Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Jo att Zelmani får en framskjuten position, kanske beroende på närmickat utan någon direkt eko/reverb på rösten. Att högtalarna försvinner beror väl främst på en bra fantomprojektion utan störande reflexer eller andra avvikelser som avslöjar högtalarnas position. Jag tänker mer på egenskaper frekvensgång/amplitud som gör att högtalarna projicerar mer framåt respektive bakåt.
Thomas_A skrev:Hej,
startar en tråd kring detta ämne och har eg en fråga kring om det är särskilda egenskaper hos högtalaren (frekvensgång) som får ljudbilden att förflyttas bakåt respektive framåt i en traditionell stereo. Inspelningen är en sak där reverb/eko gör att rymd kan höras (ex Cantate Domino i kyrka). Men finns det andra egenskaper i tonkurvan som gör att ljudbilden flyttas bakåt? I min setup får jag känslan av att väggen försvinner och att muskihändelsen äger rum en bit bakom väggen. Lite inspelningsbetonat dock, vissa inspelningar hamnar närmare i rummet, men generellt hamnar de flesta en bit bakåt.
Mekanismer till detta?
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Hej,
startar en tråd kring detta ämne och har eg en fråga kring om det är särskilda egenskaper hos högtalaren (frekvensgång) som får ljudbilden att förflyttas bakåt respektive framåt i en traditionell stereo. Inspelningen är en sak där reverb/eko gör att rymd kan höras (ex Cantate Domino i kyrka). Men finns det andra egenskaper i tonkurvan som gör att ljudbilden flyttas bakåt? I min setup får jag känslan av att väggen försvinner och att muskihändelsen äger rum en bit bakom väggen. Lite inspelningsbetonat dock, vissa inspelningar hamnar närmare i rummet, men generellt hamnar de flesta en bit bakåt.
Mekanismer till detta?
Detdär låter som du har fixat en ganska rak jämn frekvensgång enligt Tooles principer.
Men glömt att kompensera det viktigaste stereosystemfelet vid 1,4 kHz . Har du provat att höja en aning vid den frekvensen ? Du kommer då att märka att vissa ljud på vissa inspelningar kan uppstå en bit framför högtalarna, såväl förskjutet en bit bakom.
Adhoc skrev:Hur djupet / avståndsuppfattningen funkar är svårast att hitta bra förklaringar och teorier till. Står en del här: https://www.ece.ucdavis.edu/cipic/spati ... ing/#range under punkt 2.6 här: https://www.academia.edu/7275281/ENHANC ... E_POSITION görs en test för att simulera olika djup / avstånd. Som jag fattar det, spelar rummet stor roll, hur högtalare är placerade i det samt hörbarheten av sekundära ljudkällor (reflektioner eller separata högtalare), tiden för dessa, varifrån och vilka frekvenser det handlar om är säkert också en del av "ekvationen".
Thomas_A skrev:Om man utgår från en sal och mäter upp en röst på olika avstånd så bör väl det väl finnas en påverkan på amplitud vs frekvens då ration mellan direkt och reflekterat ljud skiljer sig? Eller?
Adhoc skrev:Hur djupet / avståndsuppfattningen funkar är svårast att hitta bra förklaringar och teorier till. Står en del här: https://www.ece.ucdavis.edu/cipic/spati ... ing/#range under punkt 2.6 här: https://www.academia.edu/7275281/ENHANC ... E_POSITION görs en test för att simulera olika djup / avstånd. Som jag fattar det, spelar rummet stor roll, hur högtalare är placerade i det samt hörbarheten av sekundära ljudkällor (reflektioner eller separata högtalare), tiden för dessa, varifrån och vilka frekvenser det handlar om är säkert också en del av "ekvationen".
matssvensson skrev:3. Vad som händer med ljudet i respektive öra när vi rör på huvudet, där det händer relativt mycket vinkelmässigt med ljudet för ljudkällor nära huvudet och desto mindre för större avstånd.
Nattlorden skrev:matssvensson skrev:3. Vad som händer med ljudet i respektive öra när vi rör på huvudet, där det händer relativt mycket vinkelmässigt med ljudet för ljudkällor nära huvudet och desto mindre för större avstånd.
Den är tyvärr en sådan som är högst omöjlig att köra något åt i en uppspelningsmiljö (med allt annat än enpersonslösning med sensorer på skallen och kraftfull snabb DSP)
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:matssvensson skrev:3. Vad som händer med ljudet i respektive öra när vi rör på huvudet, där det händer relativt mycket vinkelmässigt med ljudet för ljudkällor nära huvudet och desto mindre för större avstånd.
Den är tyvärr en sådan som är högst omöjlig att köra något åt i en uppspelningsmiljö (med allt annat än enpersonslösning med sensorer på skallen och kraftfull snabb DSP)
Tänker du hörlurslyssning?
matssvensson skrev:Exakt. Vad jag förstår finns det sådana lösningar för hörlurslyssning som följer huvudrörelser och anpassar sig därefter. Och som därmed kan måla upp fullt trovärdiga fantomprojiceringar med både avstånd, djup och bredd. Har inte testat något sånt själv men det skulle var spännande.
/mats
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:
Tänker du hörlurslyssning?
Inte nödvändigtvis... men det blir ju lättare kodning då, för då vet man exakt var "högtalarna" är.
matssvensson skrev:Exakt. Vad jag förstår finns det sådana lösningar för hörlurslyssning som följer huvudrörelser och anpassar sig därefter. Och som därmed kan måla upp fullt trovärdiga fantomprojiceringar med både avstånd, djup och bredd. Har inte testat något sånt själv men det skulle var spännande.
/mats
Perfector skrev:George Wright som spelar på Chicago Theatre organ, en orgel som används till stumfilm där kan jag höra hela rummet återgivet.
JM skrev:Ett gäng äldre audiofiler menade på att rörförstärkare kan få ljudet att skenbart komma från positioner framför högtalarna. Jag har själv aldrig upplevt detta trots jag ägt många olika rörförstärkare och högtalare. Finns det någon substans i påståendet?
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Chris71 och 31 gäster