Bra inspelning med Sting efterfrågas

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-08 00:43

Nu har jag köpt Police-Regatta del blanc. Första lyssningsintrycket var sådär, men jag tror inte maskineriet hade blivit riktigt varmt då jag lyssnade, för ljudbilden öppnade sig rejält på de skivor som jag lyssnade på efteråt.

Utförligare kommentar kommer när jag lyssnat lite mer.

Jag köpte samtidigt

Alan Parson project - Pyramid
Genesis - Track of the tail

Pyramid kan mycket väl vara den bästa vinyl jag hört rent återgivningmässigt. Häftigt också att vinylen var blå. Musiken var också helt lysande.

Genesis var ockå väldigt bra, jag har tidigare bara hört deras låtar från 80-talet och tycker de har sin charm, lite personligt nostalgivärde också. Men dessa skivor från 70-talet är ju så otroligt mycket bättre och man kan njuta av Genesis på ett djupare sätt mot vad man kan med 80-tals Genesis. Skivan är från -76 och det verkar som Peter Gabriel redan då hade lämnat Genesis.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-08 08:35

Jepp, Trick of the Tail var första skivan utan Gabriel, alltså första gången Collins klev fram till frontmicken.

Var alla tre vinyl, eller bara Alan Parsons? De där färgade skivorna, det är väl sämre kvalitet på dom, är det inte?

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-08 10:25

Almen skrev:Jepp, Trick of the Tail var första skivan utan Gabriel, alltså första gången Collins klev fram till frontmicken.

Var alla tre vinyl, eller bara Alan Parsons? De där färgade skivorna, det är väl sämre kvalitet på dom, är det inte?

Alla tre var vinyl. Jag vet inte om det är sämre kvalitet på den färgade vinylen men om så är fallet så skulle jag gärna hört på den ickefärgade varianten, för den skivan jag köpte i förrgår låter helt otroligt bra.

Jag sitter just nu och lyssnar på Police. Det svänger mer, men musiken är ju ganska speciell. Den är inte en omedelbar succé, men kanske kommer den växa.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-08 16:46

Alan Parsons är ju inte känd för att ha dåligt ljud på sina skivor direkt... :)

Rekommenderar som sagt Synchronicity med Police också. Nyfiken, bara: vad kostar vinyler när man köper så här?

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-08 17:58

Police: 25:-
Alan Parson: 30:-
Genesis: 40:-

så förhållandet pris mot musikupplevelse är ju ruskigt högt.

Alla tre inhandlade på Dirty Records i Göteborg.

Jag såg även Kate Bush's senaste som vinyl, den kostade 220:- . Vilket ju är helt okej med tanke på att dubbel-CD'n kostar 210:- (i och för sig var vinylen begagnad och jag såg inte om skivan var repfri)

och det kommer nog garanterat bli fler skivor med Alan Parson.
Almen: Har du några skivor där Alan Parson har varit involverad som du kan rekommendera?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-08 19:23

Ah, justa priser!

Nja, Alan Parsons (notera s:et, han heter alltså Parsons i efternamn) är inte riktigt min tekopp musikaliskt. Jag minns bara att jag gillade "Tales of Mystery and Imagination" och "I, Robot", inte minst för det braiga ljudet. De kom på sjuttiotalet någon gång.

Några skivor han medverkar på som jag utan reservationer kan rekommendera är "Abbey Road" med Beatles och "The Dark Side of the Moon" med Pink Floyd. Där är han dock bara ljudtekniker. :)

Du kan hitta litet om vad han sysslat med på hans egna hemsida.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-20 20:21

Tänkte skriva en kommentar angående Police. Skivan har egentligen inte snurrat så jättemycket men nu börjar låtarna ploppa upp lite då och då i huvét. Det är ju ganska snillrika och roliga melodier.
Så det får allt bli mer Police.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-21 09:15

Kul att höra. :)

Jag anser att till exempel låtarna "Bring on the Night" och "Walking on the Moon" är, förutom att de är grymma låtar, två av de bäst arrangerade och producerade popinspelningarna som gjorts.

Rekommenderar skivan Synchronicity som nästa inköp! Den har litet jämnare låtmaterial och Sting har verkligen etablerat sig som kompositör (vilket i och för sig fick till följd att de splittrades).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-22 13:19

ekeponken skrev:Nu har jag köpt Police-Regatta del blanca...

Kan bara hålla med! köpte denna på SACD-digipack för något år sedan, men den har aldrig stannat många minuter i spelare -trots att många av låtarna faktiskt är skrämmande bra...

/J
admin

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer