Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag tycker mig se att mina SD-fötter har sjunkit ihop något över tid. De är försänkta i kabinettet och frigången mellan kabinett och golv tycks ha minskat något och är i dagsläget oroväckande liten.
Är det typiskt för SD-foten?
Tell skrev:Harryup skrev:Nej, det lät faktiskt för jävligt med SD-fötter... Men med SD-fötter gick det inte att höra vad som spelades... Glöm det, det var katastrof när det gällde att höra melodier som inte fanns med originalfot och inte med hårdfot heller.
Ursäkta men det här var kanske det mest audiofooliga jag läst på länge, hur skulle en SD-fot kunna göra att det låter så förjävligt att man inte hör musik o melodi alls?
goat76 skrev:Morello skrev:Jag tycker mig se att mina SD-fötter har sjunkit ihop något över tid. De är försänkta i kabinettet och frigången mellan kabinett och golv tycks ha minskat något och är i dagsläget oroväckande liten.
Jag antar att du har rätt viktanpassning, kanske en bra idé att inhandla nya?
Men låter det bra så finns det väl inga behov.
Morello skrev:Det är naturligtvis en våldsam överdrift och tekniskt omöjligt.
mrGaskill skrev:Någon borde väl fibbla med den här typen av dämpare.
Magnetorheological damperFinns ju i bilar t.ex. Bara att styra med insignalen. Kanske...
Morello skrev:Tassarna är bara ett år och är av adekvat viktklassning, Det hela tänkte jag enkelt lösa genom att lägga något lämpligt, självhäftande med tjocklek om en millimeter mellan fot och golv.
sprudel skrev:Morello skrev:Det är naturligtvis en våldsam överdrift och tekniskt omöjligt.
Nej det är ingen överdrift. Med mjukfötter spelade Harry idiotkomprimerad hårdrock.
Läs vad Harry skriver, det gick inte att höra melodier som inte fanns vare sig med hård-, original- eller mjukfot.
Citat från Tell:
"Harryup skrev:
Nej, det lät faktiskt för jävligt med SD-fötter... Men med SD-fötter gick det inte att höra vad som spelades... Glöm det, det var katastrof när det gällde att höra melodier som inte fanns med originalfot och inte med hårdfot heller."
IngOehman skrev:mrGaskill skrev:Någon borde väl fibbla med den här typen av dämpare.
Magnetorheological damperFinns ju i bilar t.ex. Bara att styra med insignalen. Kanske...
Dämpning bör man undvika att få för mycket av. Det är fjädringen som isolerar och gör högtalarna svävande.
En liten smula dämpning är dock acceptabelt, rent av en fördel, det det blir för mångordigt att förklara varför. Men en SD-fot är primärt en fjäderfot, inte en dämpfot, om man använder teknisk terminologi.
Vh, iö
Laila skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Det är naturligtvis en våldsam överdrift och tekniskt omöjligt.
Nej det är ingen överdrift. Med mjukfötter spelade Harry idiotkomprimerad hårdrock.
Läs vad Harry skriver, det gick inte att höra melodier som inte fanns vare sig med hård-, original- eller mjukfot.
Citat från Tell:
"Harryup skrev:
Nej, det lät faktiskt för jävligt med SD-fötter... Men med SD-fötter gick det inte att höra vad som spelades... Glöm det, det var katastrof när det gällde att höra melodier som inte fanns med originalfot och inte med hårdfot heller."
. . . typ.
IngOehman skrev:Oavsett vilket så har han rätt. Principiellt.
Vad han däremot inte inkluderade i påståendet är att det i en hifi-kedja kan ingå tämligen tveksamma produkter och slutresultatet beror ju på kombinationseffekten (och hur den samarbetar med inspelningarna). Om man t ex har extremt oartikulerade och usla bumliga högtalare så kan vissa distorsionsfenomen som skapar en kontur upplevas som fördelaktiga nästan oavsett inspelning.
Jag har skrivit detta tidigare i tråden, och Roger tog också upp det nyligen.
Vh, iö
Morello skrev:Jag tycker mig se att mina SD-fötter har sjunkit ihop något över tid. De är försänkta i kabinettet och frigången mellan kabinett och golv tycks ha minskat något och är i dagsläget oroväckande liten.
Kraniet skrev:När det kommer till "sväng" så är det ju så att trummor spelas väldigt exakt blir ganska tråkiga att lyssna på. En liten ojämn taktrytm ger mer "liv" åt musiken och det svänger mer.
goat76 skrev:Ogjort, jag förstod att Kraniet menade precis det du beskrev men kortfattat, det var bara lite slarvigt/olyckligt av honom att skriva ”ojämn taktrytm”. Att släpa efter lite alternativt ligga någon hundradel tidigt för att skapa en sorts ”dynamik” tidsmässigt gör att musiken blir mer mänsklig i samspelet med övriga musiker som i sin tur kan släpa eller ligga lite före trummisens spelande vilket skapar en känsla av ”swing”.
Det är ovanstående som är en så viktig del i manuellt spelad musik och som tyvärr i stor del går förlorad i många av dagens inspelningar när var och en av musikerna turas om i ett studiorum att spela in musiken till en klicktrack, samspelet som som ger musiken dens naturliga sväng går då ofta förlorad och är en av flertalet viktiga detaljer vilket gör att folk ofta frågar sig -varför låter det så mycket bättre när det där bandet spelar live i radio-studion än på den inspelade skivan?
hcl skrev:goat76 skrev:Ogjort, jag förstod att Kraniet menade precis det du beskrev men kortfattat, det var bara lite slarvigt/olyckligt av honom att skriva ”ojämn taktrytm”. Att släpa efter lite alternativt ligga någon hundradel tidigt för att skapa en sorts ”dynamik” tidsmässigt gör att musiken blir mer mänsklig i samspelet med övriga musiker som i sin tur kan släpa eller ligga lite före trummisens spelande vilket skapar en känsla av ”swing”.
Det är ovanstående som är en så viktig del i manuellt spelad musik och som tyvärr i stor del går förlorad i många av dagens inspelningar när var och en av musikerna turas om i ett studiorum att spela in musiken till en klicktrack, samspelet som som ger musiken dens naturliga sväng går då ofta förlorad och är en av flertalet viktiga detaljer vilket gör att folk ofta frågar sig -varför låter det så mycket bättre när det där bandet spelar live i radio-studion än på den inspelade skivan?
Det framgår inte alls i Kraniets inlägg om han avser ett avsiktligt ”glidande” på slagen eller bara ett random fel. Att sådant behövs för att få till det rätta ”gunget” i många låtar.
Ogjorts inlägg tycker jag är alldeles utmärkt och pekar på något som t.o.m. många som ingår i musikproduktionsled inte fullt ut tycks ha förståelse för.
hcl skrev:goat76 skrev:Ogjort, jag förstod att Kraniet menade precis det du beskrev men kortfattat, det var bara lite slarvigt/olyckligt av honom att skriva ”ojämn taktrytm”. Att släpa efter lite alternativt ligga någon hundradel tidigt för att skapa en sorts ”dynamik” tidsmässigt gör att musiken blir mer mänsklig i samspelet med övriga musiker som i sin tur kan släpa eller ligga lite före trummisens spelande vilket skapar en känsla av ”swing”.
Det framgår inte alls i Kraniets inlägg om han avser ett avsiktligt ”glidande” på slagen eller bara ett random fel. Att sådant behövs för att få till det rätta ”gunget” i många låtar.
Ogjorts inlägg tycker jag är alldeles utmärkt och pekar på något som t.o.m. många som ingår i musikproduktionsled inte fullt ut tycks ha förståelse för.
goat76 skrev:hcl skrev:goat76 skrev:Ogjort, jag förstod att Kraniet menade precis det du beskrev men kortfattat, det var bara lite slarvigt/olyckligt av honom att skriva ”ojämn taktrytm”. Att släpa efter lite alternativt ligga någon hundradel tidigt för att skapa en sorts ”dynamik” tidsmässigt gör att musiken blir mer mänsklig i samspelet med övriga musiker som i sin tur kan släpa eller ligga lite före trummisens spelande vilket skapar en känsla av ”swing”.
Men jag höll ju med Ogjorts inlägg, jag påpekade bara att det nog var det Kraniet menade men uttryckte sig nog fel. Jag kan då inte tro att Kraniet kan ha menat att det skulle finnas några fördelar med en trummis som inte kan spela i takt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster