Diffusormönster för hylluppsättning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik

Diffusormönster för hylluppsättning?

Inläggav gopnik » 2020-01-27 23:22

Planen för vardagsrummet börjar sätta sig nu. Mängder av förvaring kommer behövas, samtidigt som väggarna behöver smyckas och någonting göras åt akustiken. Kompromissen jag och frun fastnat för, efter att ha utvärderat en hel massa alternativ, är IKEAs serie EKET! Dels någon eller några större möbler på sockel för vinylskivor och leksaker, men framför allt en hel massa 1x1-enheter på högtalarväggen - i olika färger och något kul mönster. Det kommer blandas både 25 cm och 35 cm djup.
Då modulerna är något djupare än de behöver vara kan några/alla utrustas med 10-15 cm absorbentskum längst in mot väggen. Jag räknar med att sargen kring varje modul kommer göra den verksam även mycket lägre ner i frekvens än en liknande absorbent installerat fritt.

Men frågan är om det finns några bra idéer om hur man ska sätta upp dem. Tanken är att de med sina olika djup och innehåll också ska ha lite diffuserande effekt, utöver dämpningen. Med två olika djup på modulerna, och om man räknar även kal vägg, så finns det två/tre olika varianter per "punkt" att labba med.
Ska man bara planka någon BAD-panel, eller finns det lämpligare mönster? Skyline? Kanske finns det någon bra kalkylator man kan använda.
Eller skita i det och bara slänga upp dem lite lagom skulpturalt?

Varje fyrkant mäter 35x35 cm, och kan placeras helt individuellt. Det är den övre halvan - ca 120-130 cm - av en nästan sex meter bred vägg som ska täckas.
0478880_PE617900_S5.jpg
0478880_PE617900_S5.jpg (15.57 KiB) Visad 2317 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
manix

Re: Diffusormönster för hylluppsättning?

Inläggav manix » 2020-01-28 09:19

Kan tyvärr inte tillföra kunskap om hur du bör göra, men jag kommer följa tråden då vi också har för avsikt att använda Eket på väggen bakom soffan. Vår tänkta lösning är Eket skåp 70x70 i botten och två Eket 70x70 hyllor ovanför. Troligen 35 cm djupa. Hoppas du får bra tips i tråden som även vi kan få nytta av :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-01-28 09:25

En tanke.
Med dämpskum i botten på varje låda kan man leka ljudfälla enligt en princip jag sett en gång för väldigt länge sedan.
Det kräver en mik och hörlurar.
Man mäter med miken var det finns återstudsar i rumsakustiken och sedan sätter man en eller fler kuber där.
Det kan räcka med några få eller flera på olika ställen på en vägg, men resultatet blir att man får en dämpning som gör att man kan vistas i rummet utan att det slår lock för öronen av dämpningen och tystnaden som annars kan uppstå.
Det kräver lite arbete över tid men kan vara väldigt effektivt.
60 mm profilskum borde vara idealt för kuberna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-28 11:10

Perfector skrev:En tanke.
Med dämpskum i botten på varje låda kan man leka ljudfälla enligt en princip jag sett en gång för väldigt länge sedan.
Det kräver en mik och hörlurar.
Man mäter med miken var det finns återstudsar i rumsakustiken och sedan sätter man en eller fler kuber där.
Det kan räcka med några få eller flera på olika ställen på en vägg, men resultatet blir att man får en dämpning som gör att man kan vistas i rummet utan att det slår lock för öronen av dämpningen och tystnaden som annars kan uppstå.
Det kräver lite arbete över tid men kan vara väldigt effektivt.
60 mm profilskum borde vara idealt för kuberna.

Lägg av med tramset tack.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-01-28 11:19

Jag föreslår en bit Belt-tape på väl valda platser!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-01-28 11:36

Nä, för att vara lite seriös: äggkartonger. Jag säger bara äggkartonger.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-01-28 11:47

Kändes som en svår sak att beräkna. Kanske blir nog så bra att slumpa ut det på känn. Sen stoppa in lite olika prydnadssaker här och där.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-28 13:21

Det där blir väl både lite Helmholz-resonator i kaviteterna, lite diffusion och lite dämpning.
Jag tror att som du skriver - det nog är enklast att bara plocka in lite prylar i facken och höra hur det blir. Det är nog för komplext att räkna ut, ens för den som kan räkna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-01-28 13:40

Strmbrg skrev:Det där blir väl både lite Helmholz-resonator i kaviteterna, lite diffusion och lite dämpning.

