skrutten skrev:... Vill man använda en liknande lösning nära vägg måste (aktiv) eq till.
Varför då? Beskriv problemet så jag kan förstå det!
/Jocke
Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Hmmm, ja det överenstämmer väl rätt bra med min uppfattning. Om man nu måste dämpa basen i 2,5:an för att kunna placera låddan nära väggen så är ju liksom inte mycket vunnit! Man har bara gjort det svårt för sig!
Men, för många element stiger ljudtrycket i det resistanskontrollerade området. Det området är över den frekvens där kondiametern motsvarar 1/2 våglängd. För en 6,5"-are inträffar detta över c:a 1200Hz.
Här borde det vara möjligt att integrera denna höjning med baffelsteget och 0,5-basen!
Skulle kunna ta OA51 som exempel. Den är konstruerad för att placeras mot vägg. Trots det dämpas 8542-an med 1mH som alltså håller en 18-20 Ohm (orkar inte räkna exakt nu) vid delningsfrekvensen (3k). Spolen är alltså överdimensionerad (motsvarar en resistiv delning på c:a1200Hz) för att kompensera frekvenskurvan. Detta trots att den drar nytta av väggen!
/Jocke
PS. Många tycker ju att 51:an är lite svag i basen och även om jag själv är nöjd hade jag inte haft något emot 0,5 bas till!
Faktum är att en placering så nära väggen verkar ge en eller några db för mycket bas rent generellt.
Baffelsteget kommer alltså att försvinna helt och ersättas av en bashöjning jämfört med en "vanlig låda".
Skrutten skrev:Ho ho nu har jag rört till det Shocked Min simulering är med parallell 0.5:a (men utan sån där jätte induktor som jag tycker verkar helkasst).
Jocke skrev:Men, för många element stiger ljudtrycket i det resistanskontrollerade området. Det området är över den frekvens där kondiametern motsvarar 1/2 våglängd. För en 6,5"-are inträffar detta över c:a 1200Hz.
Här borde det vara möjligt att integrera denna höjning med baffelsteget och 0,5-basen!
StefanC skrev:Oops glömde två snabba frågor
Hur ser lobingen ut i detta fallet ?
Varför valde du bort 2,5 vägsprincipen (seriekoppling då) ?
MVH Stefan
Låter som en intressant lösning, för vissa element då. Jag har alltid sett denna höjning lite som en artefakt som inte ska vara där, men om man kan utnyttja den på ett sådant fiffigt sätt så kanske den kan vara till en fördel i just detta sammanhanget.
0.5 basen rullar väll av lite högre än normalt i sådana fall, men kanske kan delas lite brantare ? Eller skapas svåra fasproblem då ?
At very low frequencies, the wavelength of sound is long enough to make
the reflected soundwave arrive almost in phase with the direct sound, and the reflected sound
causes an increase in sound level by about 5 dB. The higher the frequency, however, the shorter
the wavelength. The difference in path lengths between the reflected and the direct soundwaves
gradually introduces a phase lag into the reflected sound. The greater the phase lag, the smaller is
the increase in sound level caused by the reflected sound. At a frequency which corresponds to a
wavelength 6 times the difference in path lengths, this increase in sound level still amounts to
about 4 dB. Less than one octave higher, when the wavelength slightly exceeds 3 times the
difference in path lengths, the reflected sound ceases to add to the sound level. This happens at
some frequency between 100 and 300 Hz, depending on the size of the loudspeaker.
(.75 vågländ i kvadrat)If you mount the drivers close to the room boundries (walls and ceiling), a substantial dip in power response will take place, This occurs because of the interference pattern caused by boundrary reflections....This is only a problem in the lower frequency ranges where the distance to the wall or floor is less than
For a woofer mounted .4 to .6 meters from any surface the dip iin freq response will occur between 120-160Hz. The magnitude of this depression can be from 3-10dB...
1/10. Om ljudkällan är 1/10:s våglängd eller mindre från begränsningsytan kommer reflektion från denna samverka med ljudkällan.
1/4. Vid frekvensen då bakväggen är 1/4:s våglängd från ljudkällan fås en dal i tonkurvan.
1/2. Vid frekvensen då bakväggen är 1/2:s våglängd från ljudkällan fås en topp i tonkurvan.
1/1. Om våglängden är ungefär lika med ljudkällans höjd över golvet fås en dal i tonkurvan pågrund av golvreflexen.
Skrutten skrev:0.5 basen ligger ca 45 grader ur fas (loobar mot golvet) om man flyttar fram den ca 7cm (vill jag minnas) hamnar de i fas under en stor del av sitt arbets område, men som sagt detta är ett "parallellfilter".
Kaffekoppen skrev:Ny tråd för det ämnet? Det vore kul
skrutten skrev:Ngt OT
4 viktiga våglängder för placering av lådhögtalare.
1/10. Om ljudkällan är 1/10:s våglängd eller mindre från begränsningsytan kommer reflektion från denna samverka med ljudkällan.
1/4. Vid frekvensen då bakväggen är 1/4:s våglängd från ljudkällan fås en dal i tonkurvan.
1/2. Vid frekvensen då bakväggen är 1/2:s våglängd från ljudkällan fås en topp i tonkurvan.
1/1. Om våglängden är ungefär lika med ljudkällans höjd över golvet fås en dal i tonkurvan pågrund av golvreflexen.
Förövrigt har jag inte Vance Dickason i min bokhylla... Borde man det?
Asvent skrev:skrutten skrev:Ngt OT
4 viktiga våglängder för placering av lådhögtalare.
Förövrigt har jag inte Vance Dickason i min bokhylla... Borde man det?
Yep det borde man! Den är superbra, även om den fortfarande har vissa fel som borde vara rättade i sjunde upplagan... Beställde den från Amazon tillsammans med "Testing loudspeakers...". Superbilligt nu när dollarn är låg...
//Martin
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster