Linnar skrev:RogerGustavsson skrev:Wolfgang Frank på Ibf Akustik var jag i kontakt med för rätt många år sedan när de gjorde enklare mätmikrofoner och kaliberingar av dem eller sådana man skickade in. Det var han som sa att kassationen var stor när man använde Panasonic-kapslarna, inte bara frekvensgången var kriteriet utan även brus och distorsion. Deras kalibrering var lite noggrannare. Numera är företaget vidareutvecklat till iSemcon och det verkar som andra tog över att göra billiga mikrofonkalibreringar som HiFi-Selbstbau. Riktiga kalibreringar från certifierade laboratorier som är spårbara kostar väl typ 10-15 gånger mera? För oss som bara gör enklare amatörmätningar är det lite överkurs. Om man bortser ifrån att de flesta snott det yttre från MBC 550, kan prestanda variera rejält. En del har en frekvenskurva tryckt på kartongen men det säger inte mycket om just det exemplaret som ligger i, allra minst om prislappen bara är någon hundring. Det finns ju OM-1 från svenska Line Audio som mäter väldigt rakt och kostar strax över tusenlappen men då ska det till mikrofonförstärkare också. Umik-1 är då oslagbart enkel att använda och håller en för mig som amatör hygglig precision.
IBF är det som kalibrerat min referensmikrofon. Wolfgang tyckte den var väldigt bra så jag kör på det. Så här mäter min referensmikrofon:
- Kod: Markera allt
10,0hz = -1,827 db
12,5hz = -1,298
16,0hz = -0,677
20,0hz = -0,245
Här emellan är det +0,2db
2500hz = +0,337
Härifrån stiger det till:
16000hz = +3,205db
20000hz = +3,089db
Fasen ligger inom +2 grader från 10hz till 20kHz .
I handlingarna står det att mikrofonen i stort sett klarar tolerans Klass 1 (IEC61672) för mätmikrofoner (går över gränsen vid ett ställe med 0,2db).
Känsligheten är: 16,94 mV/Pa/1khz
När jag kör med kalibreringsfilen är frekvensgången 20hz till 20khz +-0,02db och fasen är lika rak.
Brus och distorsion kan inte kalibreras bort men ligger väldigt lågt har jag sett när jag mätt högtalare trots att brus och distorsion kommer med från alla delar av kedjan.
Wolfgang trodde att mikrofonens utförande utan vassa kanter och väldigt tunn gör mätningarna bättre.
Av allt att dömma har du en bra mätmikrofon!
Tänkte dock kommentera lite.... inte för att vara allmänt dum eller raljerande utan bara få lite perspektiv och vilka utmaningarsom finns att kalibrera mikrofoner. jag har bara stor erfarenhet av Bruel&Kjaers sortiment och nyttjat några Grass och även testat några "budgetmikrofoner. Alltjag skiver refererar alltså till B&K och kalibreringar.
Känslighet
B&K anger aldrig mer än 3 siffrors noggrannhet. T.ex en av mina B&K4191 har 13,2mV känslighet och det gäller med 0,2dB osäkerhet, vid 23grader celsius och 101,3kPa och 50% relativ fuktighet samt 200volt +/- 0,5V polarisationsspänning.
Om jag själv kalibrerar med en pistonfon ( B&K 4220) får jag +/- 0,2dB vid 124 dB vid 251,2Hz utan lufttryckskompensering och med RÄTT lufttryck kan jag via tabell komma ner i +/-0,09dB onoggrannehet. Då får jag också lägga till +0,02dB för 1/2 tums Adaptern melan mic och pistonfon
Åldrandet påverkar känsligheten obetydligt/inget för de mic:ar som är i "Falkon Range" serien, B&K utlovar mindre än1dB på 5000 år.
Fasen
För samma mick är fasen 45grader vid 8kHz och 90 grader vid ca 33kHz. Beroende på micförstärkare är fasen varierande i praktiken, -3dB punkten ligger dock på ca 1Hz och borde då lgga på bortåt 90 grader i praktiken. Mic:en faller 3dB i diskanten vid 43kHz och då är fasen över 100 grader.
Frekvensgång
För sama mic specar B&K 1dB avvikelse mellan 5Hz och 16kHz (garanterat).
Individuell kalibrering visar normalt för denna mick (t.ex den mic jag pratar om) 0,2dB mellan ca 6Hz och 18kHz. där över ca 0,5dB avvikelse.
Nu är siffrorna i sig inte itressanta utan att dom har +/- 0,2dB onogrannhet vid nämnda temperatur, luftfuktighet, lufttryck och polarisationsspänning. Kompenseringskurvor finns för dessa variabler.
Hur har man uppnått +/- 0,2dB onoggrannhet då?
Inte enkelt!
- Att uppnå +/- 2dB är ganska enkelt om man har en inkörd mätrigg och standardiserade mikrofonstorlekar och en säker referens. Det tar en halv dag att "få till det" och lite mer om mikrofonen har icke standardkablage etc.
- Att uppnå +/- 1dB är mer problematiskt. Nu blir allt praktiskt svårt. Flera referensmätningar, inklädnad av mikrofonsladd, vinkelkontroller, dela upp mätningen med flera ljudkällor, osv. Jävlas det räcker inte en dag.
-Att uppnå +/- 0,2 dB kräver acctuatorteknik om man inte vill spendera 3 veckor på varje mikrofon. D v s man spenderar 3 veckor på EN mikrofon och sedan ser man till att produktionen av de fysiska mikrofondelarna har 1000 dels tolerans. Då har man en referens som acctuatormätningen refererar till. Har man sedan rätt miljö och koll på allt kan man uppnå +/-0,2dB . Det gäller dock att ha grym koll och tillverka med exakta mått,då kan man smeta ut kostnaden för initiala mätningen (på många mikrofoner av exakt samma sort) som säkert har gått på några 100 tusen kronor.
Alltså, var glad om din mikrofon ligger inom 1dB spannet, både när det gäller frekvensgång och känsliget