Ja, det blir ju ... någonting i varje fall. Tanken att placera dem som de absorberande punkterna i en BAD-panel, med kal vägg däremellan, är just nu väldigt lockande.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-01-28 14:37

Almen skrev:Nä, för att vara lite seriös: äggkartonger. Jag säger bara äggkartonger.

Precis! :D För sin storlek och kostnad är dom är rent makalöst bra som absorbenter i området ca 600 till 800 Hz och vid ca 6,3 kHz. Se bara testet från Riverbank Acoustical Laboratories som är ett ackrediterat ljudlabb med 292 m³ ekokammare. En smula klent resultat i basområdet bara men det får man ta. :wink: Tyvärr framgår inte om det var papp- eller frigolitvarianten av äggkartonger. (Äggkartongerna Perfector använde i sina högtalare kanske hade en viss effekt ändå i mellanregistret / diskanten.)

Eggcrates-1 Riverbank Acoustical Laboratories.JPG
Eggcrates-1 Riverbank Acoustical Laboratories.JPG (136.55 KiB) Visad 2149 gånger

Eggcrates-2 Riverbank Acoustical Laboratories.JPG
Eggcrates-2 Riverbank Acoustical Laboratories.JPG (145.59 KiB) Visad 2149 gånger

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-28 14:54

Morello skrev:Jag föreslår en bit Belt-tape på väl valda platser!

Jag brukar ha en på näsan. Funkar kanon! Lite dumt när man glömer att ta av den efter lyssningen bara och drar ut på stan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-28 15:34

Låter det riktigt (jävla) illa så rullar jag ihop två remsor Belt-tape till små bollar.
Dessa stoppar jag sedan in i höronen, och vips så dämpas oväsendet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-01-29 01:16

gopnik skrev:Planen för vardagsrummet börjar sätta sig nu. Mängder av förvaring kommer behövas, samtidigt som väggarna behöver smyckas och någonting göras åt akustiken. Kompromissen jag och frun fastnat för, efter att ha utvärderat en hel massa alternativ, är IKEAs serie EKET! Dels någon eller några större möbler på sockel för vinylskivor och leksaker, men framför allt en hel massa 1x1-enheter på högtalarväggen - i olika färger och något kul mönster. Det kommer blandas både 25 cm och 35 cm djup.
Då modulerna är något djupare än de behöver vara kan några/alla utrustas med 10-15 cm absorbentskum längst in mot väggen. Jag räknar med att sargen kring varje modul kommer göra den verksam även mycket lägre ner i frekvens än en liknande absorbent installerat fritt.

Men frågan är om det finns några bra idéer om hur man ska sätta upp dem. Tanken är att de med sina olika djup och innehåll också ska ha lite diffuserande effekt, utöver dämpningen. Med två olika djup på modulerna, och om man räknar även kal vägg, så finns det två/tre olika varianter per "punkt" att labba med.
Ska man bara planka någon BAD-panel, eller finns det lämpligare mönster? Skyline? Kanske finns det någon bra kalkylator man kan använda.
Eller skita i det och bara slänga upp dem lite lagom skulpturalt?

Varje fyrkant mäter 35x35 cm, och kan placeras helt individuellt. Det är den övre halvan - ca 120-130 cm - av en nästan sex meter bred vägg som ska täckas.
0478880_PE617900_S5.jpg

Låter som om du vill ha ett recept för att skapa det perfekta kaoset av reflekterande, diffuserande och dämpande ytor på högtalarväggen? 8O
Jag försöker inte säga att det kommer bli sämre än innan, men över min döda kropp skulle nån få ställa möbler och hänga lådor bakom mina högtalare. :)

JM

Inläggav JM » 2020-01-29 01:26

Vilka höjdare föreslår diffusorer i ett litet rum.
Absorbenter måste vara första hands valet vid för starka reflexer. Diffusorer skapar bara oönskade reflexer som ajg ser det.
Tacksam på referenser och liten teoretisk förklaring.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2020-01-29 09:17

Ronnie skrev:Låter som om du vill ha ett recept för att skapa det perfekta kaoset av reflekterande, diffuserande och dämpande ytor på högtalarväggen? 8O
Jag försöker inte säga att det kommer bli sämre än innan, men över min döda kropp skulle nån få ställa möbler och hänga lådor bakom mina högtalare. :)

