Hur vi lyssnar på musik och med vad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Hur vi lyssnar på musik och med vad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-08 11:19

Jag lyssnar sålunda:

1 Speciellt musikrum i källarplanet. Där finns bara en sittplats. Där lyssnar jag främst via högtalare men även via kabelanslutna hörlurar.
2 I bilen. SR P2. Primärt via högtalare men på långresor även via bullerdämpande lurar.
3 På hotellrum. Via hörlurar.

I musikrummet använder jag endast en knädator. Källan är enbart Tidal Hifi.
Datorn är USB-ansluten till en upsampler :arrow: DAC :arrow: slutsteg.
Alternativt upsampler :arrow: DAC :arrow: hörlursdriver (Stax).

Musiken är nästan uteslutande symfonisk. Marginellt jazz. Nästan aldrig pop eller rock.

Jag lyssnar nästan alltid ensam. Någon gång var annat år kanske, så lyssnar jag tillsammans med någon annan.

Jag har nästan aldrig musik i bakgrunden här hemma.

Jag tillbringar ungefär två timmar i snitt per dag i musikrummet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: Hur vi lyssnar på musik och med vad

Inläggav mrGaskill » 2020-02-08 11:46

Jag så att säga har kontoret vid TVn nu i TV-soffan. Så då kombineras många enheter.

1. Jag lyssnar mest genom Ino-stereon till det mesta från soffan. Ibland lyssnar jag på andra saker samtidigt genom laptopens högtalare, genom mobilen och ibland tar jag på mig mina Sennheiser pxc 550 (om jag inte riktigt har bestämt mig vad jag tycker om). Ljudkällor är nästan alltid TV-streaming, youtube (canal digitals app), Spotify via luren (sällan spotify via ps4) och PS4-spel. Någon bluray/dvd med livemusik åker igång ibland. LP-spelare är på ingående, då sannolikt en Rega P3. CD-spelare är för tillfället en PS3, då PS4 saknar laser för att läsa CD (kom som en liten chock). Laptopen har en såndär liten rund SPDIF-utgång (med apdater) utifall man vill spela via laptop.
Jag har en stationär dator också, som man kopplar upp med HDMI mot receivern (En Denon x4200h med många HDMI-in och utgångar). Ibland händer det att man vill spela spel med Dolby Atmos. Rätt ballt i spel! Men takhögtalarna har jag inte satt upp än.

2. Jag reser ibland med tåg och då är det ju oftast jag har på mig pxc 550, delvis för att de har hyfsad oljudsutsläckning (noise cancelling). Ibland behöver man inte lyssna på något alls. Men de släcker ljudet runt omkring bra. Det är väldigt behagligt har jag kommit till insikt med.
3. I bilen har jag obland mobilen liggandes i passagerarsätet och lyssnar via lurens högtalare. :-) Bilen har inte t.ex. bluetooth eller ens USB/phono-utgång. En ny bil vore ju trevligt, men inte jättenödvändigt. Min har ju turbo, 4wd och läderklädsel. :!: Kul att ratta på vintern då den inte har antispinn.
4. Ibland åker jag bil med andra och då kan man smyga på hörlurarna vid lite längre resor, då det känns som att man "pratat klart" och bilens ägare väljer att lyssna på musik jag inte skulle valt själv att lyssna på. 8)

musik: lite klassiskt, gärna lite dramatisk (Beethoven), progressiv rock (Genesis, King Crimson), progressiv metal (Dream Theater, Haken o dyl.), King's X, Fusion, Elektronisk musik (Tangerine Dream t.ex. ), med mera.

Lyssnar oftast själv, men ibland med andra. "Har du hört det här?". :)
"we have assumed control!"

Tell

Inläggav Tell » 2020-02-08 13:50

Hemma sitter jag alltid i sweetspotten i soffan o jobbar med mitt med musik igång i mina piP med Android tv spelandes nån av alla mina rediga playlists på SPotify bestående av 99% elektroniska (iofs ofta tungt samplad) musik helt utan sång. Har musiken igång så gott som hela min vakna tid.
På stan blir det mina Sennheiser Momentum inkopplade i hörlursuttaget på min OnePlus 5 spelandes antingen Spotify eller högkvalitativa mp3or.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-02-08 14:19

Lyssnar aktivt ca en kväll i månaden (Är barnledig då), oftast Fredagskvällen. Gärna med rött vin och Vegangodis :D .
Källan är oftast Spotify via PC, styrd via IPad.
PC`n är kopplad optiskt till anläggningen, och till TV via HDMI.
Jag lyssnar i stort sett alltid själv, och bänkad i sweetspot.
Spelar aldrig bakgrundsmusik.
Lyssnar på P3 i jobbebilen på vardagsmornarna, när jag kör mellan jobben. Stänger oftast av när "Morgonpasset" slutar. Lyssnar bara för snacket. Modern popmusik är inget jag brukar gilla.
Lyssnar inte på klassiskt eller Jazz, men är bortsett från det, ganska bred i musiksmaken.
Lyssnar aldrig via lurar. Inte heller när jag gymmar.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-02-08 19:19

