Moderator: Redaktörer
jogge skrev:Saga: Silent Knight, LP. Keyboarddominerad progressive rock. Saga är en grupp som jag både köpt och sålt genom åren. Men den här är en av de bättre. Tror jag ska leta de tidigaste skivorna med dem. Bästa låten på skivan är Careful Where You Step (som jag även har på singel). Där lägger keyboarden en mäktig, ödesmättad ljudmatta.
[ Bild ]
Ted_B skrev:jogge skrev:Saga: Silent Knight, LP. Keyboarddominerad progressive rock. Saga är en grupp som jag både köpt och sålt genom åren. Men den här är en av de bättre. Tror jag ska leta de tidigaste skivorna med dem. Bästa låten på skivan är Careful Where You Step (som jag även har på singel). Där lägger keyboarden en mäktig, ödesmättad ljudmatta.
[ Bild ]
Silent Knight är riktigt bra.
För mig för den med sig minnen av ett drömlandskap från tonåren när jag läste science fiction och då framförallt Asimovs stiftelseserie.
Jag har väldigt många känslominnen kopplade till musiken jag lyssnar på.
Frisk skrev:Blev lite loppisköp i veckan, lyssnar nu på:
[ Bild ]
Låg helt inplastad på julutförsäljningen, fick den för 3kr.
Various, Sofia Karlsson, Emma Härdelin, Lisa Rydberg, Gunnar Idenstam, S:t Jacobs Kammarkör, Gary Graden – Folkjul A Swedish Folk Christmas
BIS- NL-CD-5031
Blev en del annat också.
PekkaJohansson skrev:"Silent knight" är absolut ett kanonalbum. Även hos mig satte det spår och jag gillade mycket historien om unge Albert i "Someone should". Just de analoga syntmattorna från skiftet mellan 70- och 80-tal är väldigt trevliga oavsett musikstil. Just nu njuter jag dem i Hazel O'Connors tidiga produktioner som ju är postpunk och tidig new wave. En annan grupp som excellerar är Ultravox - för att inte tala om Ricky Wildes produktioner på Kim Wildes tre första album - absolut mästerligt! Gary Numan är förstås självskriven i sammanhanget.
Sagas tidiga plattor är obligatoriska i samlingen. Det är i sammanhanget intressant att notera att några låtar spelas aningen annorlunda på live-skivan "In transit" från 1982 jämfört med de tidigare studioversionerna. Det gäller slutackordet i "Humble stance" och likaledes syntslingan i "You're not alone" där en ton i syntstämman har sänkts ett steg. Trots sämre ljudkvalitet gillar jag också "Careful where you step" bättre på "In transit" tack vare bättre syntljud. Måste bestämt ta fram den och spela! Slutligen: Saga ska helst ses live på valfri konsertvideo för möjligheten att se den mästerlige gitarristen Ian Crichton!
Med vänlig hälsning
Pekka
andershelin skrev:Lyssnar på Sagas As i am......från skivan The beginners guide …….
jogge skrev:Ultravox: Monument The Soundtrack, LP. En liveskiva döpt efter den enda låten på plattan som är studio..? Den är inte så bra heller. Men sedan kommer alla de låtar som gör att jag älskar denna period i deras karriär: Reap The Wild Wind, The Voice, Vienna, Mine For Life och Hymn. Det enda som gör att det inte blir full pott i mitt betyg är tiellåten, samt att skivan är för kort; bara sex låtar totalt.
[ Bild ]
City Boy: The Day The Earth Caught Fire, LP.
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster