av lennartj » 2020-01-05 16:24
Snygg ekhylla i lyckad retrostil!
Gissar jag rätt om att hyllplanen är fasta?
Du funderade på om en (annan?) hylla med öppna gavlar skulle bidra med ökad diffusion. Jag tvivlar på att att det skulle ge någon reell förbättringr, det handlar nog om feelgood, att du har gjort vad du kan.
Du kanske kommer att ha något färre burkar än jag men det brukar bli en del kablar att dölja, har du funderat på hur?
Jag har också en ekhylla, som jag började bygga på för 40 år sedan och har byggt på och modifierat den många gånger under årens lopp.
Jörgen på Ultimate HiFi kallar den bokhyllonas Rolls-Royce. Polyformhyllan hette den, tillverkades i lamellträ av Axels Ståhls industrier sedan 50-talet och kunde måttbeställas, så jag lade ner åtskilligt tankearbete på hylldjup och hyllavstånd.
På din tilltänkta hylla är avståndet 312 mm, det är i tightaste laget för LP, de flesta konvolut är just 312 mm, men de kan vara upp till 319 mm höga.
LP-boxar kan vara upp till 330 mm. För att spara hyllutrymme använder jag inte plastfickor hemma utan bara när skivor ska lämna hemmet.
De flesta av mina plastfickor är 325 mm höga. Axel Ståhls rekommenderade 340 mm och det hade de alldeles rätt i.
Deras normalavstånd är annars 280 mm så hyllavståndet ovanför blev 220 mm, vilket var perfekt för 7" rullband och senare format som VHS-kassetter och DVD.
LP-hyllorna hamnade på perfekt ögonhöjd (då hade jag inte en tanke på att det inte alls funkar med progressiva glasögon). Tack vare lamellträt i hyllorna klara de att vara proppfyllda med LP med nästan osynlig nedböjning med en hel meters spann.
Tyvärr lade de ner tillverkningen för mer än 10 år sedan så för de senaste modifikationerna har jag anlitat Göteborgs Hyllservice (numera i Mölndal) som kan leverera nya matchande hyllplan i ekfanerat lamellträ.
I Takhörnet syns en vit (av fyra) OB52 baslåda med svart galler och en Sonab OD11 i teak/svart för ambiofoni.
- Bilagor
-

- Kabelhärvan döljs av Nordisk Familjebok på understa hyllan. I hörnet står Svanås största Helmholtzresonator L6.
- Apparathyllan 9a.jpg (388.24 KiB) Visad 3494 gånger
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]