Jag kan ju ha missuppfattat gopniks avsikter men jag läser det som att det är bakväggen han syftar på, dvs bakom lyssningsplatsen. I mitt fall är det så åtminstone. När Ingvar ritade mitt rum föreslog jag en större hylla med små kuber/fack bakom lyssningssoffan och det mötte inga invändningar i alla fall. Vi hann tyvärr inte till detaljerna, eftersom han klämde in mig innan ett annat bokat uppdrag.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-01-29 13:14

Nej, det kommer bli på högtalarväggens övre halva. På den undre halvan bakom högtalarna kommer det sitta ramar med Acoskum. Då hyllorna är grundare än högtalarna bör de, i varje fall de med skumfyllning, fungera som absorbent för allt direkt ljud från högtalarna, samt en stor del av allt reflekterat ljud från rummet. Huvudfunktionen är alltså absorberande.
Alla reflexer i lådkanters väggar - ytter eller inner - kommer tas om hand av antingen dess egen absorbent, eller den i lådan brevid. Om det finns någon. På de kala platserna finns det ingen.
Täckningen kommer alltså inte vara 100%, utan kanske "bara" 70-80%. Lite beroende på vad och hur mycket man ställer i hyllorna. Det kommer dock variera lite med vinkeln. En allt större del av väggen kommer förefalla odämpad ju mindre vinkeln till väggen är, om 0° är helt parallellt. Den ökningen kommer dock genom att ljudet får göra flera studsar, blir fördröjt och diffuserat. Samtidigt kommer den absorberande ytan bli både effektivare och verka längre ner i frekvens ju mindre vinkeln till väggen är.
Tänker jag rätt så långt?

Är det alltså ingen som har åsikter om i vilket mönster man bör placera de nakna partierna för att göra mest nytta(/minst skada)?
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-01-29 18:17

gopnik skrev:Nej, det kommer bli på högtalarväggens övre halva. På den undre halvan bakom högtalarna kommer det sitta ramar med Acoskum. Då hyllorna är grundare än högtalarna bör de, i varje fall de med skumfyllning, fungera som absorbent för allt direkt ljud från högtalarna, samt en stor del av allt reflekterat ljud från rummet. Huvudfunktionen är alltså absorberande.
Alla reflexer i lådkanters väggar - ytter eller inner - kommer tas om hand av antingen dess egen absorbent, eller den i lådan brevid. Om det finns någon. På de kala platserna finns det ingen.
Täckningen kommer alltså inte vara 100%, utan kanske "bara" 70-80%. Lite beroende på vad och hur mycket man ställer i hyllorna. Det kommer dock variera lite med vinkeln. En allt större del av väggen kommer förefalla odämpad ju mindre vinkeln till väggen är, om 0° är helt parallellt. Den ökningen kommer dock genom att ljudet får göra flera studsar, blir fördröjt och diffuserat. Samtidigt kommer den absorberande ytan bli både effektivare och verka längre ner i frekvens ju mindre vinkeln till väggen är.
Tänker jag rätt så långt?

Är det alltså ingen som har åsikter om i vilket mönster man bör placera de nakna partierna för att göra mest nytta(/minst skada)?

Om du gör en medlemstråd (om du inte har en) och fotar rummet och ritar hur du tänkt skulle det nog bli lite tydligare.
Om någon sedan skulle kunna ge några lämpliga tips vetesjutton, men ändå! :)
Såhär har jag förstått det hela så längt:
Du har 6 meter * drygt 1 meter upp mot taket bakom högtalarna, där du kan akustiktrixa utöver paneler med dämpskum under.
Om du skulle täcka hela väggpartiet med hyllor skulle det bli sisådär 9 hyllor per kvadratmeter gånger 6 = 54 hyllor.
Skum för att fylla bakväggen på hyllorna skulle behövas ca 6 kvm av också då.
Om du köper samma typ av skum som jag har (100*200*5cm ca) får du 4 såna skivor för ca 4400:- och 54st hyllor för 8100:-.
Jag gissar att du vill förhylla väggen betydligt glesare än så, men jag vidhåller att du får en rätt kaotisk blandning dämp/diffusion då, som Johan eller Ingvar möjligen kan räkna ut om den kan fås att göra gott i just ditt rum men kanske inte på håll.
P.S. Hur menar du med att reflex i lådans yttervägg tas hand om av lådan bredvid? Den har ju också en hård vägg och studsar ljudet vidare ut i rummet? D.S.

Återgå till Generellt om hifi