Problem med mätning i basområdet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Problem med mätning i basområdet

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-04 15:11

Nu är jag igång med justMLS. Mätningarna visar vad jag redan gissat mig till, diskanten är alldels för stark och det finns oroligheter i mellanregistret.

Men mätningarna i basområdet vill sig inte, inte ens mätningar på riktigt nära håll. Det verkar bli utsläckningar och förstärkningar p.g.a rummet.

Dessutom ger mätningen som resultat att basporten ger en massa annat ljud i från sig än bara bas. Det gör den säkert, men inte alls i den omfattning som mätningen påstår. Jag har nämligen provat att lyssna själv. Vad jag kan höra kommer det mest div dova ljud därifrån. Mätningen säger att det kommer en massa annat med högre nivå vid typ 100-500hz. Jag gissar att mät-micken tar upp en massa reflekterat ljud som kommer från elementet (som sitter på framsidan, porten är i bak).

Därför har jag lite svårt att lite på mätningarna vid lägre frekvenser.

Tips på hur man kan göra för att få med rimliga mätningar i bas regionen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-04 15:37

Närfältsmätning.

Jag kör ju ganska manuellt, miken ca 0.5 cm från elementet och sinussvep på låg volym upp till ca 500 Hz. Sen mäter jag på energikurvan som jag får ut, och fuserar kurvan med pulsmätningen.

Har du någon bild på pulssvar samt frekvensgång?

T

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-04 15:41

Bara frekvensgång. Men i basområdet är det nog fel. Jag ska prova att mäta om, med lägre volym, jag har haft "lyssningsvolym" nu.

Pulssvaret får jag helt eneklt inte fram vettigt.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-04 20:14

Undras om det inte skall vara en kort mls längd för att slippa reflektioner.

Pulsmätning kan man göra med Speaker workshop. Fråga mig inte hur för jag har inte kommit på hur man gör än. Jag får bara förstärkarens respons. :roll: :(
Let forever be

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-04 20:24

Pulssvaret fick jag fram sen. Men det var fortfarande med felvänd diskant. Jag har inte provat efter att jag har vänt på den. Det såg hur som helst rätt OK ut.

Jag har beställt lite nya delar till filret. Nya mätningar nästa helg.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-04 20:25

Vid närfältsmätningar med mikkapseln bara några mm från källan är påverkan från rummet försumbar. Detta gäller också överhörning mellan port och element om de är placerade på olika sidor av lådan. Kör man med MLS-signal och någorlunda många mätsekvenser vid medelvärdesbildningen så blir signalbrusförhållandet högt trots låga ljudtryck.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-01-04 21:00

brummel, känner igen fenomenet med speakerworkshop. Det går att lösa genom att t.ex. kasta om ingångarna L och R till ljudkortet (vill jag minnas iaf).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till DIY-forum