Apple tv 4k vs tv box

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krstuns

Apple tv 4k vs tv box

Inläggav krstuns » 2019-12-14 10:14

Hej,
Jag brukar kolla på tv både genom Apple TV via svt play
Och direktsändningar genom viaplay appen. Har dock märkt att bild och ljud blir mycket bättre om jag kollar på tv via min Samsung box som går på fiber.

Är det någon annan som har samma erfarenhet?

Tangband
Semesterfirare

Re: Apple tv 4k vs tv box

Inläggav Tangband » 2019-12-14 10:40

krstuns skrev:Hej,
Jag brukar kolla på tv både genom Apple TV via svt play
Och direktsändningar genom viaplay appen. Har dock märkt att bild och ljud blir mycket bättre om jag kollar på tv via min Samsung box som går på fiber.

Är det någon annan som har samma erfarenhet?

Ingen erfarenhet av samungboxen.
Jag har motsatt erfarenhet angående Apple TV 4K. Den har tvärtom bättre bild än de flesta boxar. Men det är en djungel att ställa in allting rätt. Till att börja med bör du stänga av HDR funktionen helt , om du inte kör 4K material.

Ljudet som skickas från Apple boxarna är alltid samplat till 48 kHz. De duger alltså inte för perfekt ljud med 44,1 kHz material.

Bitraten är olika via markbundet, fiber eller SVT play. Kanske den skillnaden du sett ?

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2019-12-14 13:57

Är det någon som vet bitraten på SVT play vs digitalbox med fiber?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-14 15:13

SVT play går visst successivt över till 1080p, vilket borde innebära den bästa kvaliteten av olika alternativ, åtminstone i framtiden. Markbundet och kabel SVT är så vitt jag vet bundet till 720p?

Alla alternativen är mycket kraftigt komprimerade, både ljud och bild, jämfört med CD och blu-ray.
128 Kbit max bitrate för ljudet är nog inte hifi, men kanske tillräckligt bra för de som inte bryr sig om ljud :?

Här är bitraten för SVT play :
https://kontakt.svt.se/guide/teknisk-information

Högsta bitrate för ljud/bild är f.n 3,1 Mbit/sek.

Jämför med standard blu-ray som har max video bitrate på 40 Mbit/sek ( 48 med ljud ) . Mer än 10 gånger högre alltså.

Jag antar att SVT måste betala för bandbredden och därför valt låg bitrate.

Då jag läser om den tekniska informationen så skulle jag spontant vilja fördubbla den bästa bitraten på SVT play både för bild och ljud.
Alltså kring 5 mbit/sek för video och 256 Kbit för ljudet.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2019-12-14 16:36

Synd att de sänder i så dålig kvalitet, ibland får jag ont i huvudet av ljudkvaliteten. Hoppas att de snart bättrar sig. Känns även som att ljudkvaliteten på radiostationerna via tv boxen låter bättre än Spotify.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-14 17:27

Bitraten vid TV-sändningar är långt ifrån Bluray oavsett sändningsförfarande. Vill minnas att SD-format kunde ligga på 10 Mbit/s som mest. Hade oftast 6-7 via satellit. HD i olika standarder verkar ha en högre kompression då Bitraten är lägre. Det är i varje fall bättre skärpa än tidigare. Om man betalar för bandbredden vet jag inte men i marknätet är det väl begränsat med utrymme som styr? Är väl något liknande med DAB+ i radio?

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2019-12-14 19:07

Hur får man ut maximalt med ljudkvalitet ur Spotify?
Blir det någon skillnad mellan Apple TV och en separat streamer?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-14 19:27

krstuns skrev:Hur får man ut maximalt med ljudkvalitet ur Spotify?
Blir det någon skillnad mellan Apple TV och en separat streamer?

Skaffa en apparat som klarar Spotify connect.
Fråga 2: svar ja, om streamern inte är felkonstruerad.

