Nej, prislappen är aldrig oväsentlig så vida det inte gäller det egna livet.
Däremot reagerar jag på att det finns en folkrörelsestämming här om att hifi inte får kosta. Jämförelseobjektet är då en tillverkare som inte tar ut någon sund vinst på rörelsen, alternativt egen material-DIY-kostnad utan att räkna in (rimligt prissatta) arbetskostnader.
Lika förvånande är att samma folkrörelse faktiskt utan knussel accepterar billig hifi byggd i kinesiska slavfabriker, så folkrörelsen är inte solidarisk i det avseendet.
Grismannen skrev:Mycket bra inlägg.
Har själv tänkt på pris i förhållande till vad man får för dom surt förvärvade slantarna.
Tex där jag bor så är det byggstopp pga att Arlanda flygplats vill ha det så, så att dom kan bygga ut sina banor och flyga runt utan att behöva oroa sig för att det skall vara folk som lackar ur på buller eller att dom ramlar ner i nåns vardagsrum.
Så därför blir alla hus som redan finns där i krokarna svinigt dyra och det har man ju undrat om det är rimliga priser dom ligger på trots att tillgång / efterfråga styr marknadsvärden och priser.
Lite OT:
Jag tycker det är utmärkt att det är byggstopp kring våra storflygplatser då det idag är princip är omöjligt att anlägga en ny flygplats med tanke på miljölagstiftningen och intrånget/belastningen på andra fastigheter. Så länge lagen inte medger positiva belastningsservitut för miljöstörning (typ att Arlanda-fastigheten har rätt att bullra/smutsa ner i princip hur mycket som helst på fastigheter inom xx kilometer) så finns ju risken att någon tomte (småhusägare eller flerfamiljhusägare i detta fallet) får rätt i Högsta Domstolen om att flygplatsen utgör miljöstörning...
Storflygplatserna är en nationell resurs och skall skyddas.
Vill man bygga nytt i bullerstört område måste lagstifningen göras om så nuvarande och kommande fasighetsägare i ett sådant område ALDRIG kan resa några krav på den miljöstörande verksamheten. (typ samma lagstiftning skulle man ju kunna använda för att bygga bullerskyddat nära järnväg/motorväg osv, något man inte kan göra just pga möjligheten för fastighetägaren att senare kräva skadestånd)