Tell skrev:Måste dock kommentera på att det var lite störigt i hörlurar hur långt åt sidorna Lars och Ingvar var, samt att det var nån som andades en i mitt vänstra öra. Hade behövs lite gating där tycker jag

Men aa, väldigt intressant lyssning var det, tack!
Det beror på att det är A/B-stereo.
Det finns alltså ingen enskild mik att lägga gate eller annat på.
Som någon påpekade tidigare: "det låter som om Lars RÖR på sig."
Japp - det är för att han rör på sig

Vi funderade länge på det här. Bör vi verkligen använda en så ovanlig metod i samtal-/intervjusammanhang?
Typ: "Här sitter några gubbar å pratar ljudteknik och kan inte ens spela in en podd vettigt..."
Det är en så ovanlig ljudbild idag, att den sannolikt kan upplevas som konstig.
Just för att ett samtal vid ett bord i ett rum låter som ett samtal vid ett bord i ett rum. (inkl. rörelser och andning)
A/B med raka rundtagande, ingen kompression, inga filtreringar, endast minimal nivåredigering "för hand", så att säga.
Och - 23LUFS, trots att du i poddvärlden idag, som mest hittar -16LUFS. (normaliseringsnivån för t.ex. Apple Play och iTunes)
Skulle ett studiosamtal i dag vara i stereo så är det panorerad mono med individuella mikrofoner. Men... vi bestämde oss ändå för att göra annorlunda.
Eller snarare just därför. För att visa på andra möjligheter. Och för att skilja oss från det "det gängse".
Det kan kanske upplevas som väldigt brett i lurar. Men pröva att blunda så lär du förhoppningsvis uppleva det som om du är där. På plats, i rummet.
Jag sitter ju där i mitten vid inspelning, och lyssnar jag sedan i lurar, så låter det nära exakt så som när vi spelar in.
I högtalare är det nästan svårt att skilja inspelningen från den "levande" situationen.
Eftersom podden är ett "knastertorrt" samtal - no jumping, no fun - inga jinglar, plojar, inget fyrverkeri, ingen "produktion"...
Så ville jag gärna att det ändå skulle bli något ljudligt annorlunda. (eftersom vi talar om ljud)
Alla mina andra poddar låter ungefär som det brukar, dvs panorerad mono, närmikat och nivåmaxat, om än oftast med betydligt lägre
kompression än vanligt. (och mycket smalare ljudbild än "verkligheten") Allt annat upplevs som konstigt, dåligt (eller FEL) av "marknaden"...
(t.ex.
https://sverigesradio.se/klassiskapodden, eller
https://play.acast.com/s/podden-lika-varde-en-podd-fran-specialpedagogiska-skolmyndigheten)
Jag kanske är lite mindre rädd för rum än andra, dock.
Så just i det här fallet tycker jag det är roligt (och kanske tankeväckande) att göra på ett helt annat sätt.
Intressant är att jag tycker -23LUFS hörs utmärkt i telefonens lurar även på promenad i stadsmiljö.
Håll ut!
/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---