Det beror på att alla Apple TV samplar om Spotify från ursprungets 44,1 kHz till 48 kHz.
Det låter det en smula sämre, frågar du mig hur det upplevs som sämre säger jag att det blir mindre upplevd dynamik i ljudet.
Jag körde för några år sedan Apple TV som ljudstreamer in till min dåvarande dac, så jag har testat lösningen.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2019-12-14 20:45

Någon som har förslag på apparat som spelar Spotify riktigt bra?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2019-12-15 22:28

STV ljudet blir inte bättre med högre bittrate. Produktionen är så dålig från början. Fruktansvärt jobbigt att lyssna på.

...men visst, vissa sändningar kanske förstör mer. Har bara tittat via satellit.
Ja visst ja, försökte ju titta på mello via svtplay engång (på tvn), gick inte pga extremt dålig bild.

//Michael

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2019-12-16 12:50

Jag upplever en stor skillnad på bild och ljud mellan tv box o fiber vs svt play. Ser att det finns en optisk utgång på tv boxen skulle man tjäna något på att koppla in dacen direkt där istället för att köra hdmi till tvn och därefter optisk kabel till dacen?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-12-17 16:37

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-17 16:50

krstuns skrev:Jag upplever en stor skillnad på bild och ljud mellan tv box o fiber vs svt play. Ser att det finns en optisk utgång på tv boxen skulle man tjäna något på att koppla in dacen direkt där istället för att köra hdmi till tvn och därefter optisk kabel till dacen?

Hos SVT är det olika signalvägar och dessutom olika ljudkodning. Det kan även skilja beroende på produktion, t.ex. multikanalljud eller liveproduktion. Olika typer av hemutrustning kan därtill ge olika ljudnivå. Med andra ord, dessa ovan nämnda saker är större orsaker till att det kan låta olika än om du tar S/PDIFen från TV-boxen eller TV:n.

Jag råder till att använda en multikanalljudekoder om man ska lyssna till Dolby Digital-ljudspåret, exempelvis en hembioreceiver. På det viset avlyssnas ljudet med originaldynamik, s.k. "Line Mode" istället för s.k. "RF Mode" vilket lägger till en dynamikkompressor på ljudet. Detta sker alltså där AC-3-bitströmmen avkodas till PCM-ljudström. Det vanligaste stället där detta sker är i digitalteveboxen om den är ställt i stereoläge på dess digitalutgång. Om man ställer boxen i multikanalljud ut så kommer det ut AC-3-bitström och den avkodas istället i hembioreceivern (mucho besserer).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2019-12-18 23:39

Johan_Lindroos skrev:På det viset avlyssnas ljudet med originaldynamik, s.k. "Line Mode" istället för s.k. "RF Mode" vilket lägger till en dynamikkompressor på ljudet. Detta sker alltså där AC-3-bitströmmen avkodas till PCM-ljudström. Det vanligaste stället där detta sker är i digitalteveboxen om den är ställt i stereoläge på dess digitalutgång.

Jag antar du avser att 5.1 spåret är valt. För 2ch AC-3 råkar väl inte ut för detta, eller?
Kom just nu på att SVTs 2ch spår är inte AC-3. Kan något 2ch spår råka ut för dynamik reducering? Eller är det kopplat till typ av codec?

Kör SVT ut samma ljud/dynamik på 2ch och 5.1 spåren?

//Michael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-19 12:51

Michael skrev:
Johan_Lindroos skrev:På det viset avlyssnas ljudet med originaldynamik, s.k. "Line Mode" istället för s.k. "RF Mode" vilket lägger till en dynamikkompressor på ljudet. Detta sker alltså där AC-3-bitströmmen avkodas till PCM-ljudström. Det vanligaste stället där detta sker är i digitalteveboxen om den är ställt i stereoläge på dess digitalutgång.

Jag antar du avser att 5.1 spåret är valt. För 2ch AC-3 råkar väl inte ut för detta, eller?

Jo. Man måste låta boxen arbeta i multikanalmode, d.v.s. skicka ut bitström för att boxen ska arbeta i Line Mode (-31 dBfs "Target Reference Level"). Om man väljer PCM ut blir Target Reference Level -23 dBfs och dynamikkompression kan ska i alla fall, men det beror också på hur AC-metadatat är konfigurerat såsom kompressionsparametrarna Film Light/Film standard, Musich Light/ Music Standard/ None är valda. Detta är gjort för att ljud inte ska kunna klippa.

Michael skrev:Kom just nu på att SVTs 2ch spår är inte AC-3. Kan något 2ch spår råka ut för dynamik reducering? Eller är det kopplat till typ av codec?

Det rena tvåkanalsljudspåren som alltså alltid är tvåkanaligt passerar en inställning på "världens bästa ljudkompressor" (Factum Cadenza). En enda inställning måste vara generell och är därför inte ideal för varenda material. Betänk att innehållet består av nyheter (tal), drama, dokumentär, sport, etc.

Michael skrev:Kör SVT ut samma ljud/dynamik på 2ch och 5.1 spåren?

//Michael

Nej, det är av nöden olika dynamik. Ett ljud som är av mulitkanaltyp måste nedmixas med någon form av skydd mot klippning. Exempelvis kan inte fem kanaler med "fullt spett" i varje kanal nedmixas till två kanaler utan att man sänker nivån. Annars klipper det. Sedan är det själva nedmixningen som också måste väljas hur den ska gå till: Dolby Pro Logic-kompatibel (s.k. Lt/Rt) eller om den ska vara "musikvänlig" Lo/Ro. SVT kör ut det (ständigt) tvånaliga ljudet i broadcast (t.ex. SD-sändningarna med MPEG-1 Layer II) med en Dolby Pro Logic II-kompatibel nedmix som kan sägas vara trevligare än både Lo/Ro och Lt/Rt. Efter nedmixning dynamikprocessas även i Cadenzaprocessorn.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2019-12-22 00:13

Johan_Lindroos skrev:Jo. Man måste låta boxen arbeta i multikanalmode, d.v.s. skicka ut bitström för att boxen ska arbeta i Line Mode (-31 dBfs "Target Reference Level"). Om man väljer PCM ut blir Target Reference Level -23 dBfs och dynamikkompression kan ska i alla fall, men det beror också på hur AC-metadatat är konfigurerat såsom kompressionsparametrarna Film Light/Film standard, Musich Light/ Music Standard/ None är valda. Detta är gjort för att ljud inte ska kunna klippa.

Nu blev jag lite osäker på hur du menar att boxen gör (eller borde göra). Du skev jo och sedan om multikanalmode, kanske det som rör till det lite. Om det två kanaliga AC-3 ljudet kommer ut som AC-3. Då blir det väl lika opåverkat som ett multikanals AC-3 spår?

//Michael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-22 23:19

Michael skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jo. Man måste låta boxen arbeta i multikanalmode, d.v.s. skicka ut bitström för att boxen ska arbeta i Line Mode (-31 dBfs "Target Reference Level"). Om man väljer PCM ut blir Target Reference Level -23 dBfs och dynamikkompression kan ska i alla fall, men det beror också på hur AC-metadatat är konfigurerat såsom kompressionsparametrarna Film Light/Film standard, Musich Light/ Music Standard/ None är valda. Detta är gjort för att ljud inte ska kunna klippa.

Nu blev jag lite osäker på hur du menar att boxen gör (eller borde göra). Du skev jo och sedan om multikanalmode, kanske det som rör till det lite. Om det två kanaliga AC-3 ljudet kommer ut som AC-3. Då blir det väl lika opåverkat som ett multikanals AC-3 spår?

//Michael

Ja det kan man säga.

Återgå till Generellt om hifi