Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Low-Fidelity skrev:Har ägt och lyssnat i timtals på många Carlsson-högtalare. (Kolboxen, OA6 Typ 1, OA6 Typ 1, OA12, OA2212, OD11, OA50, OA52, OA52.2). Men aldrig ett par OA51. Har inte tilltalats av designen riktigt, eller tanken på att behöva hänga något på vägg eller ställa på ett stativ. Men det kanske är dags för det nu.
Hur som helst ser jag fram emot den dag då OA52.N filtret presenteras.
(Undra vad man ska göra med SS 8545 och Vifa-diskanterna. Kanske bygga om ett par OA-50? Verkar lite oklart om någon fått för sig något sånt.)
radelius skrev:Jaha och resultatet?
avr7000 skrev:Low-Fidelity skrev:Har ägt och lyssnat i timtals på många Carlsson-högtalare. (Kolboxen, OA6 Typ 1, OA6 Typ 1, OA12, OA2212, OD11, OA50, OA52, OA52.2). Men aldrig ett par OA51. Har inte tilltalats av designen riktigt, eller tanken på att behöva hänga något på vägg eller ställa på ett stativ. Men det kanske är dags för det nu.
Hur som helst ser jag fram emot den dag då OA52.N filtret presenteras.
(Undra vad man ska göra med SS 8545 och Vifa-diskanterna. Kanske bygga om ett par OA-50? Verkar lite oklart om någon fått för sig något sånt.)
Det fanns som produktförslag spelande på arkenmässan i mitten på 2000 tal... arbetsnamn "brödburken"
avr7000 skrev:avr7000 skrev:Low-Fidelity skrev:(Undra vad man ska göra med SS 8545 och Vifa-diskanterna. Kanske bygga om ett par OA-50? Verkar lite oklart om någon fått för sig något sånt.)
Det fanns som produktförslag spelande på arkenmässan i mitten på 2000 tal... arbetsnamn "brödburken"
Här är en bild på dem....
[ Bild ]
Low-Fidelity skrev:avr7000 skrev:avr7000 skrev:
Här är en bild på dem....
[ Bild ]
Tack! Bra arbetsnamn. Har vi någon aning om hur de lät och hur filtret var utformat? Skillnaderna mellan OA50 och OA52 ör ju inte enorma map. lådvolym etc.
Det här hör väl hemma i en egen ”OA50 + SS 8545”- tråd dock.
Maccis skrev:Antar att detta tar sig framåt.
Ser fram emot resultat.
lennartj skrev:Jag är ju mycket nyfiken på hur mina f.d. OA52.LE låter med OA52.n bestyckning i direkt jämförelse med mina OA52.2-föregångare tillsammans med mina totalombyggda Dynaco Mk.III i klass-A som nu är ännu bättre (NOS-rör mm.).
Ni som var med hos Stefan för ca 10 år sedan när jag hade med dem upp kanske minns att de inte var några överdängare på att producera höga ljudtryck, men vid lägre ljudtryck har kombinationen en nästan magisk närvaro och och detaljrikedom som jag hittills aldrig hört några andra Carlssonhögtalare överträffa.
Nu har jag övertalat en bilburen tillräckligt hifi intresserad bekant som kan tänka sig att köra mig med högtalare och slutsteg till Trollhättan för provlyssning och jämförelse som nog inte behöver ta så mycket extra tid om vi kan hitta en lämplig dag.
Vi är båda daglediga, men det antar jag att ni inte är?
När skulle juanth komma?
Nattlorden skrev:Nog inte det vanliga vardagsrummet Stig designade för direkt...![]()
Nattlorden skrev:Nog inte det vanliga vardagsrummet Stig designade för direkt...![]()
RMA skrev:Kom gärna med synpunkter, är det orginal 52:or som står bredvid?
Grundidén är densamma som i OA-50 - reflexer från golv och närmaste vägg dämpas maximalt genom inbyggda dämpskivor och en filtkringla runt diskantelementet. Här är också, liksom i OA50, inget inre dämpmaterial placerat mellan element och basreflexrör. Sådant s.k. strömningsmotstånd användes utpräglat i 60-talsmodellerna, en hel del i 70-talarna men bland 80-talarna endast i OA51.
Lådan är internt delad i fyra kammare med två stagande mellanväggar. Basreflexröret mynnar åt sidan och lådan är medelmåttigt fylld med dämpmaterial. Direkt bakom elementet ligger en remsa i hästskoform, men det är fri luft ner till rörets inre mynning.
Annat dämpmaterial bakom baselementet. En metallbåge håller ut dämpmaterialet så att fri luft fortfarande finns ner till basrörets inre mynning. Avstämningen förändras inte alls.
lennartj skrev:Jag läste återigen om OA52 på CarlssonkultGrundidén är densamma som i OA-50 - reflexer från golv och närmaste vägg dämpas maximalt genom inbyggda dämpskivor och en filtkringla runt diskantelementet. Här är också, liksom i OA50, inget inre dämpmaterial placerat mellan element och basreflexrör. Sådant s.k. strömningsmotstånd användes utpräglat i 60-talsmodellerna, en hel del i 70-talarna men bland 80-talarna endast i OA51.
I bildtexten bredvid stårLådan är internt delad i fyra kammare med två stagande mellanväggar. Basreflexröret mynnar åt sidan och lådan är medelmåttigt fylld med dämpmaterial. Direkt bakom elementet ligger en remsa i hästskoform, men det är fri luft ner till rörets inre mynning.
Om OA52.2 stårAnnat dämpmaterial bakom baselementet. En metallbåge håller ut dämpmaterialet så att fri luft fortfarande finns ner till basrörets inre mynning. Avstämningen förändras inte alls.
Jag undrar om det inte tryckts ner för mycket Rockwool i kammaren med basrörets inre mynning i några av de OA52- lådor vi laborerat med?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster