Hur viktig är texten för att du skall gilla en låt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Jag lyssnar på texten men det musikaliska är viktigast.
15
35%
Texten är viktigast men jag bryr mig om det musikaliska.
0
Inga röster
Både text och det musikaliska är lika viktigt.
6
14%
Jag lyssnar sällan/inte alls på texten, det musikaliska är viktigast.
18
42%
Texten är allt. Jag bryr mig inte om melodin.
0
Inga röster
Annat
4
9%

Antal röster : 43

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-07 10:49

Jag själv fastnar nästan uteslutande för det musikaliska i låten. Är texten sedan bra är det bara en bonus. Dessutom tycker jag det är svårt att höra och förstå texten i icke svenska låtar.

Har dock kompisar som är precis tvärtom. Hur är det med er?
Senast redigerad av Margaux 2006-03-07 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-03-07 11:00

Oftast lyssnar jag knappt alls på texten (eller, lyssnar gör jag ju men försöker kanske inte få ut nån mening av den).

Det finns ju iof så dåliga texter så man inte kan låta bli att lyssna och reta upp sig... :) fast då brukar som tur är musiken också vara dålig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-07 11:10

Jag saknar alternativet "Det varierar från låt till låt". Det finns många låtar som i stort sett enbart det är texten som betyder allt och många som det är tvärt om.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-07 11:14

Det musikala är viktigast för mig, sången ser jag som ett instrument. Vissa texter lyssnar jag dock på men i allmänhet tycker jag att låtar med budskap i texten har ganska trälig musik (undantag finns).
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-07 11:30

Musiken är det viktigaste för mig.
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-07 11:31

Musikforum? :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-07 11:38

Nattlorden skrev:Jag saknar alternativet "Det varierar från låt till låt". Det finns många låtar som i stort sett enbart det är texten som betyder allt och många som det är tvärt om.

Här håller jag med Nattlorden (för ovanlgihetens skull ?). Jag kan inte kategorisera mig så enkelt som frågeställningen är skriven helt enkelt. Jag gillar t.ex. Metallica:s tolkning i rent orkestral framförande under vissa omständigheter, samtidigt som jag vill höra sången också från guld-cdn. Går helt enkelt inte att säga bu eller bä - vill ha XOR helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-07 11:50

Hetsporren skrev:Musikforum? :wink:

Din lille hobbymoderator :lol:

Du har naturligtvis rätt men man kan ju se frågeställningen som om vi på faktiskt gillar (får våra känslor av ) ljud eller budskap? Då platsar den ju :)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-07 12:42

Instämmer i att det saknades ett alternativ.

För det mesta är det musiken, som är viktigast, men i vissa låtar betyder texten så oändligt mycket mer.

/Rolle

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-07 14:02

paradigm skrev:Instämmer i att det saknades ett alternativ.

För det mesta är det musiken, som är viktigast, men i vissa låtar betyder texten så oändligt mycket mer.

/Rolle

Men då tycker jag faktiskt att alternativet "text och musik är lika viktigt" är ett bra alternativ. För det är det ju, men kanske vid olika tillfällen :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-07 14:26

The_Man skrev:
paradigm skrev:Instämmer i att det saknades ett alternativ.

/Rolle

Men då tycker jag faktiskt att alternativet "text och musik är lika viktigt" är ett bra alternativ. För det är det ju, men kanske vid olika tillfällen :wink:

Visst kan det vara så att text och musik betyder olika mycket vid olika tillfällen, men jag tänkte närmast på textens innehåll och budskap i vissa låtar, som alltid betyder så oändligt mycket mer för mig, oavsett tillfälle, som t ex när jag hör Lous Armstrong sjunga "What a wonderful world", som jag alltid får en klump i halsen av.

/Rolle

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-07 14:44

Tja, det ær ju ganska olika. Ofta har ju låtar med bra texter bra musik också. Men det hænder ju att låtar som egentligen inte ær mæstervæk kommer upp till skyhøga nivåer just tack vare att texten ær så ***** bra. Exempel: Docenternas "Solglasøgon". (Några år senare komemr samma grupp med låten "søderns ros" dær æven musiken ær i absolut toppklass. Grabbarna har spelat ihop sig och øvat några år, vilket gett resultat.)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-07 14:59

Jag svarade det översta alternativet. Musiken är oftatst det viktigaste men hur viktig texten är beror ju helt på vad det är för slags musik. För en singer-songwriter är texten oftast en viktig del i den konstnärliga helheten. Liksom i opera. Fast många operalibretton är ju rätt usla innehållsmässigt får man väl medge.

Men i t ex jazzmusik tycker jag att texten oftast är helt underordnad musiken och mest till för att sångaren/sångerskan ska ha något att utgå ifrån, sången är mer som ett av instrumenten oftast. Scatsång är ju sång helt utan text. Fast här finns ju undantag. Många av t ex Billie Hollidays låtar har ju starka texter.

Ett exempel på när texten är viktig är ju visor och sånger av våra stora trubadurer. Jag tänker på Bellman, Taube, Sjöberg och Vreesvijk som skrev både text och musik.

Sen har vi ju alla dikter av stora poeter som tonsatts av andra. Det finns ju hur många exempel som helst. En text av Schiller som tonsatts av Beethoven till exempel. Hur ska man se på det? Men när man lyssnar på Beethovens nia så är det nog ändå musiken i första hand, även om Schiller skrev den storartade texten som sjungs i sista satsen.

Jag gillar rock men de flesta rocktexter är, precis som de flesta jazztexter, rätt meninsglösa, och det är ju musiken som intresserar i första hand. Men också här finns undantag. Man behöver bara nämna Tom Waits och Dylan för att inse det.

Så slutsatsen är: Det beror på!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-07 15:00

Håller också med om att det är vissa låtar som texten betyder mest i. Jag brukar i första hand fångas av melodier.

En lustig sak är att man kan tycka att en låt är jättebra rent allmänt (pga melodier och sound) och sedan efter några gånger man hört låten så börjar man lyssna på texten och (ibland, om texten är så bra) då blir man helt uppfylld av känslor som man inte vet vad man ska göra av.

Nästan läskigt ibland.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-07 20:20

Jag tyckte det värsta var att leta upp vilket av alternativen som var det mest överensstämmande mot mig.. eftersom jag inte gjorde det så blev det annat!

Jag lyssnar oftast på sången som en melodislinga.

/J
admin

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-07 20:55

Själv saknar jag "Bara det musikaliska är lika viktigt." - alltså i motsats till
"Både text och det musikaliska är lika viktigt." ;) :P ;) (duckar...)

Tycker också att det kan vara svårt och för jobbigt att koncentrera sig på
att uppfatta engelska texter, vilket gör mig en smula konfunderad över
varför artister som vänder sig till svenskar så ofta sjunger på engelska... :?

Röstade på det första.

Lite märklig "skala" på alternativen förresten. Jag hade nog bytt plats på 2
och 4, men den där placeringen gör det onekligen mer troligt att man läser
igenom ordentligt innan man svarar. :)

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-03-07 22:01, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-07 21:03

E skrev:Tycker också att det kan vara svårt och för jobbigt att koncentrera sig på
att uppfatta engelska texter, vilket gör mig en smula konfunderad över
varför artister som vänder sig till svenskar så ofta sjunger på engelska... :?

Du kanske skulle få ändrat din titel då? :twisted: :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-07 22:06

Jag har alltid nästan bara lyssnat på musiken men jag måste poängtera att just texten hörs mycket tydligare om man har en riktigt bra Hifi-anläggning. Särskilt om texten är på ett språk man är mindre bra på.

Alltså borde texten vara jätteviktig på det här forumet eftersom det är en viktig del för att kunna bedöma kvaliteten på en anläggning; hur hög läsbarheten av sångtexter är. Eller hur?

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Hur viktig är texten för att du skall gilla en låt?

Inläggav Morgan » 2006-03-08 03:06

Margaux skrev:Jag själv fastnar nästan uteslutande för det musikaliska i låten. Är texten sedan bra är det bara en bonus. Dessutom tycker jag det är svårt att höra och förstå texten i icke svenska låtar.

Har dock kompisar som är precis tvärtom. Hur är det med er?

Jag lyssnar nästan aldrig på musiktexter. Det kan hända mig att jag kan sjunga en hel text utan att säga fel på en enda textrad, men när någon frågar mig vad texten hade för innebörd så märker jag att jag aldrig reflekterat över den!!!
I sällsynta fall händer det mig dock att jag faktiskt blir uppmärksam på någon intressant textrad, och då kan det hända att jag blir så intresserad av budskapet att jag faktiskt lyssnar just på texten. Ett litet antal favoritlåtar är just av det slaget - låten "Vincent" med Sara K. på plattan Voices från ALR Jordan är en sådan där jag faktiskt lyssnat till texten.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-08 09:40

xeizo skrev:...just texten hörs mycket tydligare om man har en riktigt bra Hifi-anläggning. Särskilt om texten är på ett språk man är mindre bra på.

Alltså borde texten vara jätteviktig på det här forumet eftersom det är en viktig del för att kunna bedöma kvaliteten på en anläggning...

En klar poäng. Visst är det så att texten hörs bäst på en bra anläggning. Så ni som tycker texten är oväsentlig, ert problem är säkert att era anläggningar är för dåliga :D

Skämt åsido, jag har märkt hos mig själv att jag blivit mer intresserad av texter till musik i takt med att apparaterna hemma blivit bättre. Så det finns säkert ett samband.

Återgå till Musikstugan