goat76 skrev:DQ-20 skrev:goat76 skrev:Linn-religion?
Jag som personligen är hyfsat märkes-neutral men som tycker Linn gör flertalet välljudande prylar liksom många andra tillverkare, och som läst Linns forum parallellt med forumet Faktiskt så förefaller isåfall grupperingen runt Ino Audio som rena rama sekten. ”Inoismen” med en ensam stark ledare som ständigt hänvisar till sina gömda pergament-rullar från 80-talet och som samtidigt numera förefaller vara fridlyst från forumets reglemente?
De glada gubbarna på slutet indikerar att det jag skrev är lite på halv-skoj.
Ska vi återgå till ämnet?

Skitdåligt.
Det som diskuterades var Linns marknadsföring för 30 år sedan. Den var ganska trist, i synnerhet genom den då dominerande Linn-handlaren i Sverige. Det handlade inte om att diskutera om hur hifi fungerar utan om att folk hörde eller lyssnade på fel sätt. Man har slutat med det - sannolikt för att den inte var effektiv. Den inriktning på evidensbaserat kunnande som dominerar faktiskt.io är sektliknande så tillvida att verkligheten i sig är ganska kompromisslös och att de som är intresserade av evidensbaserad kunskap om ljudåtergivning utanför de professionellas kretsar är förhållandevis få. I alla fall på renodlade hifi-forum. På DIY-sitter finns fler. Att vi inte har så många proffs med gedigen erfarenhet på forumet är inte så konstigt men den ”body of knowledge” som byggts upp genom åren genom bidrag från t.ex. IÖ, Svante, Morello, Isidor, petersteindl, Naqref och Johan_Lindrooos samt en mängd avancerade amatörer som Phon, chriss, grannilsson, Skrutten m. fl. är omfattade. Dessa tvistar dock inte så mycket om hur verkligheten är beskaffad eller ”så funkar det” utan mest om personliga grejor i de fall de tvistar överhuvudtaget.
No smileys,
DQ-20
Om du läser Ingvars och Peters inlägg på föregående sida så framgår det absolut inte att de talar i dåtids-termer, kanske är 30 år sedan för dem alldeles runt hörnet men jag kan inte riktigt se vad det har för relevans i nutid, och för den här tråden? Därför skrev jag ovanstående inlägg för att ge det hela lite motvikt som visar hur bisarrt det är att det i alla lägen ska läggas in påståenden om religion eller andra nedvärderande konstigheter så fort Linn kommer på tal, varför?
Det är snart år 2020 och Linn är i dag väldigt modernt inriktade på rumskorrigering och exakt-teknik m,m. som knappast kan ses som något 80-tals pajas-flum.
Jag återgår gärna till ämnet och lämnar religion åt sidan och lägger till en:
---------------------------------------------
Idag testade jag för skojs skull kraftig invinkling med korsad "ljudstrålning" framför lyssningsplats och mina högtalare passar absolut inte för en sådan placering.
De presterar och låter dock alldeles förträffligt i mitt lyssningsrum med väldigt lätt invinkling på bara några enstaka grader samt att jag drog isär avstådet mellan högtalarna med så lite som tre ynka centimeter, vilket ger en större skillnad än vad man kan tro.

Du vill dölja att ulven för att kunna lurpassa, bytt kläder mot modernare, för att därefter slå till då det passar. Det verkar som om många fortfarande inte insett Linns diskrepans mellan musikåtergivning och ljudåtergivning. Dessutom undrar jag om inte de flesta/många, utom i alla fall DQ20, är förblindade och alltigenom hjärntvättade och tror att det skulle vara annorlunda idag mot för 30 år sedan, vilket är precis som jag skrivit i mitt inlägg angående linnoider. Det är bara att gå in på Linns hemsida av idag och jämföra deras budskap idag mot deras budskap på 80-talet. Om det vore så att det skulle anses vara helt pk att idag hävda det som Linn hävdade 1980-1990, tror ni verkligen att Linn i så fall skulle ligga på latsidan för att basunera ut samma smörja som då? De har inte bytt åsikter, de är slumrande och inväntar marknadens klartecken för att ånyo basunera ut deras gamla slumrande marknadsföringsjargonger. Precis de saker jag tog upp i mitt inlägg är även dagens fundamenta.
Du kan t.ex. även med dagens Linnjargong byta ut en trumpet mot en violin utan att behöva ändra i Linns texter d v s om din stereo förvränger trumpeten så att den låter som en violin så är det ok, till och med irrelevant enligt Linn, huvudsaken är att du kan följa melodin. Har ni inte läst deras texter? Om ni läst, har ni förstått den verkliga innebörden i deras texter? Man kan ju faktiskt dra rationella slutsatser av det de hävdar.
https://www.linn.co.uk/sourcesLinn år 2019 skrev:Source First
The more musical information you retrieve from the source, the better the sound. Simply adding a Linn source to your system will make it sound better.
Linn, år 2019 skrev:Hear the difference
Information lost at the source is lost forever. No matter how good the amplifiers or loudspeakers that follow, you can't get back what has already been lost, so it’s essential you put the best source possible at the front of your system. Ingen skillnad mot 1980.
Putting a Linn source at the heart will improve the sound of any system. The ideal first step is a Linn DSM network music player, capable of streaming music in the highest quality and optimizing your system for your room and speaker placement, no matter what speakers you currently own.
For vinyl lovers, the Sondek LP12 is still the pinnacle of record player design. With performance unmatched for over four decades, it’s a revolutionary icon that’s still evolving. Plus with its modular, upgradeable design, every Sondek LP12 from 1973 onwards can be fully upgraded to the very latest specification.
From there, the possibilities are endless.
Linn, år 2019 skrev:The Tune
Our favourite method of evaluating the musical performance, and thus the performance of the hi-fi, is simply listening to the tune. Ingen skillnad mot 1980.
Many people immediately dismiss this as being the obviously too simplistic to provide meaningful results. But, in actual practice, this is an all-encompassing technique that more clearly brings out the differences in hi-fi systems than any other method of evaluation that we have ever used.
The music on a record consists of a signal that, at any instant, can be described with two parameters, frequency and amplitude (or pitch and loudness). Ingen skillnad mot 1980. Detta är fortfarande åt h-e fel!! Det finns faktiskt något som heter fas. I vågekvationen finns parametrarna, Frekvens, Amplitud och Fas. Linn har trollat bort fas ur ekvationen. Det är fullständigt gallimatias som Linn fortfarande hävdar. Nästa totala missförstånd Linn gör är att likställa frekvens med pitch. Det är helt felaktigt. Man kan t.ex. ta frekvenserna 440 Hz + 880 Hz + 1320 + 1760 Hz + 2200 Hz och denna frekvenskombination av grundton 440 Hz + dess övertoner ger pitch = ettstrukna a i tonskalan. Om man nu eliminerar 440 Hz och har kvar resten av frekvenserna så består fortfarande samma pitch = ettstrukna a i tonskalan. Pitch har inte förändrats även om grundfrekvensen är helt borta. Pitch och frekvens bör inte förväxlas! Linns största fel kommer jag till.
Any type of distortion will change frequency, amplitude or both. And it rarely does this in a linear manner, meaning that some frequencies or amplitudes are changed more than others are. These changes in frequency and amplitude alter the tune by changing the pitch relations in the music. Ingen skillnad mot 1980. For example — since the perceived pitch of a note consists of the sum of its fundamental plus its harmonics, a distortion that adds extra harmonics will shift the pitch of that note up slightly. Ingen skillnad mot 1980. Likewise, a distortion that results in the rolling-off of higher frequencies (thus reducing the amplitude of some harmonics) can lower the perceived pitch. Ingen skillnad mot 1980. Hela detta är helt galet. Frekvensen ändras inte! Det som ändrar frekvens är frekvensmodulation, t.ex. svaj i skivspelare. Linn pratar hela tiden angående pitch och tune. Det där med tune kan översättas till olika typer av begrepp, men i det här fallet betyder det hur välstämt tonerna ter sig från de återgivna olika instrumenten. Det är nu fallgroparna infinner sig för den oinvigde. Vad är det Linn pratar om? Jo, det handlar om det tidsintervall som infinner sig efter första transienten eller snarast efter insvängningsförloppet hos instrumenten. Linn har helt sonika trollat bort insvängningsförloppet d v s ONSET hos instrumenten och de koncentrerar sig på efterföljande steady state förlopp där tonhöjd framgår. Det får till följd att man faktiskt kan filtrera bort ONSET hos instrumenten och fortfarande i lika hög grad prata om pitch och melodi och tune. Man har alltså inte ändrat dessa 3 parametrar. Dock är det så att man nu kan byta ut musikinstrumentens bortfiltrerade ONSET och exempelvis klippa in trumpetens ONSET på Violinens steady state/sustain och vice versa och instrumenten har bytt plats med varandra. Trumpeten har blivit till en violin och vice versa.
If you try to follow along with the tune you will find that, on a good hi-fi system, the tune will seem to make more sense. The steps will be more regular. The notes that one instrument is playing will have some relationship to the notes that another instrument produces. You will even frequently know what note is coming next.
In the end, the better the system the less damage it does to the pitch relationships and the easier it is to follow the tune. And, since any type of distortion, regardless of its source, must alter the tune. The Tune Dem method is a comprehensive test of a hi-fi system’s musical performance.
EnvelopeEnvelopen visar hur ljuden ändras över tiden. Den kontrollerar parametrar såsom amplitud och tonhöjd/pitch. Den envelop man refererar mest till är ADSR (Attack, Decay, Sustain, Release)
Attack time; är den tid det tar för transienten att gå från noll till peak, där dess början är då tonen triggas igång. Det är hastigheten på anslaget, till exempel har piano och banjo kort (snabb) attack, medan stråkar har längre. Under denna tid har pitch ännu inte inträffat.
Decay time; är hur snabbt ljudstyrkan faller till en jämnare nivå. Hos ett piano faller ljudstyrkan ganska snart efter anslaget till en jämnare nivå som kallas sustain level.
Sustain level; bestämmer styrkan och tonhöjd under tiden tonen ljuder. Här finns uttalad pitch.
Release time; är hur lång tid det ska ta för tonen att tonas ut.
Först och främst Attack, men även decay hos ljudet sätter de olika instrumentens specifika instrumentkaraktär. Tar man bort dessa tidsintervall ur envelopen, speciellt attacken, så kan man faktiskt klippa bort trumpetens och violinens attack och lägga till trumpetens attack på en violin och violinens attack på en trumpet och simsalabim så låter violinen som en trumpet och trumpeten som en violin. Tonhöjden/pitch är oförändrad.
Har ni förstått att Linn faktiskt inte inkluderar dessa intervall i envelopen då de diskuterar tune och pitch och melodi. Sedan har de även trollat bort fasen ur musiken. Därför är det ovillkorligen så att med Linns lära så spelar det ingen roll hur mycket en återgivningskedja förvränger transienterna så att till och med musikinstrumentens karaktär elimineras eller byts ut mot varandra, huvudsaken är tone och percieved pitch och melodi och det spelar ingen roll om saxofonen spelar melodin eller en gitarr. Det är bara så. Det är bara att gilla läget. Att Linn år 2019 väljer att tona ner detta faktum eftersom det ju för närvarande inte är pk då man skall sälja sin musikåtergivningsapparatur är en annan femma.
Linn, år 2019 skrev:Tune Dem method
The approach we suggest when doing an A/B comparison is to listen to component A, then listen to B. If one sounds better, buy it. We have always said, “If it sounds better, then it is better.”
You will find it easier to compare components in an A/B situation if you play only a brief passage of music (as little as ten seconds and certainly no more than thirty seconds) on one component. Repeat this brief passage a few times on the first product then switch to the second component and play the same passage.
By keeping the passages short, you will keep the “tune” fresh in your mind and therefore be more able to judge the relative difficulties in following the tune on each component.
If you have any problems in detecting differences in regard to the ease of following the tune, don’t panic. Just sit back, relax and try again. Ask yourself a few simple questions:
•Can you hear all the musicians playing all of the instruments all of the time? Ingen skillnad mot 1980.
•Can you always follow the tune played by every instrument? Ingen skillnad mot 1980.
•How easy is it to sing-along/follow with the melody? Ingen skillnad mot 1980.
The remarkable thing is that once you do hear the difference, you’ll find that it’s much more apparent than you originally thought. And the more you listen the easier this method will become. With a little practice, you‘ll find that you have a listening test that is consistent, repeatable, and best of all, a very reliable indicator of the performance of any hi-fi component.
Summa Summarum: Det är fortfarande samma idiotiska tokigheter som det var på 80-talet.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.