Lyssnar en del i soffa-position. Dåligt rum just nu. Har så bra grejjor att det låter helt OK ändå. En hel del bakrundsmuzak blir det också.
Spelar mest rock/pop/synth/industri. Och italo disco.
Nästan bara CD och någon enstaka vinyl (maxi singel). Någon enstaka gång streamat.

På datorn har jag ofta bakrundsmuzak. Just nu ännu en boogie woogie video med Dr.K. Streamat.

Lyssnar också en del i bilen, men mest vid långkörningar. På CD eftersom det inte finns USB ingång i min gamla bil.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-02-08 19:44

Mycket hörlurar blir det, skulle inte vara så populärt annars.

Kör mest Tidal Masters eller Youtube genom ett MOTU M2 ljudinterface, favoritlurar just nu är den gamla klassikern Shure SRH840. Spikrakt studioljud.

Lurar som roterar är Sony MDR-1AM2 och Sennheiser HD600.

Musiken tenderar att bli progressive metal eller klassisk hårdrock/rock.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-08 20:45

Jag sitter antingen i sweetspot, soffan i vardagsrummet, eller vid den stationära datorn i rummet intill som kommunicerar med vardagsrummet. Ibland med hörlurar vid datorn. Lyssnar ofta ensam men resten av huset får del av musiken, åtminstone nedervåningen, då vi inte har så många dörrar. Madame är musikintresserad men sitter inte gärna still och lyssnar som jag. TV-tittande sker på övervåningen, ingen konflikt där.
Har en bred musiksmak men det blir numera en stor dos akustisk musik, mindre rock eller närbesläktad musik. Nästan ingen pop och framförallt inget Mello.

Kör mest Tidal numera men har en mängd vinyler, CD och nedladdat också. Tidal är ju inte alltid CD-nivå (1441 kbps), finns mycket som ligger på "Normal" (320 kbps eller vad nu är). Master kräver licensierad DAC. Jo, visst det signalerar annat i displayen men det gör det även för "Normal". Det står 24/96 oavsett vad man skickar till den. Bryr mig inte om det är 24/96, det är tillräckligt bra med 16/44.1. MQA är ju mest för att tjäna pengar på licenser till de som producerar hårdvara.

För klassisk musik är många strömmande tjänster lite bökiga när det gäller sökning. Tidal är överhuvdtaget tjurigt vid sökning. Krävs helt rätt stavning. Ibland finns det album man sparat under ett nytt namn och man tror lätt att det plockats bort. Har flera sparade favoriter som dock blivit spärrade för Europa med tiden. Har glömt hur Spotify är, har det också.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2020-02-08 20:53

Har varit alldeles för lite lyssning på senare tid tyvärr, blir sällan man tar sig ner i bio rummet för att lyssna till musik (låter fantastiskt när man väl är där dock).
Blir mest nån film då och då.
Har börjat fila på anläggningar till vardags rummet och biljard rummet för att lättare kunna lyssna.
Till finlyssning föredrar jag lugn musik typ Leonard Cohen, Sophie Zelmani lite Blues och så.
Bakgrunds musik får gärna vara lite fartigare, typ Rock.
Annars allätare, bra musik är bra musik oberoende vad det är för typ.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-08 22:32

Beträffande Tidal och sökning på klassiskt så brukar jag gå omvägen via sajter tillhörande de skivbolag jag gillar. Man får helt enkelt söka där och sedan försöka hitta plattan på Tidal genom att söka på verk-orkester-dirigent-solist et cetera.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-02-10 11:40

Jag sätter mig i soffan och lyssnar cirka två timmar per dag i genomsnitt. På vardagar blir det mycket konstmusik och på helgerna mer jazz och populärmusik.Spelare uteslutande riktiga fonogram - läs kompaktskiva och någon enstaka LP.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-10 12:42

Spelar oftast musik till annan sysselsättning. Då och då sätter jag mig i soffan och lyssnar intensivt. Detta sker alltmer sällan på CD utan snarare strömmande (numera även Tidal) och vinyl. En hel del musiklyssnande på TV'n, har hyfsat ljud som räcker till Youtube och musikdokumentärer.

Spelar en del på datorn också, mest för att lyssna in (för mig) nytt.

I bilen, i stort sett aldrig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Generellt om hifi