Prislapp oväsentlig!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Prislapp oväsentlig!?

Inläggav Hetsporren » 2006-03-06 08:49

Peter Westberg skrev:Med tanke på ovan sagda är Grendels prislapp oväsentlig.

Denna rad står att läsa i Peter Westbergs slutsats, i recensionen av Bladelius Grendel, och är förmodligen tänkt att tydliggöra hur fantastiskt bra den testade produkten är (i förhållande till andra liknande produkter). Vad jag förstår så kostar Grendel i "bioutförande" 69 000 kr, men detta faktum är alltså oväsentligt enligt High Fidelitys professionella recensent Peter Westberg. Det är inte utan att man undrar över syftet med detta påstående? Jag menar: Hur kan en prislapp alls vara oväsentlig, alltså alldeles oavsett om prislappen är hög eller låg, ter sig det minsta skälig osv? Vad mer, som kostar 69 000 kr, har oväsentlig betydelse i Herr Westbergs värld: ett par nya sportskor, en ny sportbil eller ett paket sportknäcke? Om skorna är sköna, om sportbilen impar på grannen eller om knäckebrödet är gott är förstås det viktigaste, men innebär det samtidigt att dess prislappar är oväsentliga och i så fall varför? Jag bara undrar...
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-03-06 09:09

Mycket bra inlägg.
Har själv tänkt på pris i förhållande till vad man får för dom surt förvärvade slantarna.

Tex där jag bor så är det byggstopp pga att Arlanda flygplats vill ha det så, så att dom kan bygga ut sina banor och flyga runt utan att behöva oroa sig för att det skall vara folk som lackar ur på buller eller att dom ramlar ner i nåns vardagsrum.

Så därför blir alla hus som redan finns där i krokarna svinigt dyra och det har man ju undrat om det är rimliga priser dom ligger på trots att tillgång / efterfråga styr marknadsvärden och priser.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-06 09:23

kanske du skulle flytta över tråden till: Sticky: Hifi-fynd du inte bör missa!?

;)
//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-03-06 09:39

"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-06 09:54

Ojdå, den hade jag missat. Underhållande läsning, på många sätt! :mrgreen:

Vill kommentera detta:
Björn-Ola på Hififorum skrev:Om sedan Recensenten köper Advantage och spelar på dom hemma, så får man nog tro att han faktiskt gillar dom.

..och att han fått ett väldigt fördelaktigt pris!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-06 10:36

Det är väl som vanligt, för de som har mycket pengar så "spelar inte pengarna någon roll".

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-06 11:58

Om man läser "mellan raderna" tycker jag hans budskap går fram.

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2006-03-07 00:56

Nej, prislappen är aldrig oväsentlig så vida det inte gäller det egna livet.

Däremot reagerar jag på att det finns en folkrörelsestämming här om att hifi inte får kosta. Jämförelseobjektet är då en tillverkare som inte tar ut någon sund vinst på rörelsen, alternativt egen material-DIY-kostnad utan att räkna in (rimligt prissatta) arbetskostnader.

Lika förvånande är att samma folkrörelse faktiskt utan knussel accepterar billig hifi byggd i kinesiska slavfabriker, så folkrörelsen är inte solidarisk i det avseendet.

Grismannen skrev:Mycket bra inlägg.
Har själv tänkt på pris i förhållande till vad man får för dom surt förvärvade slantarna.

Tex där jag bor så är det byggstopp pga att Arlanda flygplats vill ha det så, så att dom kan bygga ut sina banor och flyga runt utan att behöva oroa sig för att det skall vara folk som lackar ur på buller eller att dom ramlar ner i nåns vardagsrum.

Så därför blir alla hus som redan finns där i krokarna svinigt dyra och det har man ju undrat om det är rimliga priser dom ligger på trots att tillgång / efterfråga styr marknadsvärden och priser.

Lite OT:
Jag tycker det är utmärkt att det är byggstopp kring våra storflygplatser då det idag är princip är omöjligt att anlägga en ny flygplats med tanke på miljölagstiftningen och intrånget/belastningen på andra fastigheter. Så länge lagen inte medger positiva belastningsservitut för miljöstörning (typ att Arlanda-fastigheten har rätt att bullra/smutsa ner i princip hur mycket som helst på fastigheter inom xx kilometer) så finns ju risken att någon tomte (småhusägare eller flerfamiljhusägare i detta fallet) får rätt i Högsta Domstolen om att flygplatsen utgör miljöstörning...

Storflygplatserna är en nationell resurs och skall skyddas.

Vill man bygga nytt i bullerstört område måste lagstifningen göras om så nuvarande och kommande fasighetsägare i ett sådant område ALDRIG kan resa några krav på den miljöstörande verksamheten. (typ samma lagstiftning skulle man ju kunna använda för att bygga bullerskyddat nära järnväg/motorväg osv, något man inte kan göra just pga möjligheten för fastighetägaren att senare kräva skadestånd)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-07 01:03

LeoArietis skrev:
Däremot reagerar jag på att det finns en folkrörelsestämming här om att hifi inte får kosta. Jämförelseobjektet är då en tillverkare som inte tar ut någon sund vinst på rörelsen, alternativt egen material-DIY-kostnad utan att räkna in (rimligt prissatta) arbetskostnader.

kan inte hålla med dig....finns många exempel på folk som kört krellsteg för hiskeliga summor och sedan bytt upp sig till 1090 som är rimligt prissatt med tanke på byggkostnad....säkerligen görs det en totalvinst på mer än 100% iaf...

jag personligen hade gärna (eller gärna är fel ord) köpt krell om dom var så sjukt mycket bättre....men saken är att jag bryr mig inte så mycket om hur sakerna ser ut som är i mitt lyssningsrum....så då är det väl bättre satsa slantarna på prestanda och kanske få några kronor över till en fin sportbil eller en sommarstuga? eller kanske ett nytt kök eller några semestrar osv...

nu är det ju iofs så att alla inte tänker som jag...men så tror jag många här inne tänker iaf (förutom mats som totalvägrar att köpa nåt annat än det esoteriska märket audio pro!)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-07 10:28

Haakan_W skrev:
LeoArietis skrev:

kan inte hålla med dig....finns många exempel på folk som kört krellsteg för hiskeliga summor och sedan bytt upp sig till 1090 som är rimligt prissatt med tanke på byggkostnad....säkerligen görs det en totalvinst på mer än 100% iaf...

jag personligen hade gärna (eller gärna är fel ord) köpt krell om dom var så sjukt mycket bättre....men saken är att jag bryr mig inte så mycket om hur sakerna ser ut som är i mitt lyssningsrum....så då är det väl bättre satsa slantarna på prestanda och kanske få några kronor över till en fin sportbil eller en sommarstuga? eller kanske ett nytt kök eller några semestrar osv...

nu är det ju iofs så att alla inte tänker som jag...men så tror jag många här inne tänker iaf (förutom mats som totalvägrar att köpa nåt annat än det esoteriska märket audio pro!)

Alla sitter inte med högtalare som har "baby-mjuk" impedans och fasvinklar och behöver då något rejält för att få det att spela som det är tänkt.
Och JA, jämförelse är gjord mellan 1090 och FPB200 med haksläppsskillnad på aktuellt system.
Vilken tur att man inte betalat mer för sitt Krell än vad 1090 kostar (går faktiskt att köpa beg. billigt från staterna) :) .

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-03-07 11:27

Ja.. och jag har jämfört med både KSA-200s och FPB300 samt Grendel, och tyvärr inget som helst haksläpp för mig. Snarare att 1090 framstod som tydligt mycket mera kraftfull speciellt jämfört med 200s. Jämt skägg mot FPB300 och Grendel skulle jag vilja säga.
3ohm på baslådorna, och 4ohm på topparna. Kör dessutom topparna på bryggade 1090.. vilket resulterar i att stegen ser bara halva impendansen, dvs 2 ohm nominellt. Inga problemas för mig rent kraftmässigt.
Vad är dina högtalare för slags monster egentligen?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-07 15:56

David_A skrev:Ja.. och jag har jämfört med både KSA-200s och FPB300 samt Grendel, och tyvärr inget som helst haksläpp för mig. Snarare att 1090 framstod som tydligt mycket mera kraftfull speciellt jämfört med 200s. Jämt skägg mot FPB300 och Grendel skulle jag vilja säga.
3ohm på baslådorna, och 4ohm på topparna. Kör dessutom topparna på bryggade 1090.. vilket resulterar i att stegen ser bara halva impendansen, dvs 2 ohm nominellt. Inga problemas för mig rent kraftmässigt.
Vad är dina högtalare för slags monster egentligen?

Martin Logan Ascent i, de är MYCKET känsliga för elektroniken.
Stor "kondensatorverkan" samt dip i impedansen ner till 1,2 ohm :? .

ps. jag kan tänka mig att 2 bryggade 1090 är helt ok, vi jämförde med 1 steg :) .

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-07 15:58

hmm frågan är varför krellen var bättre för på specen är den inte ett dugg bättre?

du tycker inte kanske det vore värt att kolla upp några andra högtalare? 1.2ohm känns ju nästan som om det är nån klåpare som byggt...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-07 16:00

Ta den diskussionen nån annanstans.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-07 16:06

Haakan_W skrev:hmm frågan är varför krellen var bättre för på specen är den inte ett dugg bättre?

du tycker inte kanske det vore värt att kolla upp några andra högtalare? 1.2ohm känns ju nästan som om det är nån klåpare som byggt...

Dippen är i det allra högsta frekvensområdet. Medelimpedansen ligger snarare mellan 2-4 ohm med vanlig musik :) .
Skillnaden var iallafall mycket stor när det gäller dynamiken och transientåtergivningen. Om 1090 presterat samma ljud hade jag självklart köpt en beg 1090 istället. Jag hade vid testet varken 1090 eller FPB200 utan det var en kamrat till mig som hade bägge för jämförelse.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-07 16:29

Hetsporren:

Bra inlägg. På ett plan gäller det att prisvärdhet är ett personligt begrepp, och ur den aspekten är det naturligtvis upp till var och en att bedöma om steget är intressant.

På ett annat plan handlar det om hur mycket effekt och prestanda man kan krama ur till ett visst pris. Det är kanske orimligt att begära att ett 200W/kanal stereosteg ska kosta 1000 kr. Kanske är det lika orimligt att ett 2x20 W steg kostar 200000kr?

Att prestanda skulle vara så bra att priset är irrelevant skulle betyda att den recenserade produkten är absolut state-of-the-art som lämnar allt annat i dammet. Även om jag nog tror att burken kan vara bra eller till och med mycket bra så är jag övertygad om att den inte är state of the art.

Således är priset högst relevant.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-07 16:31

Här har jag rensat ut lite sandlådeinlägg och lagt dem i en egen tråd. Lek sandlåda du med här!

:)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-07 20:39

Det tur att faktiskt har mig som medlem. Jag bråkar aldrig, surar aldrig och är alltid snäll. Personpåhopp vad är det? Nej jag är solen för faktiskt.se :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-07 20:53

man får akta sig för solen så att man inte blir röd :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-07 22:22

Man skall även inse att tidningskribenter i detta lilla land inte har samma förutsättningar direkt att köpa värstinggrejor själva... Så att dom kanske får ta skeden i vacker hand en aning är inte direkt underligt...

Och alla som över tid läser tidningarna lär sig "sina skribenter" och vet hur man läser dom "mellan raderna" ...och kan enkelt selektera aningens..

Jag vet att folk som läser bilrecensenter ju även dom har en del anslutningar mot biltilverkare.. Igen I detta lilla land vi lever i. 8)

Sedan hoppas man ju självklart att folk har egen skalle och öron därpå inmonterade så dom kan avgöra med dess egenskaper själv hurvida testerna verkar stämma med det man själv hör..

Annars förutsätter man ju att skribenterna även skall vara dadda åt köparen... Tester är ju inte köptvång på.. Utan endast en EV sak till att ta del av INNAN man själv testar och ev köper en pryl...

Edit
Jag är en av dom anser advantage vara rent skräp för pengarna dom kostar skall tilläggas..Så jag är långt ifrån partisk mot RESULTATEN Peter W ger till utryck...Fast dom nuvarande modellerna vet jag inte så mycket om skall även erkännas..Och är nog rätt ointreserad också... 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-07 23:06

Mayro skrev:Jag är en av dom anser advantage vara rent skräp för pengarna dom kostar skall tilläggas..Så jag är långt ifrån partisk mot RESULTATEN Peter W ger till utryck...Fast dom nuvarande modellerna vet jag inte så mycket om skall även erkännas..Och är nog rätt ointreserad också... 8)

Vad grundar du det på? Själv tycker jag både Thor och Grendel är bra saker för pengarna, långt ifrån skräp.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-07 23:36

Rydberg. Det blir aningen lustigt att besvara din fråga med tanke på vad du tagit copy på ifrån mig... :lol:
Läs din egen copy så förstår du nog.. Så oklart kan det inte vara så du inte själv kan fatta OM du verkligen läser INNAN du frågar... :lol:

Men jag hjälper dig självklart som vanligt kompis..

