jansch skrev:Ogjort skrev:Harryup skrev:Nej, men skillnaden kan bli större än en smaksak om olämpliga kombinationer uppstår. Så var det i mitt fall vilket inte accepteras av en hel del deltagare här som förstås inte varit med på testerna. Och eftersom det inte kan hända kan folk inte kan tänka sig eftersom det idealt inte blir så.
Jag opponerar mig mot att jag aldrig ser golvet (idealt och när det är inte är det) i någon modell som skall beskriva vad foten tar spjärn emot så enkelt är det.
Jag förstår inte vad du menar med "större än en smaksak".
En subjektiv upplevelse är väl alltid just en smaksak.
Men det blåmarkerade... Jag har inte sett någon i denna märkliga tråd som invänder mot någons subjektiva upplevelse.
Jag kanske har missat det, så peka gärna på vem eller vilka.
Att en "kompetent" högtalare, de facto, är bättre på återgivning om den står så stilla som möjligt och inte får hela golvet att sjunga med,
är ju ingen invändning mot att "Jag tycker det låter bättre när den rör sig".
Hela tråden borde lixom ha varit färdig där.
Angående text ovan markerat med rött:
En högtalare (eller vilket objekt som helst som rör sig) rör sig inte mindre med en fjädrande upphängning eller lös koppling till golvet som i detta fall. Tvärt om!
Nu spelar det mindre roll då sålänge högtalaren arbetar i sitt rundstrålande område påverkas inte ljudet från högtalaren. Högtalaren är då en "Atmende Kugel" (dålig översättning: en kula som andas).
SD foten är ju en väl dämpad fjäder som tillsamman med högtalarens vikt bildar en svängningskrets med en egenresonans som ligger under det hörbara området (om rätt fot är vald).
På så sätt kommer ingen eller bara lite kraft överföras till golvet.
Om nu högtalarlådan vibrerar kan man fundera över hur det kan påverka frekvenser som inte är rundstrålande. Är den vibrerande rörelsen "linjär" alltså motsvarar bashögtalarens rörelse/kurvform är det inget problem.*
Vid spikes = hård koppling till golvet rör sig högtalarna MINDRE då det krävs kraft att få golvet att vibrera. Vid hård koppling till golvet bildar ju högtalaren och golvet en gemensam massa där det blir golvets "upphängning" som agerar fjäder. Tyvärr bildar golvet normalt inte en styv/solid massa och därför kommer golvet att delvis svänga med och på ett okontrollerbart sätt.
Man kan tycka att ett golv är väldigt tungt jämfört med en Hifihögtalare på 10 - 60 kilo och att rörelsen skulle bli väldigt liten - försumbar. Då golvet inte är en solid/styv massa kan golvet som svänger med vara många kvadratmeter stort och lättare än högtalaren. T.ex en laminatgolvsyta på flera kvadratmeter väger inte mycket och är dåligt dämpad.
Allt följer ju bl.a Newtons lagar.
* Vid höga frekvenser där högtalaren vibrerar (och våglängden närmar sig högtalarens dimensioner) blir det mer komplext att värdera konsekvenserna. Detta handlar då om frekvenser över 1kHz normalt och jag GISSAR att vibrationerna då är försumbara vidså höga frekvenser (någon som vet?)
Du har från småfel till illa fel om det mesta som du tror och skriver i det ovanstående.
Du ser ut att ha gått på det lögnaktiga säljbudskapet som spikfötter sålts med hjälp av. Det är lätt att göra det när man inte förstår sig helt på dynamiska skeenden (men jag ser att du förstår dem lite, intuitivt). Tänker man bara statiskt så kan man tro att det är precis som du skriver härovan.
Men man kan ju lära sig.

Och såhär är det:
Fakta är att mobiliteten kan ökas VÄSENTLIGT av
ökad styvhet. Det är en fråga om frekvensen. Ökad styvhet skapar en resonans som förskjuts uppåt i frekvens, och med spikfötter så hamnar maximal mobilitet i basområdet, och det kräver sen MINDRE kraft för att flytta lådan i trakten av resonansfrekvensen. Väsentligt mindre! Det kan handla om 1/10 eller ännu mindre. Eller med andra ord - rörelsen kan bli mer än 10 gånger större med spikfötter.
Med oändligt mjuka fötter så reduceras lådans solidrörlser till Mm/Ml alltså membran-/kabinettmassa. Väger membranet 29 gram och lådan 40 kg så blir lådans reaktionsrörelser 0,000725 ggr membranets. Med spikfötter kan rörelserna bli väsentligt större.
Vh, iö
- - - - -
PS. Om högtalaren är direktstrålande eller har riktad strålning påverkar inte doppler effekten. Den finns där likafullt.
PPS. SD-fötternas primära egenskap är att fjädra mjukt (med liten dynamisk motkraft, således att man inte skjuter upp resonanser i audioområdet), inte att dämpa. De har låg dämpning. Du skriver ”...en väl dämpad...”, vilket förvisso är lite diffust, men det ser ut som om du menar att dämpningen är hög. Det är den inte. Dämpningen är låg, om man med låg menar att Dm >> sqr(m * k). Och m är då kabinettmassan, k är uppställningens fjäderkonstant i den dimension man tittar på.
Vad jag skriver betyder att SD-fötterna absolut inte skapar något som kommer ens i närheten av en kritiskt dämpad uppställning. Och det är poängen - dämpning transmitterar nämligen energi ned till golvet, och det är oönskat. En SD-fot är inte en dämpfot utan en fjäderfot! Fast självklart finns där lite dämpning, också.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).