Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2019-11-20 10:09

DVD-ai skrev:
Frisk skrev:
DVD-ai skrev:Experiment pågår, vi har nu börjat misstänka att Yamahan ej pallar kraftig utstyrning i basen när det spelas upp Tidal direkt via deras egen app.
När all hantering sköts av Yamaha alltså.
Men det går bra när samma låt spelas från Tidal appen och sedan via Airplay tillYamaha...

Ljudet kan bäst beskrivas som en sammal ringsignal (ej klocka) eller typ ett ljud från någon variant av skrivare.

Låtarna som jag uppmärksammat detta mest på är följande.

Frank Bretschneider - Strobe room, blue: ultramarin (ca 59s in)
Samma artist, men med låten - Mass, Blue: Alumnate, ventilator

Vad har du ställt för max volym på Yamahan generellt och på Tidal? Finns väl möjlighet att ställa båda över 0dB om jag minns rätt?

Allt står på +/-0 :)

Har du möjlighet att prova dessa låtar på samma sätt och jämföra?
För jag undrar om något är kasst med just min Yamaha eller om det är ett bettenden som återfinns på flera exemplar.

Ok, då bör det ju inte vara något som överstyr (på grund av det). Jag har tyvärr inget Tidalkonto så kan inte testa. Annars hade det varit intressant att jämföra om jag haft samma beteende!

Edit: svarade utan citat men la in citat då svaret kom på ny sida.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-11-21 08:43

Mjo men vad kan det vara då tro?
Jag tänker att något i mjukvaran gör att Tidal appen i Yamaha inte klarar detta på ett bra sätt.
Något i digital domän som överstyr?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-21 09:27

Har ett missljudsproblem när jag använder Airfoil for Windows för att strömma trådlöst till Apple Airport Express eller Chromecast Audio. Via USB-kabel till samma DAC eller direkt från mina datorers hörlursutgångar försvinner missljuden. Även från iPad med Airplay till Airport Express försvinner missljudet. Kontaktade Airfoil (rogueamoeba.com) men de kunde inte säga vad det beror på. Tänkte vid tillfälle försöka spela in missljudet för att få reda på om det uppkommer i DAC/försteg eller någon annanstans.

Jag har ett musikexempel som tydliggör missljudet, alldeles i början: Martha and the the Muffins - "By the Waters of Babylon", https://tidal.com/browse/track/70391686
Har även lagt upp filen inspelad från Tidal på Dropbox, inga missljud. https://www.dropbox.com/s/v1o4m820sto5l ... s.wav?dl=0

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-01 13:55

Jag beställde precis en wxc 50 för att kolla om den är något för mig.
Finns att köpa för 2690 kr just nu, klart överkomligt pris, tycker jag.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2019-12-05 08:59

Det var ett väldigt bra pris.
Har haft min ett bra tag nu och är mkt nöjd (förutom fjärren).
En sak som för mig var bökigt, var att koppla den mot ett nytt Wifi-nät. Vet inte vad jag gjorde galet, men anser mig inte vara tappad bakom en vagn i de sammanhangen. Slutade ändå med att jag gjorde en återställning av den. Vid "första" start dyker den upp som en Airplay-enhet i nederdel av IOS:meny för Wifi. Tryck på det valet så delar IOS nätverksinställningarna med Yamahan och det är klart.
Typ som WPS, men det fungerade inte för mig.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-05 14:10

Det enda jag gjort hittills är att koppla upp den mot nätet och gått igenom lite inställningar, startat Tidal för att se så det funkar, dock utan anslutning till resten av anläggningen så jag vet inte om det kommer ljud ur den :)
Det var inga problem alls att ansluta den till mitt trådlösa nätverk.
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-06 09:26

Ted_B skrev:Det enda jag gjort hittills är att koppla upp den mot nätet och gått igenom lite inställningar, startat Tidal för att se så det funkar, dock utan anslutning till resten av anläggningen så jag vet inte om det kommer ljud ur den :)
Det var inga problem alls att ansluta den till mitt trådlösa nätverk.

Har du fler intryck ? :) Kom ihåg att gå in i advanced menyn och välja ”direct” .

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-06 13:27

Nej, jag har inte kopplat in den ännu, bara startat den och anslutit till nätet.
Jag har inte riktigt tid nu när jag är inne i en jobbperiod.
Inställningarna har jag gått igenom men kommer kolla på det igen, kommer inte ihåg om jag ändrade till "direct".
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2019-12-06 16:23

Tangband skrev:
Har du fler intryck ? :) Kom ihåg att gå in i advanced menyn och välja ”direct” .

Detta kan jag skriva under på också.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2019-12-11 09:56

Funderar också på denna produkt, men uppfattade manualen som något otydlig när det gäller hur enheten ansluts till ett dedikerat försteg.

Någon som kan bekräfta om jag förstått rätt i att man då måste ställa wxc-50 i "player-läge" och sedan kopplar vidare till nästa enhet och justerar ljudnivån via den enheten?

Är det pre out som gäller även vid ett sådant förfarande? Eller aux out? Jag tycker som sagt inte manualen är helt klasglar här, eller har jag missat något?

Någon här som kopplat wxc-50 till ett dedikerat försteg analogt? (via pre out eller aux out)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-11 11:20

hifirocker skrev:Funderar också på denna produkt, men uppfattade manualen som något otydlig när det gäller hur enheten ansluts till ett dedikerat försteg.

Någon som kan bekräfta om jag förstått rätt i att man då måste ställa wxc-50 i "player-läge" och sedan kopplar vidare till nästa enhet och justerar ljudnivån via den enheten?

Är det pre out som gäller även vid ett sådant förfarande? Eller aux out? Jag tycker som sagt inte manualen är helt klasglar här, eller har jag missat något?

Någon här som kopplat wxc-50 till ett dedikerat försteg analogt? (via pre out eller aux out)

Använder du ett externt försteg så ställer du in spelaren till player mode med en mekanisk switch på baksidan av apparaten. Det är samma fysiska utgång, pre out, som gäller oavsett om du använder det inbyggda försteget eller använder spelaren med fast 2 volt ut.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2019-12-11 11:46

Använder du ett externt försteg så ställer du in spelaren till player mode med en mekanisk switch på baksidan av apparaten. Det är samma fysiska utgång, pre out, som gäller oavsett om du använder det inbyggda försteget eller använder spelaren med fast 2 volt ut.

Gott, tack för klargörandet!

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-18 22:17

Nu har jag kopplat in min wxc 50.
Testade först som försteg men tyckte att det vid hög volym blev lite hårt ljud, som om signalen överstyrdes och det klippte.
Det är möjligt att jag helt enkelt bara spelade för högt så utrustningen inte pallade med det (Rotel rb 991 och pi60s spelande Yello "Planet Dada" från cd).
Jag vet inte vad hårdheten berodde på, men kopplade in min Audiolab M-dac+ som försteg igen och då lät det betydligt bättre, hårdheten var borta och ett lugn infann sig igen i ljudet 8O .
Wxc 50 används nu i läget "player" för att strömma musik från främst Tidal, kanske även Spotify som jag knappt använder.
Men främsta skälet till att jag köpte den var för att få en analog ingång som jag kan koppla in cd-spelaren på för att spela cd-skivor med pre-emphasis som inte avkodas rätt om man kör digitalt ut från cd-spelaren.
Den verkar ju digitalisera den analoga signalen så den går att få ut via optiska och coax-utgången och därifrån går den till min Mdac+.
Jag fick den även att spela upp musiken från min dator via nätverket, det känns lite som en bonus tycker jag.
Appen känns lite sisådär, inte riktigt klockren men det är nog mest en vanesak, lite långsam vid spelning via Tidal och dessutom hängde spelaren sig en gång på den korta tid jag hann testa den. Det gick inte att styra den via appen utan jag var tvungen att stänga av den med powerknappen på spelaren för att få den att fungera igen.

Den kommer inte ersätta min Mdac+ som jag hade tänkt utan den får vara ett komplement och även ersätta chromecasten, jag tror jag kommer vara nöjd med den :D
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-19 10:25

Det kan möjligen vara ett inspelnings-problem med ess dacen. Jag upplevde en tydlig förbättring efter 5 dagars spelade .
Carlsonplanet hade samma problem med oppo och Cambridge 650 azur .
https://www.carlssonplanet.com/rekommen ... lektronik/

Kanske är yamahas försteg för klent i vissa kombinationer?
M dac + låter skitbra så den är kanske upplevs bättre förstås.
Senast redigerad av Tangband 2019-12-19 11:34, redigerad totalt 1 gång.

BosseS

Inläggav BosseS » 2019-12-19 11:11

Ted_B skrev:Testade först som försteg men tyckte att det vid hög volym blev lite hårt ljud, som om signalen överstyrdes och det klippte.

Om du menar hög volym från WXC-50 så upplever jag detsamma. Volymratten på WXC-50 kan inte vara i bott.
Det kan ju bero på den efterföljande kedjan också.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-19 11:33

Det vore väldigt intressant om någon med mätutrustning kunde mäta på själva förstegsdelen i Yamaha wxc50. Det borde finnas några ägare nu som har möjligheten ? Lts testade endast dacen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-12-19 20:55

Tangband skrev:Det kan möjligen vara ett inspelnings-problem med ess dacen. Jag upplevde en tydlig förbättring efter 5 dagars spelade .
Carlsonplanet hade samma problem med oppo och Cambridge 650 azur .
https://www.carlssonplanet.com/rekommen ... lektronik/

Kanske är yamahas försteg för klent i vissa kombinationer?
M dac + låter skitbra så den är kanske upplevs bättre förstås.

Jag kan inte minnas att jag har tyckt att det låter bättre utan försteg än med. Man vill ju tror att varje steg försämrar men lite buffring, lite headroom eller båda och kanske. Att köra Oppo som försteg är det ju flera som framgångsrikt avbrutit. Bara för att det går så är det inte säkert att det går bra. Tänk på att det är många programvaror som snurrar och Oppo designar kanske inte en Bluray spelare för att driva slutsteg även om det går.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-19 23:20

BosseS skrev:
Ted_B skrev:Testade först som försteg men tyckte att det vid hög volym blev lite hårt ljud, som om signalen överstyrdes och det klippte.

Om du menar hög volym från WXC-50 så upplever jag detsamma. Volymratten på WXC-50 kan inte vara i bott.
Det kan ju bero på den efterföljande kedjan också.

Vilken volym avser ni? Om bara WXC-50 är på eller nära max eller om även ingångarna är satta på +max utifrån normal? Står den inte på max med switchen ställd på fast förstärkning/streamer?

Min låter definitivt illa när jag går upp i volym men förutsätter att det beror på det lilla slutsteget som sitter efter. I stora anläggningen lät det illa hela tiden då den skapar ett brum jag inte lyckas bli av med.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-20 00:03

Jag har inte ändrat på volymen på ingångarna utan det var huvudvolymkontrollen som var högt uppskruvad.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-20 00:30

Standard in på slutsteg är 47k eller högre. Hitta en op som inte kan driva det, men det kan såklart spänningsklippa pga klen dimensionering.
Manualen säger 4 V ut max. Är det många steg som behöver mer för full utstyrning.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-20 08:30

AndersP skrev:Standard in på slutsteg är 47k eller högre. Hitta en op som inte kan driva det, men det kan såklart spänningsklippa pga klen dimensionering.
Manualen säger 4 V ut max. Är det många steg som behöver mer för full utstyrning.

Men om jag inte minns fel är THD+n specifikationen på 2V? Med volymen i bott till mitt NAD208 upplevde jag Yamahan som begränsande före slutsteget, med filer från nas som källa.

4V och 29dB gain motsvarar nästan 1600W över 8 Ohm. 2V motsvarar knappa 400W, detta är ju dock peak, RMS blir ju dryga 1100W och ca 280W.

Med 26dB gain istället blir siffrorna 796W peak 563W RMS samt 320W Peak 226W RMS.

Om jag räknat rätt tyder väl detta på att 4V räcker i de allra flesta fall i hemmamiljö. 2V ser ut att kunna vara begränsande, speciellt till ett steg med 26dB gain.
Detta förutsätter givetvis också att insignalen är stark nog eller går att förstärka för att få 2 respektive 4V ut.

Alla effekter räknade som spänningen över 8 Ohm.