...Fast dom nuvarande modellerna vet jag inte så mycket om skall även erkännas..Och är nog rätt ointreserad också...

Och "dom tidigare" grundar jag på min hörsel rätt självklart.. vid deltagande av lyssning på Advantage ända sedan dom kom hos skribenten Peter Westberg .. samt fram till år 2001 även följt i Peters system...tillsammans med utveklingen av hans elektrostater som han fått byggda av en snubbe här nere nånstans..

Och även lyssning då självklart av andra system som haft denna elektronik...Samt att "ulf" o jag köpte in amplefix tex o testade då det begav sig.. osv osv...

Jag anser dom alla lida av kliniskt kallt ljud helt enkelt.. Inte min smak för fem öre..och därför anser jag det vara skräp helt enkelt..

Så Rydberg.. Jag grundar min åsikt på för mig tillfredställande egna fakta hur jag uppfattat advantage genom en relativt noga följd av lyssningar...

Men igen..Så det inte missas här....

...Fast dom nuvarande modellerna vet jag inte så mycket om skall även erkännas..Och är nog rätt ointreserad också...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-07 23:38

Jo såg att du inte kände till de nyare (läsa kan jag), jag undrade ju varför du inte gillade de gamla och skrev även att jag tycker iaf de nya inte är skräp. Nu fick jag ju ett bra svar, tack! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-08 00:24

Jag anser dom alla lida av kliniskt kallt ljud helt enkelt

Kliniskt och kallt ljud 8O Av de modeller som jag själv ägt och de som jag har lyssnat på både hos en kompis och hemma dvs Advantage S1, och slutstegen A300 och S250 så har de varken kliniskt eller kallt ljud, utan ganska neutrala grejer. Men att man kan uppleva Amplifixen som du beskriver är jag med på. Men sedan så beror det ju på vad man jämför emot :wink:

Ps. Kan tillägga att jag inte har lyssnat på Grendel ännu, men det skulle jag vilja göra :P

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 02:15

där ser man igen hur olika vi alla avlyssnar grejor.. Som fbk nu säger så anser han som Peter w att dom är varma o goa.. Och jag tycker det saknas massor av innehåll i tonerna.. Samt oerhört mycket blomm i efterklangen så vibbar hänger i luften..dom uteblir helt o hållet..

Och det är flummigt sagt med vibbar o blomm.. Men jag menar exakt så..

Tonerna har aldeles för lite nyanser i sig helt enkelt..kliniskt tam tam tam enbart..

Men då vi alla lyssnar helt olika, så är detta som för mig är viktigast är för nästa inte ens noterat..

Inte så underligt att vi har olika smak o tycke kanske... 8)

Men kontentan är nog att Peter W inte är så fel ute efter sin smak och många andras.. :wink:

Så det som för honom är snudd gratis för sin ljudkvalitet är för mig okristligt dyrt.. och ev för FBK ett rent kap efter hans ideal..

Sedan får Peter W Sitta med i hundra utprovningar eller styrelser...Hans resention passar nog in bra för många lyssnare.. Sämmre för mig dock troligen såvida fabror P W inte bytt ideal på gamla dar...

Men det tror jag är uteslutet.. 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 07:48

Mayro skrev:Sedan får Peter W Sitta med i hundra utprovningar eller styrelser...Hans resention passar nog in bra för många lyssnare..

Men isf är det en reklamtext han skrivit, inte en recension?! 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 08:55

Varför skrikande fetstil Hetsporren?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 08:56

Varför skrikande fetstil Hetsporren?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-08 09:16

Varför tjata så Kaffekoppen? ;)

Men jag håller med Hetsporren - det är ingen recension, det är en "annons förklädd som artikel".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 09:32

Ber om ursäkt Hetsporren, jag börjar tydligen bli gammal och gaggig som Almen påpekar ;-)

/Magnus

Nästa

Återgå till Generellt om hifi