Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:
Finemang!
Beskriv nu vad som händer med "Exempel 1 och Exempel 2" om normaliseringsnivån är -14LUFS istället för -23LUFS.
Sitt sedan ner en stund o fundera...
Då får du först ta och specificera din fråga bättre, pratar du om Spotifys eller Tidals sätt att normalisera?
Jag vet inte vad du tänkte i dina exempel. Allt annat lika, menar jag.
(men jag tar följdfrågan redan nu)
Vad händer då om de båda låtarna redan i
produktionen följer en medelnivåstandard på -14, resp. -23LUFS?
Jag är helt emot hela tanken att man i en produktion skulle följa en medelnivåstandard överhuvudtaget, låtarna på ett album får hamna på deras respektive medelnivå så som de naturligt gör med sin fulla dynamik intakt*, och låtarna behöver bara anpassa sig till resterande låtar på samma album vilket då är ett konstnärligt val som skaparna av verket får avgöra själva. Vill de att en specifik låt ska vara extremt svag i nivå så ska den också få vara det, den enda gränsen de egentligen behöver anpassa sig till är den starkast låten på albumet så att den håller sig med lämplig marginal till den översta gränsen vilket är det digitala nollvärdet (0dB). Marginal på -1 dB verkar vara den standard som råder hos de flesta streamingtjänster.
Det är fullständig idioti att anpassa sin produktion till endera -14 eller -23 LUFS eftersom vi i dagsläget inte vet om framtidens standard ligger på kanske -36 LUFS.
Det enda man behöver göra i dagsläget för att vara "framtidssäker" är att låta sin musik i produktionen behålla sin fulla dynamik, och då talar jag om stereospårets fulla dynamik, vad skaparna har gjort för att framställa sina ljud och sitt sound är helt upp till dem.
Nedan lägger jag tillbaka den biten från mitt tidigare inlägg som du valde att klippa bort. Den delen förklarar varför -14 LUFS är en lämpligare nivå än -23 LUFS. -14 LUFS är helt enkelt en mer representativ nivå för all världen icke sönderkomprimerade musik och gör så att de låtar som medvetet har en lägre medelnivå även efter normalisering förblir så.
goat76 skrev:En nivå på mellan -16 till -18 LUFS är mycket närmare och mer representativ för ett genomsnitt av all världens oförstörda musik vilket innebär att lugna glesa låtar med enstaka starka partier inte sticker iväg och låter för starkt i dessa delar, och den intensiva täta låten kommer inte låta onaturligt lågt genom i stort sett hela låten.
Jag kvarstår vid min uppfattning att en normaliseringsnivå på -14 LUFS (utan höjande inslag) dödar Loudness War med stor marginal, samtidigt ger den en mer önskvärd jämnhet mellan den glesa och den täta musikens toppnivåer vilket ger en mer förväntat och naturlig skillnad i medelnivå, där den glesare lugnare låten tillåts uppfattas lägre än den intensiva vilket också speglar verkligheten bättre. Det är ju inte så att alla musikerna i jazzbandet går och höjer volymen på deras instrument när den lugnare låten spelas.

----------------------------------------------------
Får jag vända en frågeställningen till dig?
Kan du ge flertalalet exempel på musik som du anser vara avsevärt skadade vid mastringsskedet och som fortfarande ligger på -14 LUFS eller lägre?
Helst vill jag se exempel på musik som gjort under nuvarande och rådande mediaklimat, inte så mycket från 90-talet för det var en tid då all musik nästan oavsett genre hade en reell chans att spelas på mainstream-radio.
Jag skulle vilja påstå att när vi kommer ner i dessa nivåer på -14 LUFS så går vi över till den typen av musik som i dagens läge sällan har ambitionen eller ens chansen att slå igenom och bli en radio-hit.
Om produktionsleden förhoppningsvis snart börjar inse att det inte längre finns någon vinning i att pressa nivåerna till långt under -10 LUFS och till och med den värsta mainstream-musiken börjar förhålla sig till högst -14 LUFS, så kommer knappast den mer konstnärliga icke kommersiella musiken pressa gränserna för att bara vinna några ynka dB. De kommer ändå med sin naturliga fulla dynamik ligga tillräckligt nära mainstream-musiken för att vågskålen ska tippa över till att det är bättre att behålla dynamiken intakt.
Mina slutord i det här inlägget får vara att en normaliseringsgräns på -14 LUFS dödar Loudness War med stor marginal, något annat utöver det behöver en normalisering inte åstadkomma.
Och jag vill tillägga att jag förstår varför en normalisering på -23 LUFS är önskvärd på en plattform där tal och musik ska samspela, som exempelvis radio där röster och musik med fördel ska hitta en gemensam och passande nivå.
Men på en ren musik-plattform så är det mer rimligt att hitta en gemensam nivå för olika typer av musikstilar där vissa är betydligt tätare än andra.