Edit:
Visst räknade jag fel? RMS måste väl räknas från spänningen och inte effekten? Isf blir RMS-effekten
400W och 100W med 26dB gain 4 vs 2V topp in.
Samt
800W och 200W med 29dB gain 4 vs 2V topp in.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-21 21:09

Se där.
En förklaring på dom negativa lyssningsupplevelser som förekommit?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-22 09:15

AndersP skrev:Se där.
En förklaring på dom negativa lyssningsupplevelser som förekommit?

Det skulle kanske kunna vara så, utan att veta, att maskinen låter bäst upp till 2 V ?
Om någon har möjlighet att mäta distorsion via förstegsutgången vid olika nivåer skulle det vara intressant . :)

Om volymkontrollen sitter inbyggt i ess dacen så kanske det blir sämre vid högre nivå än 2 V ?
Det är väl ingen här som riktigt vet HUR Yamaha gjort sitt försteg med reglering. Eftersom det sitter en mekanisk switch på baksidan av apparaten som kopplar apparaten endera som player eller som pre amp med reglering så antar jag att man kopplar in extra elektronik i läge pre-amp.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-22 13:36

Det finns en servicemanual tillgänglig för Yamaha WXC/WXA 50 på Internet! Här ett blockschema.

yamaha block diagram.jpg
yamaha block diagram.jpg (293.29 KiB) Visad 7402 gånger

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-22 16:08

Såg ingen switch i schemat, men kollade inte så noga.

Dock står det ju 2VRMS på utgångarna, då blir ju mina beräkningar ovan andra. I manualen står bara 2V och specificerat 4V med ställd gain på 6dB så det bör inte vara med och spöka med ökad volym på kontrollern om alla inställningar står på 0dB.

Jag hade främst stora problem med brum när jag kopplade så märkte aldrig några problem vid starkare nivåer.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-22 18:53

Frisk skrev:Såg ingen switch i schemat, men kollade inte så noga.

Dock står det ju 2VRMS på utgångarna, då blir ju mina beräkningar ovan andra. I manualen står bara 2V och specificerat 4V med ställd gain på 6dB så det bör inte vara med och spöka med ökad volym på kontrollern om alla inställningar står på 0dB.

Jag hade främst stora problem med brum när jag kopplade så märkte aldrig några problem vid starkare nivåer.

Frisk: Det finns ju en mekanisk switch på baksidan på wxc50 ( inte wxa50 ). På sidan 52 på servicemanualen verkar det finnas mera info om pre out utgången.

RogerGustavsson- kul !

Och trevligt att yamahan har NE5532DR på utgången :)
Kanske en av anledningarna till att spelaren använd som dac, klarade LTS F/E-test odetekterad ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-22 19:12

Tangband skrev:

Frisk: Det finns ju en mekanisk switch på baksidan på wxc50 ( inte wxa50 ). På sidan 52 på servicemanualen verkar det finnas mera info om pre out utgången.

RogerGustavsson- kul !

Kanske en av anledningarna till att spelaren använd som dac, klarade LTS F/E-test odetekterad ?

Precis det finns en switch i kretsschemat. Lite svårt att följa på mina 24-tummars bildskärmar.

Har du hittat NE5532 i kretsschemat? I blockdiagrammet ja, det verka stå NJM80680G i stora schemat!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-22 19:24

Vet du nåt bättre per krona?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-23 15:43

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:

RogerGustavsson- kul !

Precis det finns en switch i kretsschemat. Lite svårt att följa på mina 24-tummars bildskärmar.

Har du hittat NE5532 i kretsschemat? I blockdiagrammet ja, det verka stå NJM80680G i stora schemat!

Nu har jag kollat igenom servicemanualen. Du skrev fel beteckning. IC:n nr 224 i servicemanualen heter NJM8068G.
Denna har faktiskt bättre spec än NE5532 :) .
Läs här : https://www.profusionplc.com/parts/njm8068g-te2

Number of Circuits 2
Supply Voltage (minimum) ±4V
Supply Voltage (maximum) ±18V
Input Offset Voltage 0.3mV
Input Offset Current 5nA
Input Bias Current 260nA
Supply Current 5mA
Gain Bandwidth product 19MHz
Slew Rate 6.8V/μs
Noise 3.5nV/√Hz(en).

Läs här om NE5532
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/ne5532.pdf

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-23 18:05

Nja, det står trots allt NJM80680G i det du citerat... NE5532 har väl hängt med länge, 35 år eller så?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi