33

Nu får du sluta hålla oss på halster...annars åker jag hem till dig och gömmer fräsen!

/Magnus

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-08 14:24

Kaffekoppen skrev:Nu får du sluta hålla oss på halster...annars åker jag hem till dig och gömmer fräsen!

/Magnus

I så fall ska jag hålla på bilderna ännu längre, det är ju alltid trevligt med sällskap i garaget! :D Jag ska bara gömma fräsen först! :wink:

Jag glömde visst att visa bilderna på basrören till bakhögtalarna. :)

Bild

Bild

Nu blir det snart lack-bilder! :wink:

Ps. Jag har inte varit så dålig på att lägga ut bilder. 244st på 49 dagar = 5 st /dag! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-08 14:31

StefanA skrev:Ps. Jag har inte varit så dålig på att lägga ut bilder. 244st på 49 dagar = 5 st /dag! :)

Ett klart föredöme även i denna aspekt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-09 00:51

Nu blev det äntligen dags för lack. :)

Först fick undersidan sin lack.
Bild

Sen tog jag dom svängda sidorna. Först en bild före lack med alla plastfläckar.
Bild

Och så här ser det ut när lacken är på plats. Plastfläckarna syns inte längre. :)
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum