Harryup skrev:När det gäller fötter så är det vanliga reflexen att man gillar ljudet i från golvet om man inte använder SD. Men skillnaden i ljudåtergivning var att med SD blev basen extremt bullrig och konturlös.
Skulle det kunna vara så att "bulligheten" i det rummet subjektivt läktes genom mer energi vid andra frekvenser, så att den därför upplevs mindre "bullig"? Mer och fler övertoner kan ju även bidra till mer upplevd skärpa. Förutom att det nog blir en del dist med de hårda fötterna, så skulle det kanske kunna vara så att om lådan är resonansbenägen att kombinationen låda/golv även lyfter den eller de resonanta frekvenserna (lite som tillförd eq) och därför får bulligheten att framstå som mindre störande när lådan kopplar till golvet som en speldosemekanism till sin dosa. Det är möjligt att det kan upplevas som bättre, men det är i så fall knappast någon optimal lösning.
Jag hade nog hellre undersökt och provat att åtgärda det akustiska problem som gissningsvis orsakar bulligheten eller att eq:a ner bulligheten (om bullighet nu betyder vad jag tror att det betyder). Jag hade även velat göra mätningar, om inte för annat så för att få svar på vad det handlar om.