Pioneer PL-510A i Accuphase E320

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Pioneer PL-510A i Accuphase E320

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-12-14 19:14

Jag kopplade för första gången någonsin in en skivpelare i min Accuphase E-302. Det blev en Pioneer PL-510A. Högtalarna är ett par Pioneer HPM-60.

Det finns två ingångar: MM och MC. MC sitter det några grejer på ingången som gör att man inte kan sätta i RCA-kablarna ens. "igenpluggad" skulle jag kalla det, men det går att ta bort dom.

Skivspelaren sitter i MM nu. Det som hände först var att det bara blev någon slags väldigt basig rundgång i det hela. Då drog jag först ner basen lite. Det hjälpte en del. Sen tryckte jag på i stort sett alla knappar på förstärkaren. Och genom att använda:
- Attuenuator -20dB - intryckt
- DISC 1 Impedance 100k - intryckt
... så verkar det ha löst sig. Men ljudet verkar lite tunt. Kan det vara så? Det känns inte som basen är i alls samma nivå som det är då jag lyssnat på CD i samma setup dom senaste månaderna. Men jag har inte jämfört med något jag har både på CD och vinyl heller. Jga får dra upp volymen rätt rejält (ja, jag gillar att lyssna högt) på förstärkaren för att få hyfsad volym också.

Diskanten känns rätt "brutal" från vinyl här nu också. Jag kan justera det lite på högtalarna, t.ex., och förstärkaren för den delen dårå, men jag vill inte sabba det finfina CD-ljudet jag haft.

Verkar saker och ting vara i sin ordning, eller har jag gjort något galet?
Senast redigerad av det-var-battre-forr 2019-12-15 14:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Re: Pioneer PL-510A i Accuphase E320

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-12-14 19:41

Mycket märklig ...rundgång... nu då skivan tog slut. Såvitt jag vet är skivspelaren jordad ordentligt. Men kan det vara något vajsing med det? Trodde det gav störningar mest bara, om det var såna problem?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2019-12-14 20:22

Lite bilder gör att det är enklare att guida dig rätt.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-12-15 13:59

Maccis skrev:Lite bilder gör att det är enklare att guida dig rätt.

Visst. Vad ska jag fota? Jag tycker att skivspelaren (lånad just nu, lär inte köpa den) verkar rätt värdelös efter lite testande nu, men det får duga pga. "svag" ekonomi för tillfället.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-12-15 14:07

Pioneer PL-510A ser i alla fall trevlig ut.

Bild

Kanske inte världens underverk av skivspelare, men bättre än inget.
Priserna på eBay ligger mellan 1200 och strax under 3000. Så den är kanske inte så dum?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-12-15 18:24

Max_Headroom skrev:Pioneer PL-510A ser i alla fall trevlig ut.

[ Bild ]

Kanske inte världens underverk av skivspelare, men bättre än inget.
Priserna på eBay ligger mellan 1200 och strax under 3000. Så den är kanske inte så dum?

Snygg är den ju, men den verkar vara riktigt dålig tycker jag. Jag har iofs. inte ägnat någon tid till att ställa in den (anti-skate?), men den "skippar" ju nästan av vinddraget då man går förbi den. Petar man på byrån den står på låter det rätt illa osv. Det hela ger ifrån sig någon slags basigt "missljud" också. Jag ska fota setuppen här senare. Då jag hittar min telefon. :roll:

EDIT: ska säga det att jag har en Technics SL-1210MK2 (50kr på loppis i fint skick) i Huvudstereon i vardagsrummet. Den är väl ok, men väldigt tråkig tycker jag.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-12-15 19:56

Missljudet som låg konstant förut försvinner i alla fall då jag fäller upp locket. Alltid något!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-12-15 20:40

Det låter som att du faktiskt har rundgång, ett klassiskt problem med skivspelare och särskilt i basen... -Att vibrationerna från högtalar-ljudet letar sig upp i spelaren/pickupen.
Det händer inte om du spelar svagt?
Var har du skivspelaren placerad i förhållande till högtalarna och vad har du den placerad på, osv, osv?

Det jag skulle provat först vore att flytta skivspelaren så att den hamnar där det inte låter så starkt från högtalaren och se till att ytan den står på är stadig och inte vibrerar med i det som kommer ur högtalarna.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-12-16 04:41

RogerJoensson skrev:Det låter som att du faktiskt har rundgång, ett klassiskt problem med skivspelare och särskilt i basen... -Att vibrationerna från högtalar-ljudet letar sig upp i spelaren/pickupen.
Det händer inte om du spelar svagt?
Var har du skivspelaren placerad i förhållande till högtalarna och vad har du den placerad på, osv, osv?

Det jag skulle provat först vore att flytta skivspelaren så att den hamnar där det inte låter så starkt från högtalaren och se till att ytan den står på är stadig och inte vibrerar med i det som kommer ur högtalarna.

Ja, någon slags rundgång verkar du ju vara. Skivspelaren är ju väldigt känslig för om man t.ex. slår lite lätt på byrån den står på. Det händer bara på hög volym ja. Jag flyttade tidigare det högtalarna står på så det inte är någon direkt kontakt med byrån den står på. Jag kan inte testa hur det artar sig på hög volym så här på natten. Grannarna uppskattar inte basrundång på hög volym vid den här tiden, misstänker jag. :|

Jag fotade hur det ser ut:
https://i.imgur.com/ZA4nyZK.jpg
... kameran är katastrofalt dålig i en Nokia 3310, men något ser man väl iaf. Det är kanske 1-1 1/2cm mellanrum mellan det högtalarna står på och byrån.

Jag ska testa hur det artar sig i morgon.

Missljudet som uppstod då locket var på tycker jag var märkligt?! Men så kan det gå. Tydligen...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-12-16 15:25

Nej, det är inte jättekonstigt, du flyttar tyngdpunkten med locket öppet (och möjligen en fjädrande upphängings beteende) eller så får du en lagom resonans innanför locket när det är stängt som samverkar olyckligt med basljuden som finns på platsen runt spelaren. Resonanser/basförstärningar/rundgång kan ha med avstånd till högtalarna, väggar, golv och möblers beteende att göra (inkl att golvet och möblerna tar upp och leder vibrationer).

Att ha spelaren intill högtalarna är som att be om problem...

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-12-16 19:17

RogerJoensson skrev:Nej, det är inte jättekonstigt, du flyttar tyngdpunkten med locket öppet (och möjligen en fjädrande upphängings beteende) eller så får du en lagom resonans innanför locket när det är stängt som samverkar olyckligt med basljuden som finns på platsen runt spelaren. Resonanser/basförstärningar/rundgång kan ha med avstånd till högtalarna, väggar, golv och möblers beteende att göra (inkl att golvet och möblerna tar upp och leder vibrationer).

Att ha spelaren intill högtalarna är som att be om problem...

Aha. Intressant det här. Jag har tyvärr ingen annan lösning direkt än att ha skivspelaren där den står. Finns det något enkelt jag kan göra för att minska det här problemet? Missljudet uppstod förresten även då jag inte spelade något ens. Är det i sin ordning?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-12-17 01:25

Ingen aning. Jag vet ju inte ens hur det låter, så det är mest spekulationer. Om det (missljudet) låter utan att nålen ligger på skivar är det något annat. Är det kanske vanligt (o)hederligt brum du pratar om?

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-12-17 19:47

RogerJoensson skrev:Ingen aning. Jag vet ju inte ens hur det låter, så det är mest spekulationer. Om det (missljudet) låter utan att nålen ligger på skivar är det något annat. Är det kanske vanligt (o)hederligt brum du pratar om?

Det ohederliga brummet uppstod utan att nålen låg på skivan, men försvann då jag tog bort locket då. Rundgången (?!) då jag drar på basen består dock.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-12-18 10:59

Om oljudet uppstår först när nålen ligger på skivan så det återkoppling och har med placeringen (och skivspelarens förmåga att dämpa vibrationerna att göra). Det spelar ingen större roll om skivan snurrar eller inte. Det är inget konstigt. Så är det i vinylavspelningsvärlden. Pickupen/nålen är till för att förstärka vibrationer som finns inpräglade i skivan, men den reagerar naturligtvis även på om hela skivan/tallriken vibrerar (pga att hela skivspelaren vibrerar). Man får hantera problemen genom att använda en spelare som är immun mot återkoppling, se till att den står på en plats och på ett underlag som inte vibrerar pga av det ljud och vibrationer som högtalaren genererar och där ljudtrycket i det aktuella registret är tillräckligt lågt för att inte sätta igång rundgångskedjan. -Eller skruva ner volymen. -Eller skruva ner basen på förstärkaren...

Som jag skrev tidigare. Att placera skivspelaren intill högtalarna är som att be om problem.

Det är som med mikrofonrundgång, det är svårt att ha mikrofoner intill högtalarna utan att det tjuter. Vad gäller skivspelare så yttrar sig problemen vanligtvis i basområdet. Skivspelaren behöver stå på ett vibrationsfritt underlag, på en plats där den utsätts för minimalt för högtalarljudet. -I den form högtalarnas ljud nu når skivspelaren, t ex genom att höljet vibrerar med, eller genom att golv, väggar och möbler tar upp och leder vibrationerna upp till skivspelaren. Olika modeller är väldigt olika bra på att svälja/dämpa det ljud/vibrationer som leder till återkoppling. En del spelare är helt stela i upphängningen vilket kan leda vibrationer effektivt till pickupen, andra är mjukt fjädrande men kanske har en olyckligt vald självsvängningsfrekvens som kan samverka med vibrationerna med ett dåligt resultat, andras upphängning är effektiv och förhållandevis immun mot återkoppling/rundgång, men kan ändå inte placeras hur ogenomtänkt som helst!

Allt detta får ses som extremt elementär skivspelarkunskap.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-12-18 13:57

RogerJoensson skrev:Om oljudet uppstår först när nålen ligger på skivan så det återkoppling och har med placeringen (och skivspelarens förmåga att dämpa vibrationerna att göra). Det spelar ingen större roll om skivan snurrar eller inte. Det är inget konstigt. Så är det i vinylavspelningsvärlden. Pickupen/nålen är till för att förstärka vibrationer som finns inpräglade i skivan, men den reagerar naturligtvis även på om hela skivan/tallriken vibrerar (pga att hela skivspelaren vibrerar). Man får hantera problemen genom att använda en spelare som är immun mot återkoppling, se till att den står på en plats och på ett underlag som inte vibrerar pga av det ljud och vibrationer som högtalaren genererar och där ljudtrycket i det aktuella registret är tillräckligt lågt för att inte sätta igång rundgångskedjan. -Eller skruva ner volymen. -Eller skruva ner basen på förstärkaren...

Som jag skrev tidigare. Att placera skivspelaren intill högtalarna är som att be om problem.

Det är som med mikrofonrundgång, det är svårt att ha mikrofoner intill högtalarna utan att det tjuter. Vad gäller skivspelare så yttrar sig problemen vanligtvis i basområdet. Skivspelaren behöver stå på ett vibrationsfritt underlag, på en plats där den utsätts för minimalt för högtalarljudet. -I den form högtalarnas ljud nu når skivspelaren, t ex genom att höljet vibrerar med, eller genom att golv, väggar och möbler tar upp och leder vibrationerna upp till skivspelaren. Olika modeller är väldigt olika bra på att svälja/dämpa det ljud/vibrationer som leder till återkoppling. En del spelare är helt stela i upphängningen vilket kan leda vibrationer effektivt till pickupen, andra är mjukt fjädrande men kanske har en olyckligt vald självsvängningsfrekvens som kan samverka med vibrationerna med ett dåligt resultat, andras upphängning är effektiv och förhållandevis immun mot återkoppling/rundgång, men kan ändå inte placeras hur ogenomtänkt som helst!

Allt detta får ses som extremt elementär skivspelarkunskap.

Tackar för infon! Generellt sett är jag inte särskilt intresserad av skivspelare då jag inte gillar vinyl särskilt mycket, men det är ju bra att kunna. Tycker inte om när musiken raspas sönder och är inte särskilt sugen på att lägga flera miljoner kronor på något som kan anses vara acceptabelt, ljudmässigt. 8)

Min Techincs SL1210MK2 (50kr på loppis, mycket bra skick) står nära mina HPM-100 och där är det inga problem med rundgång eller liknande. Det är tom. kontakt mellan det högtalarna står på och den (tidigare) ihoprasade IKEA-hyllan skivspelaren står på. Jag kan spela hur högt som helst (så högt jag vågat köra iaf. det är HÖGT) utan några problem med rundgång.

Skruva ner volymen och skruva ner basen är inte några lösningar på problemet. Jag älskar hög volym och mycket bas. Som det är möblerat nu finns det nog ingen vettig lösning på det här tyvärr. Kanske? Skulle en hylla på väggen med skivspelaren kunna lösa problemet? Men vad händer då jag spelar så högt att det tom. vibrerar i väggarna?

Överlag tycker jag att Pioneer PL-510A verkar vara en riktigt dålig skivspelare. Jag har den bara på lån nu och det lutar väl åt att jag inte kommer behålla den om det ska vara så här.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-08 12:53

Numera är det här "Pioneer PL-510A i NAD 3020". Jag har fortfarande problem med en del rundgång även om det verkar vara mycket lindrigare med NAD 3020. Jag har inte testat det så mycket men då den inte har kontakt med byrån den står på verkar det funka fint. Försökte med ett sk. "lifehack" genom att ställa spelare på fyra snusdosor. Det blir lindrigare, men det rundar fortfarande då det blir lite för mycket bas.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-08 14:37

Sätt upp en vägghylla lite ovanför byrån och ställ skivspelaren på den annars så kommer du inte lösa problemet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-08 14:52

Är transoprtskruvarna urtagna? Se punkt 2.

pl510a.jpg
pl510a.jpg (393.23 KiB) Visad 5473 gånger

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-08 17:02

RogerGustavsson skrev:Är transoprtskruvarna urtagna? Se punkt 2.

pl510a.jpg

Ah, tackar för hjälpen. Jag kollade nu och dom är urtagna.

Ska se om jag kan rota fram något annat att ställa den på. Man får väl anta att ju mindre kontaktyta, desto mindre rundgångsproblem? Den börjar runda rätt snabbt nu tycker jag. Jag gillar att lyssna väldigt högt, och med väldigt mycket bas så det blir ju lite problematisk det här.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Re: Pioneer PL-510A i Accuphase E-302

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-08 22:12

Det här har nu tom. övergått till Pioneer PL-510A i SENTEC PA 77. :)

Jag tror Accuphasen är den som rundat mest av:
- Accuphase E-302
- NAD 3020
- SENTEC PA 77

Jag testade med att ställa spelaren på Yatzytärningar. Lite bättre än snusdosor iaf. Tror jag?! Kjell (som jag var på ändå) förslog att testa med såna här:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... kin-p60351
... så dom har jag nu. Inget bättre än tärningarna iaf. Och mycket fulare.

Jag har inte riktigt någon möjlighet att placera skivspelaren på något annat ställe egentligen eftersom rummet är så väldigt litet.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2020-01-08 22:15

Fixa en liten slang - typ till barncykel/skottkärra.
Blås upp typ 3/4 så får du stor anliggningsyta.

Har läst detta några gånger men aldrig testat själv.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-01-09 00:29

SD-fötter, liggunderlag, eller vad som helst som är lite mjukt under spelaren?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-09 02:19

Maccis skrev:Fixa en liten slang - typ till barncykel/skottkärra.
Blås upp typ 3/4 så får du stor anliggningsyta.

Har läst detta några gånger men aldrig testat själv.

Ok. Ska utvärdera det. Men först den enklare (kanske) lösningen nedanför.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-09 02:21

Ted_B skrev:SD-fötter, liggunderlag, eller vad som helst som är lite mjukt under spelaren?

Ah. Nu kom jag på att jag faktiskt har ett liggunderlag liggandes någonstans. Har funderat på vad fan jag skulle ta. Men jag kom ju också på att jag har ett mjukt skydd till en mikrofon jag köpte. Det blir snyggare än det blå liggunderlaget, men jag testar med det först.

Kan nog inte testa fullt ut 01:12-ish som klockan är nu. Grannarna uppskattar det nog inte. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-09 08:47

Liggunderlag eller SD-fötter ger möjligen inte tillräckligt låg avkopplingsfrekvens. Det kan också uppstå interferens med skivspelarens egna avfjädring. Lägg ett finger på den där möbeln skivspelaren står på när du spelar musik. Vibrerar underlaget krävs det en annan placering. Luftburen transmission ska heller inte underskattas när du har en skivspelare så nära högtalarna. En vägghylla kan vara en lösning då den inte står i direkt kontakt med golvet som både högtalarna och skivspelaren gör. Sedan är byrån väl bred, ger lägre resonansfrekvens än ett smalare bord typ IKEA Lack. Du kanske ska skaffa en riktig skivspelare? Som denna: https://www.youtube.com/watch?v=xXNwNDc57Hc https://www.youtube.com/watch?v=BDZDBY4jZu4

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-09 12:41

RogerGustavsson skrev:Liggunderlag eller SD-fötter ger möjligen inte tillräckligt låg avkopplingsfrekvens. Det kan också uppstå interferens med skivspelarens egna avfjädring. Lägg ett finger på den där möbeln skivspelaren står på när du spelar musik. Vibrerar underlaget krävs det en annan placering. Luftburen transmission ska heller inte underskattas när du har en skivspelare så nära högtalarna. En vägghylla kan vara en lösning då den inte står i direkt kontakt med golvet som både högtalarna och skivspelaren gör. Sedan är byrån väl bred, ger lägre resonansfrekvens än ett smalare bord typ IKEA Lack. Du kanske ska skaffa en riktig skivspelare? Som denna: https://www.youtube.com/watch?v=xXNwNDc57Hc https://www.youtube.com/watch?v=BDZDBY4jZu4

Ska testa nu. Nu går det ju i alla fall att dra på hög volym. SOTA verkar bra! Mycket bra att ha då det är fulla hårdrockare i sovrummet som ska headbanga mm. :)

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-09 12:53

RogerGustavsson skrev:Liggunderlag eller SD-fötter ger möjligen inte tillräckligt låg avkopplingsfrekvens. Det kan också uppstå interferens med skivspelarens egna avfjädring. Lägg ett finger på den där möbeln skivspelaren står på när du spelar musik. Vibrerar underlaget krävs det en annan placering. Luftburen transmission ska heller inte underskattas när du har en skivspelare så nära högtalarna. En vägghylla kan vara en lösning då den inte står i direkt kontakt med golvet som både högtalarna och skivspelaren gör. Sedan är byrån väl bred, ger lägre resonansfrekvens än ett smalare bord typ IKEA Lack. Du kanske ska skaffa en riktig skivspelare? Som denna: https://www.youtube.com/watch?v=xXNwNDc57Hc https://www.youtube.com/watch?v=BDZDBY4jZu4

Tog en bild på nuvarande status: https://i.imgur.com/uKjYrZ7.jpg

Finger och finger. Hela rummet vibrerar egentligen nästan. Jag spelar ju väldigt högt, med väldigt hög bas. Det börjar runda väldigt mycket redan då man slår på skivan, innan musiken ens börjar, då man drar på volymen ordentligt. Vägghylla kan vara ett alternativ, men jag slipper helst hålla på med det. Och jag slipper gärna hålla på med en ny möbel.

Vad tror ni om lösningen (?!) att byta skivspelare mellan Huvudanläggningen (i vardagsrummet) och den här (i sovrummet)? Jag har en Technics SL1210 MKII i Huvudanläggningen. Det har aldrig blitt någon rundgång med den och den står minst lika illa till tycker jag.

Tack för hjälpen förresten. Ni är bäst! :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-09 17:09

Ställ in pickupen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-09 21:45

Johan_Lindroos skrev:Ställ in pickupen.

Hur gör jag det? För att minska rundgången då. Den kommer från en butik som servat den innan jag testlånade den (har inte betalt för den...än). Borde vara hyfsat inställd i alla fall.

Jag fixade några andra dämpnings-"kuddar" till den av liknande material som tidigare. Tror det blev bättre med rundgången. Jag har märkt att mina öron inte riktigt fixar så hög volym på vinyl där inne (CD funkar bättre) så rundgången kanske inte blir ett så stort problem i praktiken. Vi får se. Jag lyssnar just nu igenom "Nyinommet" bland vinylskivorna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-10 08:46

det-var-battre-forr skrev:Den kommer från en butik som servat den innan jag testlånade den (har inte betalt för den...än). Borde vara hyfsat inställd i alla fall.

Det är allt färre som har kunskaper nog att göra sådan inställningar. Nu har det blivit kult att ha skivspelare, inte minst bland yngre som ofta inte har en aning om hur det fungerar. Det finns en hel del att lära sig på många håll.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi