Lägre dist i rummet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Lägre dist i rummet

Inläggav Ragnwald » 2006-03-07 12:19

Satt i bilen och lyssnade på P1, ett program om hur det pågår aukustiska ombyggnader av ungdomsgårdar, för att minska effekterna av de skadliga ljudnivåerna.

Det påstods att genom väl uträknat utplacerade absorbenter tillsammans med numerärt fler högtalare utspridda i lokalen/rummet, skulle spara hörseln, då man kunde ligga (enligt norm) strax under gränsvärdet.

Alltså, min undran då: Lägre dist = mindre risk för hörselskador, även om ljudnivån i sig skulle vara lika stark som ett distande system/rum ?

Kan ju ligga något i det, vem har hört talas om symfoniker med tinitus. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-07 12:51

Symfoniker tillhör dessvärre också skaran av de som drabbats av tinitus. Ser på musikskolan att flera faktiskt kör med öronproppar numer. Spelar man mycket på t.ex. violin är man förmodligen i riskzonen, åtminstone med vänster öra. Sitter man framför bleckblåset i orkestern är man säkert riktigt illa ute.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-07 13:01

Hm... det var som tusan.
Det var väl Beethoven som skrev sina sista symfonier varandes totalt döv. Musikglädje kan tydligen vara mer än just själva ljudet. :)

Men givetvis är det så att när man spelar på en lågdistande anläggning i ett välanpassat rum, förleds man spela ännu kraftigare, man ska (per natura) upp och nagga vid distkanten, av någon anledning.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-03-07 13:59

RogerGustavsson skrev:Symfoniker tillhör dessvärre också skaran av de som drabbats av tinitus. Ser på musikskolan att flera faktiskt kör med öronproppar numer. Spelar man mycket på t.ex. violin är man förmodligen i riskzonen, åtminstone med vänster öra. Sitter man framför bleckblåset i orkestern är man säkert riktigt illa ute.

Aha, intressant! Jag var på konsert i söndags och då satt klarinettisterna (som satt just framför trombonisterna) på stolar med ett sorts nackstöd som såg ut att vara avsett att skydda deras öron. Stackarna sitter ju mitt i jet-streamen från trombonerna!
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-07 14:06

Spelar imellanåt in de två amatörviolinisterna jag har hemma. Givetvis har man försökt ha koll på vilken absoult ljudnivå som presteras. Ungefär 95 dB blir det vid mikrofonerna som mest. Spelade in i sockenkyrkan i höstas, då tillkom ett piano, ungeför samma maxnivå men det blev överstyrt av applåderna.... Man blir förvånad av hur högt man får spela via ljudanläggningen hemma för att det ska bli likt verkligheten. Den inställningen på volymkontrollen har man sällan när man lyssnar på kommersiella CD/DVD!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-03-07 14:16

nu vet jag inte men jag tror att effekterna av dämpmaterial och fler högtalare endast högar uppfattbarheten.
Dämpmaterial dämpar reflexer vilka kan agera hämmande för uppfattbarheten och fler högtalare ökar mängden direktljud (mer uppfattbarhet). Resultat skulle ju isf bli att man kan spela på lägre volym men ha högre uppfattbarhet. eller spela högre med lägre dist som följd.
Men den största anledningen till att öka ljudnivån brukar ju vara för att man ska uppfatta vad som spelas bättre.

Men sen ökar ju distat ljud risk för hörselskador också så visst kan det väl finnas en vinst att göra där också. Dock kommer högt ljudtryck alltid vara skadligt för hörseln vilket också syns tex i symfoniorkestrar och liknande.
Mvh
Magnus

Keba

Re: Lägre dist i rummet

Inläggav Keba » 2006-03-07 14:20

Ragnwald skrev:Satt i bilen och lyssnade på P1, ett program om hur det pågår aukustiska ombyggnader av ungdomsgårdar, för att minska effekterna av de skadliga ljudnivåerna.

Det påstods att genom väl uträknat utplacerade absorbenter tillsammans med numerärt fler högtalare utspridda i lokalen/rummet, skulle spara hörseln, då man kunde ligga (enligt norm) strax under gränsvärdet.

Alltså, min undran då: Lägre dist = mindre risk för hörselskador, även om ljudnivån i sig skulle vara lika stark som ett distande system/rum ?

Kan ju ligga något i det, vem har hört talas om symfoniker med tinitus. :D

Är det inte det att det blir jämnare ljudnivå i hela lokalen, så ingen måste vara alldeles bredvid en högt spelande högtalare?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-07 14:42

Ragnwald skrev:...aukustiska ombyggnader av ungdomsgårdar...

Det heter akustik och akupunktur, men autentisk och autistisk, bäste
Ragnwald! :)

Det är inte helt ovanligt att folk skriver 'aukustisk' - jag undrar vad det
beror på?

Ragnwald skrev:Det påstods att genom väl uträknat utplacerade absorbenter tillsammans
med numerärt fler högtalare utspridda i lokalen/rummet, skulle spara
hörseln, då man kunde ligga (enligt norm) strax under gränsvärdet.

Jag undrar om det är för att minska disten, i så fall kunde man väl bara
skaffa högtalare som spelar renare i stället?

Eller är det för att få en jämnare nivå i hela lokalen? Dvs samma sak man
försöker uppnå med s k line-array? I så fall undrar jag vad som är fel med
idén att det ska låta starkare vid scenen (allra närmast högtalarna
behöver man ju inte tillåta publiken att vistas) och svagare längre bak? Det
ger ju en möjlighet att slippa vansinnesnivåerna för dem som vill spara
hörseln - fast för det mesta behöver man öronproppar ändå... :(

Ragnwald skrev:Alltså, min undran då: Lägre dist = mindre risk för hörselskador, även om
ljudnivån i sig skulle vara lika stark som ett distande system/rum ?

Ja, inte bara ljudtrycket påverkar hörselskadligheten. Även klangen och
troligen renheten/disten (?). D-kurvan med A-kurvans basavrullning har
jag för mig bäst mäter hörselskadligheten. I dag används tyvärr bara
A-kurvan vad jag vet.

Ragnwald skrev:Kan ju ligga något i det, vem har hört talas om symfoniker med tinitus. :D

Det är nog dessvärre ganska vanligt, som redan påpekats.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-07 14:46

RogerGustavsson skrev:Man blir förvånad av hur högt man får spela via ljudanläggningen hemma
för att det ska bli likt verkligheten. Den inställningen på volymkontrollen
har man sällan när man lyssnar på kommersiella CD/DVD!

Kan ju bero på att nämnda fonogram inte sällan är kraftigt distorderande =
illaljudande. Inte sant, popedh? ;)

Ragnwald! Vad hette P1-programmet?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-07 15:12

E*

Ja, så tror jag nog att det är... Det är märkligt vilka små volympådrag en del fonogram tilllåter. Jag tror också att gemene man har vant sig vid detta ihoptryckta ljud. När det saknas tryck/nivå tror man det är fel fast det är så rätt. Verkligheten är extremt dynamisk. Plockar man fram några gamla fonogram ur hyllan förvånas man av hur "naturligt" dessa låter.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-08 09:46

E skrev:Det heter akustik, bäste Ragnwald! :)

Mvh E*

Jag rodnar (aurora) och skruvar på mig. :)

Programinslaget har jag sökt på http://www.sr.se utan resultat, konstigt, jag satt i alla fall inte och drömde vid ratten. Det sändes någon gång mellan 8.00 - 11.19 då jag gjorde inlägget.

Multikanal för offsweetspotlyssning med högsta ljudnivå dårå, 103db (tror jag gränsvärdet är) i hela rummet.

Återgå till Teknikforum