IngOehman skrev:”Min predikan är inte en religion”, försäkrar prästen...
Du är sjuk, sök hjälp. Välmenat från en medmänniska innan du gör illa någon i din närhet.
IngOehman skrev:Du citerade de facto i ditt förstainlägg en högt uppsatt Linn-personlighet. Du inkluderade påståenden om invridningens lilla betydelse, att man inte ens behöver laborera med den, och du låtsas samtidigt som om de skulle vara något som gäller generellt för alla högtalare...

Är det för mycket begärt att du läser det som skrivs i första inlägget så behöver du inte själv hitta på egna saker som inte skrivits?
Jag har inte påstått att invinkling har en liten betydelse, den kan ha hur stor betydelse som helst, det är upp till varje enskild person och vad han/hon själv föredrar.
Jag har även i första inlägget noga poängterat att det inte är något generellt för alla högtalare. man kan utgå från tillverkarens rekommendationer, men bara som utgångspunkt, för man bör självklart testa sig fram med alla möjliga invinklingar för att komma fram till vad man själv föredrar och har som mål, och vad som passar för de specifika högtalare man har oavsett från vilken tillverkare dessa kommer ifrån.
IngOehman skrev:Fakta är att den text du citerade är i hög grad riktad till JUST ägare av Linn-högtalare.
Fakta är att den text jag citerade ger en generell beskrivning vad gäller placering av högtalare.
Fakta är att jag i första inlägget noga poängterade mina invändningar på just den punkten med följande text:
"Punkt 4: Det är väl på den här punkten ganska många här på Faktiskt har en annan uppfattning än herr Lejonklou och toe-in används mer extremt, inget fel med det för det har nog mycket att göra med vad som passar bäst för olika högtalare."Fakta är också att Fredrik Lejonklou har högtalare från olika tillverkare. Jag har faktiskt ingen aning om vad han har just nu eftersom jag normalt inte läser hans forum, men det jag råkade snubbla över var att han hade ett par JBL 3677 som han sen sålt och bytt till något annat. Vad vet jag inte?
IngOehman skrev:Stora delar av texten är dock bara självklarheter (t ex hur en iterering går till) så vad är det du vill egentligen? Det finns inga generella metoder, skulle någon hålla fram en så vore det ännu en korkad tumregel bara.
Varför tror du att tråden är inriktad till just dig som vet allt?
Ofta är det just de saker som anses vara självklarheter för vissa som är det som andra har missat eller inte tänkt på. I en diskussion där ena parten tar för givet att något är självklart så kan den uteblivna "självklara" informationen vara det som gör att någon annan får det hela helt om bakfoten.
Det jag vill med tråden är att få igång en diskussion med tips från alla forum-medlemmar och vad de lyssnar efter när de laborerar fram bästa placering av högtalare.
Jag har ju noga påpekat att det inte finns några specifika tumregler och att allt varierar med olika rum och olika högtalare. Men det finns dock en gemensam nämnare vilket är musiken/ljudet, de ska spelas upp av högtalaren och placeringen av denna påverkas i högsta grad av rummet där den står.
Alla har vi olika rum och olika högtalare men den gemensamma nämnaren är att de flesta av oss vill undvika de fel och brister som rummet bidrar med och som beslöjar musiken. De allra flesta av oss vill i de flesta fall reducera dessa fel så gott det går och olika högtalar-konstruktioner tacklar problemet olika, vissa konstruktioner försöker nyttja begränsningsytorna medans andra fungerar bättre med så lite påverkan som möjligt, just därför finns inga tumregler eller generella regler.
Det gemensamma är dock oavsett högtalar-konstruktion att den inspelade musiken ska nå lyssnarens öron med så lite destruktion (icke önskvärd påverkan) från rummet som möjligt, därför kan vi ge tips till varandra vad vi lyssnar efter när vi letar den för oss perfekta placeringen och vilka parametrar som generellt och troligast påverkar dessa.
Ett exempel kan vara att om det låter aningen glest och att ljudet saknar "kropp" i de mittpanorerade inslagen i musiken så kan det ha att göra med ett för stort mellanrum mellan högtalarna. Det är faktiskt mycket troligt att exemplet för vissa är en självklarhet men att det för någon annan bara är att han/hon hör att någonting inte riktigt står rätt till men inte har en aning om varför det låter fel, därför kan det vara bra att skriva dessa självklarheter.
IngOehman skrev:Tumregler förslår inte. Man måste helt enkelt veta vilket djur man har innan det är en bra idé att börja mata djuret!
(Ja bortsett då förstås ifrån om det är en get, som ju äter vad som helst utan urskillning. Det först tillgängliga blir maten!)
Det här och dina påståenden om predikan och religioner är anmälda. Jag förväntar mig inte några åtgärder eftersom det är du själv som styr forumet.
P.S. Jag tog bort din sedvanliga avslutning "Vh, iö" för du är allt annat än en vänlig människa. Det blir liksom fel att gömma sig bakom "vänliga hälsningar då inget i ditt inlägg är av vänlighet.